Rem zo'n ding niet electrisch? Bij gas "los" zou die toch moeten remmen op de motor tot gewenste snelheid (ala tesla)

Ze remmen inderdaad wel elektrisch, maar wat voor kwaliteitscontrole zit er op die software en elektronica? Vast niet dezelfde als voor ABS/ESP van toepassing zijn. Met andere woorden: in de praktijk zal hij meestal wel remmen als je het gas los laat, maar dat kan de fabrikant waarschijnlijk niet formeel bewijzen, en die mag er dan dus ook niet op rekenen als remsysteem.

Op 24 september 2018 10:50:11 schreef Shiptronic:
Rem zo'n ding niet electrisch? Bij gas "los" zou die toch moeten remmen op de motor tot gewenste snelheid (ala tesla)

Tenzij de hall-sensoren, die in de borstelloze motoren van de wielen zitten, beïnvloed worden door de inductiestromen en bijkomende magnetische velden van het spoor/ de bovenleiding. In dat geval zal actief remmen en/of optrekken mogelijk niet meer werken.

Op 24 september 2018 08:26:18 schreef EricP:
Bij de auto heeft men daar enige concessie gedaan - 1 rempedaal, single point of failure...

In de jaren '60 werden er nog geen gescheiden remsystemen in auto's gebruikt; 1 hoofdremcilinder die de 4 remmen bediende.
Het is mij in die tijd een keer of 3 overkomen dat de hoofdremcilinder het liet afweten. Het enige alternatief was de handrem, maar de kracht daarvan was niet gelijk aan de helft van de remkracht van de hydraulische cilinders. Veel meer dan zorgen dat de auto niet van de parkeerplaats kon rollen deed die handrem eigenlijk niet.

Sowieso lijkt het me een slecht idee als regeneratief remmen als "echte" hoofdrem wordt gezien.

In theorie kun je super hard remmen, maar als het BMS om wat voor reden dan ook er de brui aan geeft kan hij zijn vermogen niet kwijt. En zo'n systeem is totaal oninzichtelijk voor de buitenstaander.

M.i. moet er (zeker met zulke gewichten) altijd een degelijk mechanisch remsysteem bij blijven zitten.

Zo'n Tesla heeft bijvoorbeeld gewoon 4 dikke schijven rondom de auto. Gebruik je misschien weinig, maar ze zijn er wel

Als het inderdaad een electronica probleem betreft zal het soms erg moeilijk vast te stellen zijn, omdat een storing soms maar heel kort zich voordoet.
Air crash investigation heeft dat dikwijls laten zien. Zo was er eens een zeer ernstig ongeluk in Den Haag met een tram waarvan het ho-ijzer niet thuis gaf. Uitgebreid is onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn en nooit met zekerheid vast gesteld. DE wagen was verzegeld en tijdens remproeven bleek alles in orde. Toch zijn er verklaringen afgegeven door bestuurders die hetzelfde hebben meegemaakt, gelukkig zonder gevolgen. Ik neem aan dat de electronica voldoende afscherming heeft tegen een EMP, een ijzerhoudende metalen doos komt hij echt niet doorheen. Tegenwoordig met alle draadloze verbindingen is de kans op storing ook veel groter en tegen directe instraling 9(vooral als Jomanda in de buurt is)is veel te doen. Het kan soms erg krachtig zijn, ik heb eens video opnamen gemaakt aan boord van de veerboot naar Texel, ik kreeg daar storing in beeld en geluid door de boord radar. Dit is slechts één voorbeeld.

Groetjes Hans.

Aan zo'n stint zit een lange stuurkolom waarom bleef die niet haken achter de dichte spoorboom?

Op het moment van het ongeval waren de spoorbomen gesloten. Een van de twee spoorbomen is afgebroken.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/5471651/vier-kinderen-omgekomen-bij-botsi…

ik meen mij toch te herinneren dat er jaren geleden in Gent toch klachten waren over passerende tram's.
Dat er dan bijvoorbeeld tv schermen scheef trokken, en problemen met zogenaamde kruipstromen, herinner mij de details niet meer, maar bewoners kloegen steen en been.

In 't buitenland zie je deze regelmatig. Duurder, maar wel effectief... ;)

Heeft de Stint dan geen nood- of een dodemansknop om hem stil te zetten in geval het ding onbestuurbaar wordt en je niet meer kunt remmen?

Zijdelings gerelateerd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15216.0

Het is ook nogal wat als een verbruiker van een paar MW voorbij dendert en "en passant" een halve kiloampere de grond in perst.

