Elektrische velden van ,,het spoor" invloed op stints?

Dit topic is gesloten

Ik denk dat de begeleidster zich altijd zal blijven afvragen of ze niet iets had kunnen doen om het te voorkomen, en dat wens je je grootste vijand niet toe. Bij de machinist en andere omstanders die het hebben gezien zal het ook wel diep in het netvlies staan.

De directeur van het bedrijf lijkt totaal geen last te hebben van enig schuldgevoel, die is vooral boos dat zijn bedrijf gedwongen moet stoppen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Hij maakt het nog bonter, hij spant een kort geding aan. Helaas heeft die bij mij alle krenten verspeeld, die had zich gedienstig op moeten stellen en alle bereidheid moeten tonen om dit 100% te onderzoeken en garanderen dat dit nooit meer voor komt.

dan kom je met een duidelijk verhaal en een goede oplossing, kan je weer verder. Ik hoef niets meer van hem, en mijn kinderen komen niet in een bakkie van hem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

Het heeft niets meer met Elektronica te maken, maar ik ga wel helemaal mee met Shiptronic!
Ik noemde de houding van de directeur eerder 'onwillig' dat is inmiddels wel veranderd in 'vijandig'. Bah! :-(

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

De directeur/eigenaar van het bedrijf wat de stint maakt, overweegt een kort geding.
Er is wel al door een advocaat namens een kinderdagverblijf een kort geding in gang gezet.
Zijn verschillende dingen.

pa3gws

Golden Member

Lieden die het met het tijdelijk verbod niet eens zijn en koste wat het kost met die dingen willen blijven rijden.
Zonder dat men het onderzoek afwacht zouden ook tijdelijk uit het verkeer moeten worden genomen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Hierbij word door iedereen ach en wee geroepen, maar als iemand een inferieur Chinees elektronica ding, zoals een lader , die brand kan veroorzaken,en OOK doden kan veroorzaken, daar hoor je nooit iemand (buiten CO dan) over.
En al is het nog zulke bagger, mensen blijven het kopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb niet alle 19 pagina's gelezen dus het zal mogelijk eerder vermeldt zijn, maar als je als ouder je kind laat vervoeren in een omgebouwde kruiwagen zodat je kind als er wat misgaat volledig als kreukelzone fungeert dan heb je zelf, net als de 'Stint', ook wel wat last van loszittende connecties.

Als ik mijn kind in een kruiwagen zet en er netjes (aangedreven door mankracht) mee over het trottoir zou LOPEN verwacht ik in no-time jeugdzorg al aan de deur.

Ik kan, wil en zal nooit begrijpen waarom je als ouder je kinderen op deze manier door derden laat vervoeren.

EDIT: Zelfs als de Stint perfect zou functioneren, dan nog moet je als je bv een weg opdraait en links van je staat een bestelbus of iets anders in de weg dus eerst je vracht (10 kinderen!) de weg opdraaien voor je als bestuurder kunt zien of er wat aankomt... #krankzinnig

[Bericht gewijzigd door BVZ op woensdag 3 oktober 2018 20:19:57 (19%)

Anoniem

Op 3 oktober 2018 11:34:49 schreef RickD007:
Mede omdat volgens mij een zwaardere motor (mits begrenst door software/hardware) op zich alleen betekent dat de stints beter steile hellingen kunnen oprijden, en effectief juist eerder veiliger zijn.

Zoals jij dit omschrijft klinkt het heel veilig. Jou veilige zwaardere motor heeft mogelijk als gevolg dat de rem te zwak is. Dat is de reden dat je na een keuring niets meer aan een ontwerp mag veranderen. Doe je dat wel dat is het apparaat/voertuig niet gekeurd en heeft geen type-goedkeur.

Hier een "column" van een PR firma door gespecialiseerd is in "reputatiemanagement": https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/stint-directeur-laat-war…
Ik ben er volkomen van overtuigd dat dit een absoluut onafhankelijke mening is van iemand die er ook echt niet rijkelijk voor betaald wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 oktober 2018 19:20:28 schreef Shiptronic:
Hij maakt het nog bonter, hij spant een kort geding aan.

Niks mis mee! Het is gewoon zijn (of ieders) recht om naar de rechter te gaan. Laat de rechter maar een uitspraak over doen.

Op 3 oktober 2018 20:01:42 schreef BVZ:
Als ik mijn kind in een kruiwagen zet en er netjes (aangedreven door mankracht) mee over het trottoir zou LOPEN verwacht ik in no-time jeugdzorg al aan de deur.

