zekering op stuurprintplaat panasonic wasmachine

Beste forumleden, ik heb een puzzeltje voor u in wasmachineland. Vorige week hoorden wij tijdens het draaien van een wasje een gigantische knal, waarna de automaat in de meterkast afsloeg en er een heerlijke brandlucht te ruiken was. Ik denk dat het gebeurde net voor het centrifugeren want de kleding was zeer nat maar wel vrij van wasmiddel.

Na het openmaken van de machine lijkt alles te wijzen naar deze zwarte plek (foto). Ik zie op de printplaat een text staan in de trend van "fuse 301" oid, maar van het onderdeel zelf is niets over. Ik kan dus niet achterhalen wat er gezeten heeft en ik heb ook geen volledig schema van deze machine kunnen vinden. Het is een panasonic NA-168VX3.

Heeft iemand de gouden tip welk onderdeel dit kan zijn? (en is het waarschijnlijk gevolgschade (iets anders stuk, of slijtage/toevalligheid?)

ik ben bang dat de reden van het klappen van die zekering de motor driver onder dat koelblok is. zat de machine niet erg vol met was toen dat gebeurde?

hoe oud is de machine? 2 jaar garantie zit er altijd al op, en panasonic is toch wel een A merk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

helaas is de machine al een jaar of 7-8 oud. Dus buiten de wettelijke garantieperiode.

Ik heb online wel een vervangende stuurplaat module kunnen vinden, maar dat is dan de gehele printplaat en geen onderdeel.

de machine zat inderdaad goed vol (zware handdoeken e.d.) toen dit gebeurde.

maartenbakker

Golden Member

Het lijkt me verstandig om de hele module te vervangen, en dat in de hoop dat de oorzaak niet de motor ofzo was (waarschijnlijk is die nog wel goed).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou idd ook de hele module vervangen, het uithakken om erbij te komen kan nog meer defecten opleveren. ondertussen stapelt de was maar op..

voor de was heb ik een schoonmoeder om de hoek wonen. Komt die toch nog eens van pas. Dus in dat opzicht, geen haast ;-)

net even met Panasonic gebeld. ze gaven aan dat het wel verstandig is voor de zekerheid de weerstand van de motor door te meten tot aan vervanging van de printplaat overgaat.

hele module vervangen kost 250 euro, en met een leeftijd van 8 jaar vraag ik me af of hij dan economisch niet total-loss is. vandaar dat ik in eerste instantie dacht het kapotte onderdeel te kunnen vervangen - het leek me de investering van 1 euro in een nieuw componentje wel waard. Maar lijkt erop dat het niet te zien is welk onderdeel het ooit was.

heb nog wel een plaatje gevonden van een vergelijkbare module maar daar zijn geen kleurcodes op te lezen...

Arco

Special Member

Meestal is het onderdeel wat kapot gaat niet de aanstichter van het kwaad, er zal dan nog wel het een en ander meer kapot zijn...
(het zwakste onderdeel in de schakeling offert zich dan op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gezien de klap denk ik aan directe sluiting in een achterliggend component. de voeding komt vanuit die dikke elco. als je tussen plus en min daarvan een lage weerstand meet ACHTER de kapotte zekering, dan is er meer stuk. meet eerst de DC want de elco kan nog lading bevatten..

Bij Panasonic is de defect in motorsturing/ eindtrap meestal wel zichtbaar door duidelijk oververhitte meetweerstand . Op zich zijn het wel degelijke machines, maar vermoed dat de pomp slecht functioneert en in het water staat te draaien tijdens centrifugeren.. Pluizenfilter gereinigd?? Het is wel te herstellen door een nieuwe meetweerstand en driver IC te plaatsen, maar is een hoop gehobby.

Op 2 oktober 2018 18:46:39 schreef smd:
Bij Panasonic is de defect in motorsturing/ eindtrap meestal wel zichtbaar door duidelijk oververhitte meetweerstand . Op zich zijn het wel degelijke machines, maar vermoed dat de pomp slecht functioneert en in het water staat te draaien tijdens centrifugeren.. Pluizenfilter gereinigd?? Het is wel te herstellen door een nieuwe meetweerstand en driver IC te plaatsen, maar is een hoop gehobby.

ja ik ga vanavond of morgen nog even goed zoeken of er ergens iets vast zit. zou zomaar kunnen dat er weer eens een verdwaald muntje ergens uit gekomen is.

uit alle reacties vrees ik dat repareren lastig zal worden. De hele printplaat is - zoals je op de foto ook ziet - ingegoten in een soort siliconenjelly dus het is al mega onhandig om bij de print te komen. Als er dan meer dan 1 component vervangen moet worden dan wordt het wel erg puzzelen.

dank voor alle reacties en suggesties!

Ik Dremel meestal een luikje aan de achterzijde, kit verwijderen en klaar, component gaat er zo uit.

Wat voor een typeprint is het?? Misschien heb ik er nog eentje voor u

Op 3 oktober 2018 16:43:39 schreef smd:
Wat voor een typeprint is het?? Misschien heb ik er nog eentje voor u

Machine is de na-168vx3
volgens de service manual is het "axw24c-7sv06"

zoals deze: https://www.ebay.co.uk/itm/Panasonic-Pc-board-w-components-kit-AXW24C-…

Ik herken hem aan de blauwe connector links onder: bij andere panasonic varianten zit daar een 6 polige blauwe connector en bij deze versie is dat een 8 polige connector.

[Bericht gewijzigd door THW Mark op 4 oktober 2018 10:02:03 (38%)