Hallo,

De aandrijfriem van onze wasmachine is er afgelopen.
Heb hem weer opnieuw er om gedaan, zag er nog prima uit en machine draait weer.
Mijn vraag: Waarom loopt zo'n riem er af? Moet ik hier iets mee?
Het gaat om een Edy W-546

Alvast bedankt
Constant

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

normaal zit er ergens een spanrol, die kan een ingelopen lager hebben waardoor die niet 100% rechtloopt en de riem er zo kan aflopen.

kan ook zijn dat er onbalans was in de trommel door volle was, en dat het schudden net genoeg was om de riem er af te wippen

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Eerst eens zien of ie er opnieuw afspringt.

Hij kan er afspringen doordat ie versleten en wat uitgerekt is, of doordat de snaarwielen niet meer op hun normale plek staan. Dat kan op z'n beurt ook weer oorzaken hebben zoals een kapot lager, kapotte ophanging van kuip of motor e.d.

Thx,

Ga het even aanzien, als ie er weer afwipt, kom ik wel terug.....
Gebeurde inderdaad bij een hele volle (te ;-) machine....

gr.
Constant

Spanrol zal er niet in zitten. De motor is aan een zijde beweegbaar opgehangen. Door het gewicht zal deze de riem spannen. Daarna wordt de motor aan de andere zijde vast gezet met een boutje in een sleufgat.
Als dat boutje loszit,kan de motor zich omhoogwerken via de riem en loopt deze van de poelie af.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 25 september 2018 14:23:26 (19%)]

Spanrol? motor beweegbaar opgehangen?? Klok,Klepel?? Dit is een machine met vast opgehangen motor en een snaar die klein beetje rekbaar is. Snaar loop er af als te zwaar belast word, lagers defect zijn of motor loshangt en ook nog dat de rek uit snaar is, alhoewel dit niet vaak voorkomt. Edy is al een ouwetje, dus vermoed eerder defecte lagers of doorgerot trommelkruis.