Nooit gehoord van een kinderwagen? Is niet veel meer dan een aangepaste kruiwagen.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben best benieuwd wat die rechter daarmee gaat doen.

Op 3 oktober 2018 20:01:42 schreef BVZ:
Ik heb niet alle 19 pagina's gelezen dus het zal mogelijk eerder vermeldt zijn, maar als je als ouder je kind laat vervoeren in een omgebouwde kruiwagen zodat je kind als er wat misgaat volledig als kreukelzone fungeert dan heb je zelf, net als de 'Stint', ook wel wat last van loszittende connecties.

Het is inderdaad eerder vermeld, en ik ben ook niet te beroerd om in 19 pagina's mijn standpunt daarover ook nog eens te vermelden. Als je bedenkt dat:
- de stint niet sneller gaat dan een fiets, waar al sinds jaar en dag kinderen op vervoerd worden
- de stint bovengemiddeld goed zichtbaar is voor het overige verkeer
- de bestuurder van de stint een goed overzicht heeft over het verkeer

dan zou je zomaar kunnen concluderen dat het concept opzich (dus los van actieve veiligheidseisen aan voertuig en opleidingseisen aan bestuurder) prima is. Sterker nog, het concept is bedacht en als oplossing geaccepteerd door mensen die dat stukje risico beter snappen dan electronica, al moet ik zeggen dat de directeur van Stintum me een uitermate onverstandige man lijkt (of als hij lamgeslagen is, zijn advocaat dan toch) op wiens oordeel ik zonder meer niet zou willen afgaan als er menselijke belangen mee gemoeid zijn.

Ik verwacht trouwens dat kinderen zo'n ritje ook best leuk zullen vinden.

Als ik mijn kind in een kruiwagen zet en er netjes (aangedreven door mankracht) mee over het trottoir zou LOPEN verwacht ik in no-time jeugdzorg al aan de deur.

Dat klopt natuurlijk van geen kanten. Zoals je een bestek met een vork kunt schrijven, een tendentieuze mening wellicht met een hooivork ;) Zo eentje die je liefst even in de paraplubak zet voordat je het topic binnengaat.

Op 3 oktober 2018 20:05:32 schreef HenkR:
[...]
Zoals jij dit omschrijft klinkt het heel veilig. Jou veilige zwaardere motor heeft mogelijk als gevolg dat de rem te zwak is. Dat is de reden dat je na een keuring niets meer aan een ontwerp mag veranderen. Doe je dat wel dat is het apparaat/voertuig niet gekeurd en heeft geen type-goedkeur.

De rem was met grote kans toch al te zwak, maar het maakt het er natuurlijk niet beter op. Ik ben er ook niet 100% zeker van of het extra motorvermogen niet mag, daar ken ik de keuringsregels niet goed genoeg voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 oktober 2018 21:30:10 schreef ohm pi:
Niks mis mee! Het is gewoon zijn (of ieders) recht om naar de rechter te gaan. Laat de rechter maar een uitspraak over doen.

Op zich waar, maar het siert hem niet dat hij zich alleen druk maakt over zijn bedrijfje, en in het geheel niet begaan lijkt te zijn met de slachtoffers van zijn wanpraktijken.

Als ze om te beginnen een deugdelijk product hadden gemaakt, was dit alles zeer waarschijnlijk niet gebeurd, en had hij nu niet de vermoorde onschuld hoeven te spelen.

Ik kan die directeur moeilijk zielig vinden, de ouders van de betrokken kinderen, de begeleidster die hiermee zal moeten leren leven, de machinist die het waarschijnlijk ook nog talloze keren per dag voor zich ziet, en alle andere betrokkenen en omstanders die het hebben zien gebeuren, die verdienen medeleven.

Eigenlijk vraag ik me ook wel af welke andere mensen bij dat bedrijf zich nu schuldig voelen.

Als de conclusies uit dat voorlopige onderzoek stand houden, en hij bewijsbaar van het probleem wist en niets heeft gedaan, lijkt een veroordeling voor meervoudige dood door schuld en criminele nalatigheid me wel op zijn plaats.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 3 oktober 2018 21:54:50 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Jij noemt nu de andere mensen... Ik vraag me af of er op advies van de advocaat al interne correspondentie door de shredder is gehaald. Ik weet niet of er juridische basis is om daar zo snel mogelijk beslag op te leggen, maar als een bedrijf zo reageert dan zou je als onderzoeker wel een reden hebben om extra belang aan correspondentie en documentatie te hechten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 oktober 2018 18:21:03 schreef testman:
een machinist maakt dit max 2x mee en dan is t over met die job..

