Dag leden,

hier een nieuwbie op het forum EN in de wereld van de circuits. Echter, niet minder enthousiast en enigszins "handig".

Ik heb van mijn wijlen oom een prachtige AT-2650 gekregen. Nu werkte deze perfect totdat hij "plofte" en al het AF, FM stereo en FM mono signaal verdween.

Ik heb de kast open geschroefd en ben daar 1 component tegengekomen waarvan ik vermoed dat 't de boosdoener is maar ik heb geen idee of dat zo is EN wat het is. Het lijkt me iets van een "kristalletje" dat blijkbaar flink warmte kwijt moet kunnen maar wat er geschonden uitziet.

Vragen

1) wat is dit staandertje en het "elementje erin"

2) kan ik dit testen
3) Is het aannemelijk dat als het stuk is alle signaal "plotsklaps" weg is? (Zelfs geen ruis)
4) waar koop ik zoiets als aannemelijk dat het stuk is.

Ter info nog even de boards

En de front view. Interessant, de meter Signal slaat (helemaal) niet(s) uit bij tunen en ook Signal staat strak in de midden, whatever.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

tnX! jw

Ik heb de servicemanual en nog wat info gevonden op het internet, dat is al een goed begin. Het verbrande ding is een transistor.

Die transistor ziet er niet erg verdacht uit, dus dat kan een afleidingsmanouevre van je tuner zijn die graag wil dat je hem achteruitrepareert. Begin met te meten waar je spanning hebt en waar niet. Of eigenlijk, controleer eerst de zekeringen.

De service manual !... dat je d’r zelf niet opkomt. Dank!
En inderdaad, je kan natuurlijk ook gewoon meten.

Ik zal in de combi met de service manual eens aan de slag gaan.
Dank dusver, keep you posted!

Maarten Bakker,

Gewonnen! ‘t was idd een zekering, tuner weer gefixed!

Super dank en ontwikkeld tot de volgende keer!

Jw

Da's mooi gefixt weer!

Nog een kleinigheidje. Een zekering gaat soms spontaan stuk, maar er kan ook een oorzaak zijn. Als hij onverhoopt toch vaker stukgaat, stop er geen zwaardere in - dan moet er naar het probleem gezocht worden.

Ik zou die transistor wel even schoonborstelen met een oude tandenborstel, heel voorzichtig. Het lijkt corrosie van vocht te zijn en dat kan gekke dingen doen.

Een zekering die vanzelf gaat, gaat altijd voorzichtig stuk, die doet alleen 'Plof' als er iets mis gaat.

Gecorrodeerde lijmresten. Als die ergens tussen contacten zitten zou ik ze inderdaad wegkrabben.

Dank voor de reacties weer. Ik heb zelf aan de zekeringen zitten klooien voordat die ene ging. Had ze d’r uitgehaald om te “zien” of alles nog goed was. Dus is wrs omdat ik er na jaren van stilstand aan heb zitten pielen.

De nieuwe is er nog niet uitgeklapt. Heeft anderhalve dag aangestaan.

Ik had met een glasborsteltje t uiteinde van dat alu bruggetje al een beetje schoongekrabd. Tuner heeft idd lange tijd vochtig gestaan maar staat droog bij mij in de keuken/ woonkamer.
Zal kijken of ik de andere corrosie er ook nog even netjes af kan halen.

Keep you posted!

Ik snap hem niet... Je hebt een werkende tuner, gaat erin klooien en dan met zekeringen ed. en daarna werkt het niet meer. Dan kijk je toch zelf naar alles waar je aan hebt gezeten...? :)