De tractiestroom, (de rijstroom) is dan wel 1800V gelijkstroom, het seinstelsel en de ATB zijn wisselstromen. En zoals ik in mijn vorige bijdrage al heb gezegd, de storing daarvan is met eenvoudige middelen waar te nemen. En het zijn geen korte pulsjes ofzo. Die wisselstromen, met verschillende frequenties, lopen de hele tijd door het spoor.
Er is zelfs een wikipedia ding over: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
Als mijn geluidsopname apparatuur het oppikt, waarom dan zo'n hightech ding niet?

Ik ga even een ongenuanceerde uitspraak doen en later check ik wel even in hoeverre die uitspraak klopt:

"De Stint is een plastic doodskist op wielen ontworpen voor de laagst mogelijke kostprijs van transport per kind en geconstrueerd door onbekwame ingenieurs met onderdelen van de laagste kwaliteit en de totale afwezigheid van passieve en actieve veiligheidssystemen".

Het is natuurlijk absurd op tot wel 10 kinderen te vervoeren in een plastic bak door ons drukke verkeer in de spits. Als zo'n voertuig in botsing komt met personenbus of SUV dan heb je meteen 10 kleine lijkkistjes nodig. Voor de opvang is het een geschenk uit de hemel, lekker goedkoop, geen chauffeur nodig en het heeft nog een fijn 'groen' karakter op de koop toe.

Dat ding heeft geen eens een rem op de voorste wielen, wat ik kan zien heeft het enkel een rem op de achteras, mogelijk remt het ding voornamelijk regeneratief en heeft het enkel een soort automatische 'handrem'. Als er wat mis gaat met de elektronica kan het maar zo zijn dat het ding niet tot stilstand wil komen of enkel op rol/luchtweerstand moet afremmen.

Ik vertrouw bedrijven die 10 kinderen in een plastic bak willend stoppen onder het mom van veiligheid niet zo als het aankomt op het begrip veiligheid maar dat is mijn scepsis. We zullen de resultaten van het onderzoek moeten afwachten.

Op 24 september 2018 14:24:50 schreef mvdk:

Als mijn geluidsopname apparatuur het oppikt, waarom dan zo'n hightech ding niet?

Omdat de Braun Nizo, zoals vele andere toestellen uit die tijd, kwasi geen EMC afscherming bezat.

Op 24 september 2018 14:30:08 schreef Blackfin:
Ik ga even een ongenuanceerde uitspraak doen en later check ik wel even in hoeverre die uitspraak klopt:

"De Stint is een plastic doodskist op wielen ontworpen voor de laagst mogelijke kostprijs van transport per kind en geconstrueerd door onbekwame ingenieurs met onderdelen van de laagste kwaliteit en de totale afwezigheid van passieve en actieve veiligheidssystemen".

Het is natuurlijk absurd op tot wel 10 kinderen te vervoeren in een plastic bak door ons drukke verkeer in de spits. Als zo'n voertuig in botsing komt met personenbus of SUV dan heb je meteen 10 kleine lijkkistjes nodig. Voor de opvang is het een geschenk uit de hemel, lekker goedkoop, geen chauffeur nodig en het heeft nog een fijn 'groen' karakter op de koop toe.

Dat ding heeft geen eens een rem op de voorste wielen, wat ik kan zien heeft het enkel een rem op de achteras, mogelijk remt het ding voornamelijk regeneratief en heeft het enkel een soort automatische 'handrem'. Als er wat mis gaat met de elektronica kan het maar zo zijn dat het ding niet tot stilstand wil komen of enkel op rol/luchtweerstand moet afremmen.

Ik vertrouw bedrijven die 10 kinderen in een plastic bak willend stoppen onder het mom van veiligheid niet zo als het aankomt op het begrip veiligheid maar dat is mijn scepsis. We zullen de resultaten van het onderzoek moeten afwachten.

Ik ben het ondanks mijn scepsis niet eens met bovenstaande uitspraken. Het is tot nu toe een relatief veilig middel gebleken om je door het verkeer te begeven. Dat is ook wel te verklaren omdat het een relatief groot en hoog voertuig is en de bestuurder door de hoge positie ook een beter overzicht heeft dan op een gewone bromfiets. Bovendien is het een relatief traag voertuig.

Het slappe handremmetje waar ik het over had, is volgens nieuw gehoord gerucht wel sterk genoeg om duidelijk te decelereren en werkt mogelijk met een stang onder het voertuig op de voorwielen, of heeft die stang ergens anders mee te maken? Het zal misschien niet sterk genoeg zijn om een beladen voertuig met volle tractie te beremmen, terwijl dat goed mogelijk zou moeten zijn met twee motorfietsremsetjes.