Ik heb een machinist wel eens horen zeggen dat hij er ongevoelig voor geworden was en bij wijze van spreken nog even het gas extra harder intrapte om het geheel goed af te ronden.

Natuurlijk blijft zoiets je op het netvlies staan maar iedereen moet een manier vinden om met zoiets om te gaan.

This is the world we know best, the world of madness

Op 3 oktober 2018 18:27:29 schreef GJ_:
Waar haal je dat nou vandaan? Er zijn er die al tientallen ongelukken hebben meegemaakt.

had er 2 op school vroeger waar beiden hun pa dit 2x had meegemaakt, hadden een tijd thuisgezeten erna, of je dat 10x meemaakt en maar door blijft gaan, lijkt me niet... kan het me ook wel indenken, heb het zelf ook al 2x gezien, menselijke onderdelen overal. niet zien gebeuren, maar het was wel net gebeurd..

op bepaalde plekken komt het nogal eens voor, bochten met slecht overzicht waar men al hard rijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 oktober 2018 21:47:30 schreef SparkyGSX:
[...]

Op zich waar, maar het siert hem niet dat hij zich alleen druk maakt over zijn bedrijfje, en in het geheel niet begaan lijkt te zijn met de slachtoffers van zijn wanpraktijken.

Het siert je niet dat je hem NU AL veroordeeld hebt. Laten we het maar weer over de techniek hebben.

Shiptronic

Overleden

Op 3 oktober 2018 21:04:12 schreef SparkyGSX:
Hier een "column" van een PR firma door gespecialiseerd is in "reputatiemanagement": https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/stint-directeur-laat-war…
Ik ben er volkomen van overtuigd dat dit een absoluut onafhankelijke mening is van iemand die er ook echt niet rijkelijk voor betaald wordt.

Tja, ik lees: we hebben er een klant bij.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er komt echt niet in de krant te staan: "CO-forum lost probleem met Stint op."

Inderdaad. Hooguit komt er "obscuur internetclubje opent verrassende nieuwe inzichten in Stintdrama". Maar zelfs daar zullen we beter niet op rekenen, misschien zelfs beter niet naar verlangen.

Laten we het maar weer over de techniek hebben.

Precies.

En v.w.b. hieronder

Ik denk dat het meest waardevolle dat een discussie als deze kan opleveren is dat een paar mensen gaan nadenken over failure modes

: maak je maar geen illusies, die gedachten zullen wel komen bij het beeld van vier doden, en het vele zieleleed en traumata. En als dat geen licht doet opgaan, dan zeker niet de hersenspinsels van een zootje techneuten in een achterhoekje van het www.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 3 oktober 2018 23:08:44 (36%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Ohm pi: Mag je vinden, maar ik heb niemand vermoord. "Dit is het einde van mijn bedrijf" is niet bepaald een teken van medeleven met de slachtoffers die je hebt gemaakt omdat je blijkbaar de snelle winst belangrijker vond dan de veiligheid van je gebruikers.

Over de techniek: schijnbaar gaat het over een 3-fase motor, maar is dat nou een synchroon of asynchroon exemplaar? In beide gevallen is het onmogelijk dat een motor "op hol" slaat door een doorgeslagen MOSFET in de powerstage, in tegenstelling tot een DC motor met borstels en permanente magneten of een veldwikkeling. Daarnaast is er actieve cummutatie nodig, al dan niet met feedback van Hall sensors, waarmee het beperken van de snelheid eigenlijk al inherent is.

Die SME controllers zien er best luxe uit; het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die wel een voorziening hadden voor draadbreukdetectie van de gashendel, maar wellicht was de gebruikte gashendel niet compatibel, of waren de controllers verkeerd ingesteld. Is eigenlijk bekend of dat ook het type controller was dat in het verongelukte exemplaar zat? Hebben ze die controller ook vervangen bij de "upgrade" van de motor, of is deze juist toen ingevoerd?

