Ik heb wat touch sensors nodig. Nu kan ik die prima tekenen steeds als ik een keypad nodig heb.
Maar ik wilde eigenlijk losse keys als component maken, zodat ik die kan samenvoegen als bijv. 3x3, 3x4, 4x4 matrix... (da's wat simpeler)
Nu kan ik gewoon een component met 2 grote smd pads maken als sensor, maar meestal heeft zo'n sensor een complexe vorm.

Ultiboard (en meeste andere cad programma's) ondersteunen alleen ronde, ovale, rechthoekige pads, geen complexe vormen.
Is er toch een manier om zoiets te realiseren?

Hallo Arco,

Ik kwam dit tegen: Custom Ultiboard PADs
Misschien heb je hier wat aan.

Brandon

In Altium los ik dat op door eerst een kleine pad te plaatsen en dan de definitieve vorm op te bouwen met copper fills en/of polygonen.

Kun je dat in Altium dan als component opslaan? (in Ultiboard kunnen componenten geen baantjes/polygonen/copper fills bevatten, alleen pads)

Ja hoor, geen probleem. Altium kent ook niet die stomme onzin als twee aparte editors voor pads en componenten. Da's gewoon één editor omgeving.

Kopervlakken die pads raken, krijgen automatisch hetzelfde net toegewezen als het pad. Wel rekening houden met de eigenschap dat -in tegenstelling tot pads- kopervlakken niet automatisch een solder en paste mask opening krijgen. Die moet je apart tekenen.

Alles wat je in de component editor tekent, wordt onderdeel van het component. Van top silk screen tot bottom silk screen, en alles wat daar tussen zit. (Inclusief 3D STEP model!)