Verder zou je analyse van gebrek aan kundige ingenieurs kunnen kloppen, zie mijn hypothetische vraag hoe je als logisticus en industrieel ontwerper te weten komt of de ingehuurde werktuigbouwkundigen of electronici hun vak verstaan?

Het cost-down argument kan aan de productiezijde wel meetellen, maar aan de zijde van de afnemer staat de markt nauwelijks onder druk. Onder de streep zal dat niet het grootste probleem zijn.

mogelijk remt het ding voornamelijk regeneratief

Daar lijkt het wel op, er zit namelijk geen handrem op:

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven…

<Edit> Plaatje er bij gezocht, inderdaad geen handrem aan het stuur

<Edit 2> Gezien de latere foto's in dit topic zijn er dus meerdere versies van de Stint.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (11%)]

Apart. Of promotiefoto's is links wel degelijk een handremachtige handle te zien dus daar ben ik in mijn vorige analyses van uitgegaan.

Het viel me wel op dat op de website van Stintum alles wat op een gebruiksaanwijzing of onderhoudsinstructie lijkt, zeer afwezig is. Ook de specificaties zijn erg spaarzaam. Minpunt voor de fabrikant.

Nou is regeneratief remmen opzich wel effectief; bij een scootmobiel vlieg je bij wijze van spreken over het stuur. Maar dan moet het wel werken natuurlijk.

ik meen mij toch te herinneren dat er jaren geleden in Gent toch klachten waren over passerende tram's.
Dat er dan bijvoorbeeld tv schermen scheef trokken, en problemen met zogenaamde kruipstromen, herinner mij de details niet meer, maar bewoners kloegen steen en been.

Dat had te maken met het magnetisch veld door kabels in de grond. In Den Haag hadden wij dat ook en heb daar menig ijzeren plaat onder TV's moeten leggen. Kwam overal voor waar de leidingen lagen. Een klant van mij kocht een nieuwe flat square screen TV en deze was daar zeel gevoelig voor. Zeker 1X per week langs geweest om het scherm te demagnetiseren, dat was in de buurt van de energie centrale.

Groetjes Hans.

@maartenbakker, klopt, ik heb ook geen handleiding kunnen vinden van Stintum zelf. Het primair regeneratief remmen zou wel de geclaimde actieradius kunnen verklaren gezien de capaciteit van het accupakket (zie eerder gelinkte pdf). Dat een handmatige rem voorziening ontbreekt word ondersteund door de onderstaande uitspraak:

Volgens een ooggetuige van het ongeluk sloeg de stint op hol, en kon de bestuurster niet meer remmen. "Ze reed dwars door de slagboom heen", zegt hij. "De slagboom was helemaal kapot."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4423436/grote-kinder…

Op 24 september 2018 14:31:44 schreef kris van damme:
[...]Omdat de Braun Nizo, zoals vele andere toestellen uit die tijd, kwasi geen EMC afscherming bezat.

Ja, en dat is nu ook het sterke vermoeden met dit vervoermiddel.
En er zal hier op het forum vast wel iemand zijn met antieke spullen, die dat signaal wat mijn destijdse camera oppikte, óók kan waarnemen.
Het probleem is gewoon dat spoor, wat niet aan EMC eisen voldoet... :-)

Edit: Ik zou met dat ding tegen de stoeprand aanrammen als zoiets gebeurt, of het grasveld inrijden.
Iets vergelijkbaars heb ik al eens meegemaakt, met een gemotoriseerde bakfiets.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]

Op deze foto is toch wel duidelijk een rem te zien.
https://static0.persgroep.net/parool/image/1ef73559-ed66-456c-a94f-a3a4c42f9791?width=664&height=374
Maar of dat inderdaad voldoende is om een bak vol met kinderen en een op hol geslagen motor tegen te houden lijkt mij moeilijk.

Op 24 september 2018 15:22:01 schreef mvdk:
[...]

Het probleem is gewoon dat spoor, wat niet aan EMC eisen voldoet... :-)

tja... hetzelfde zou je van een GSM kunnen zeggen.

Even logisch blijven denken... Aan Fysieke wetten van grote stromen door spoorlijnen en EM velden uitgestraald door zenders kan je niks wijzigen, dus het moet aan de andere kant gebeuren... das een even groot deel van EMC wetgeving.

Ik zou denken, zet op de voetenplank een schakelmechanisme die de regelaar ontkoppelt en de motorwikkelingen kortsluit wanneer er wordt afgestapt, of maak zoiets met een noodstop. Dan stopt het ding ongeacht of er EM problemen zijn of er een fout in de software zit. Het moet wel iets zijn dat altijd en in blinde paniek werkt en begrepen kan worden.

Noodstoppen moeten ALTIJD direct werkend zijn. Niet ingrijpen op elektronica of zo.