Ik denk dat het meest waardevolle dat een discussie als deze kan opleveren is dat een paar mensen gaan nadenken over failure modes, en die manier van denken en de voorbeelden die hier genoemd zijn in de toekomst gebruiken om kritisch te kijken naar projecten waar ze bij betrokken zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 3 oktober 2018 22:52:08 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 oktober 2018 22:47:40 schreef SparkyGSX:
Die SME controllers zien er best luxe uit; het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die wel een voorziening hadden voor draadbreukdetectie van de gashendel, maar wellicht was de gebruikte gashendel niet compatibel, of waren de controllers verkeerd ingesteld. Is eigenlijk bekend of dat ook het type controller was dat in het verongelukte exemplaar zat? Hebben ze die controller ook vervangen bij de "upgrade" van de motor, of is deze juist toen ingevoerd?

De SME ACS1 controller zat heel waarschijnlijk ook in de Stint betrokken bij ongeluk. Wanneer deze controller is geïntroduceerd is mij niet bekend. Zou kunnen bij de major upgrade in mei 2014 toen ook de motor sterker werd.
De gashendel is van Domino. Volgens mij zit deze er ook sinds mei 2014 op.

Hensz

Golden Member

Op 3 oktober 2018 21:04:12 schreef SparkyGSX:
Hier een "column" van een PR firma door gespecialiseerd is in "reputatiemanagement": https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/stint-directeur-laat-war…
Ik ben er volkomen van overtuigd dat dit een absoluut onafhankelijke mening is van iemand die er ook echt niet rijkelijk voor betaald wordt.

Die column dateert van 24 september, 4 dagen na het ongeluk, toen had ik ook nog hoop op een nette afwikkeling. Dat is de laatste dagen, met het verbod, ernstig veranderd.

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Op 3 oktober 2018 23:18:47 schreef Hensz:
[...]
Die column dateert van 24 september, 4 dagen na het ongeluk, toen had ik ook nog hoop op een nette afwikkeling. Dat is de laatste dagen, met het verbod, ernstig veranderd.

Dat is ook het moment dat de communicatie op de voorpagina stopt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het stukje in adformatie had ik een week of zo geleden ook gezien en was het er toen al niet mee eens. Natuurlijk is de eerste emotionele reactie, dat het heel erg is, prima en normaal. Je moet wel heel bot zijn om dat niet te vinden. Maar werkelijk alles wat hij daarna, voorzover zichtbaar in de media, gedaan heeft zou ik anders gedaan hebben.

Ik heb al eens een gevalletje technische fraude door de voorganger van mijn voorganger tot een goed einde gebracht. Godzijdank geen doden of andere slachtoffers, of materiële schade (hoewel dat wel had kunnen gebeuren), maar wel een potentiële miljoenenschade in de vorm van claims die het einde van het bedrijf had betekend. Kan me dus een beetje in zijn positie verplaatsen.

Ik ben van mening dat het weinig zin heeft de man hier verder aan het kruis te nagelen. Het is voor mij duidelijk dat hij "out of his depth" is hier. En daar kan hij ook niks aan doen. Uit zijn LinkedIn profiel kan ik ook niet opmaken dat hij een technische achtergrond heeft. Neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid blijft en dat hij beter zijn mond kan houden in de media.

Verder ben ik heel blij met deze discussie, qua toon, vorm en inhoud. Het is heel goed om af en toe eens na te denken over zaken. Techniek is geen geïsoleerd eilandje en kan worst case levens kosten. Als het maar voor één iemand inspiratie is om zelfs een simpele schade te voorkomen, dan is dat al winst.

Hubie

Special Member

Op 2 oktober 2018 16:05:06 schreef GJ_:
[...]Hou het technisch vermijd dat je zwarte pieten gaat uitdelen terwijl iedereen nog aan het gissen is.. En zeker niet met popi vergelijkingen die mank lopen. Vroeger gingen de kindertjes te voet of met de fiets, volgens jou nog veel gevaarlijker.

Dat geldt overigens voor iedereen.
Bijna een slotje.

Ik heb nog nooit zoveel zwarte Pieten gezien(gelezen) in een topic.
Eerst dat rapport maar eens afwachten dunkt me.

Een roetveeg Piet.

(Tja,het is bijna weer december hee) ;-)

GJ_

Moderator

Intussen worden er teveel mensen veroordeeld, en dat naar aanleiding van een vreselijk ongeluk waar alle betrokkenen nog lang de emotionele gevolgen van zullen ondervinden.

Ik word daar niet bien van en zet hier voorlopig even een slotje op ter afkoeling.

Dit topic is gesloten