draaimolen sensor

hallo ik heb een modelbouw draaimolen met een stilstaande as (massa 12 v)
en 1 sleepring met koolborstel , zodat de verlichting in de molen draaiend
ook werkt , maar nu heb ik er ook 5 motortjes er in zitten voor de gondels en paarden die ook moeten gaan draaien bij een bewegende molen,

nu heb ik er een rotatie sensor in zitten met streepjes op de stilstaande as ,zodat bij het draaien van de molen er een pulseerent sinjaal ondstaat
dit moet omgezet worden in een aan of uit sinjaal dus bij bewegende molen aan en bij stilstaande uit ,het is natuurlijk ook wel eens dat als de molen stopt ,de sensor net bij het streepje is en er konstant sinjaal uit de sensor komt , dit is het probleem , wie weet raad????????

dit moet dan wel met een simpele schakeling (geen software matige )

Zonder het schema te kennen, wordt er doorgaans in een dergelijke pulsleiding een condensator opgenomen. Die zorgt ervoor dat het doorgaande signaal altijd in de gewenste toestand komt bij stilstand, na de condensator moet dan een pull-up of pull-down weerstand komen.
Maar het hangt helemaal van de schakeling af.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 16 december 2018 12:55:01 (59%)]

Eens zoeken op "missing puls detector" en de ingang zal afhangen van uw sensorschakeling.

LDmicro user.

bedankt voor uw reaktie ,ik heb gezocht op missing puls detecktor en inderdaat ,ik denk aan de ne 555 ,ik zal het eens gaan proberen

Zolang de belasting klein is kan het met een condensator in serie met de fotocel, een paar diodes, weerstand en een MOSFET.

Je moet dan een N-channel MOSFET kiezen die ruim onder je voedingsspanning al goed in geleiding is (niet naar het type in het schema kijken, ik heb gewoon een willekeurige kleine MOSFET uit de lijst gepakt). Afhankelijk van de normale interval van de pulsen kun je de waarden van de weerstand en condensators nog wat aanpassen.

Ik heb het schema ook bijgevoegd, daar kun je mee spelen in LTspice (gratis download bij Linear Technology, ook zonder persoonlijke informatie af te geven).

De beperking is wel dat de MOSFET nu echt heel langzaam uit geleiding gaat, dus als de belasting te groot is gaat die wellicht stuk. Een MOSFET in een TO-220 behuizing kan best voor een paar seconden een paar Watt verstoken zonder koeling. Als de frequentie van de pulsen groter wordt, kun je weerstand R1 en/of condensator C2 kleiner maken, waardoor het uitschakelen wat sneller gaat.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 16 december 2018 17:51:29 (24%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bedankt SparkyGSX ik zal het eens proberen ,de missing puls detektor met de ne 555 is nog niet gelukt, maar dit is ook een geniaal idee ,ga het vanavond ook eens proberen grt jehudi moergestel

ik heb de missin pulse sensor van mpg , met een ne 555 en een bc557 toch nog werkent gekregen , er moet wel een serie condensator tussen de sensor en de schakeling ,dit was ik vergeten , het werkt perfeck ,het andere schema van
SparkyGSX heb ik nog niet gemaakt ,maar dit zal ongtwijfelt ook wel werken ,bedankt voor de tips trouwens ,ik ga eens op die side kijken groetjes jehudi moergestel

buzzy ook bedankt ,zonder serie condenzator was het nooit gelukt gr jehudi
moergestel