Door iedereen wel bekend intussen: het koelprobleem van de processoren van het QFU chassis.

Bij de 6 en 7000 reeks bestaat er bij RS-Components een goede oplossing: een gelijkaardige aan originele koelplaat, oppervlak x2 vergeleken met origineel. Plaat aluminium er nog tussen voor de warmteverdeling en klaar.

De 8000 reeksen worden warmer, hebben origineel ook al een grotere koelplaat dan de 6 en 7000 reeks, dus de oplossing van RS voldoet hier niet meer.

Voor vrienden/kennissen heb ik tot nu toe altijd zelf wat gefabriceerd en dat schijnt te blijven werken.

Op het bedrijf zou een meer kant en klare oplossing moeten bestaan, want ik blijf natuurlijk geen afbraak koelplaten hebben.

Iemand hier een idee of je iets deugdelijk ergens kan bestellen? Dat er nog een stukje moet afgesneden worden is geen probleem, maar het moet min of meer passen.

tnx
Gert

Nee, het probleem is mij onbekend. Ik weet niet wat een QFU chassis is.

Misschien helpt het als je fotos plaatst van het chassis, de koelplaten die je hebt, links naar wat je bij RS kan kopen, dat soort dingen....

Heb er gisteren even een fotootje van gemaakt.

Zelf wat zitten knutselen is niet echt de oplossing; je hebt echt koelribbels nodig om de boel deugdelijk te laten koelen.
Origineel (zie eerste foto) haalt de processor 73gr.

Na een dikke alu koelplaat tegen de originele te plaatsen wordt de processor nog steeds 63 gr warm.

Met koelribben heb ik ooit 49gr gehad. Probleem is dat die koelvin uit afbraakprinten kwam. Voorraad is te beperkt. Bij RS nog niks bruikbaars gevonden.

dit werkt natuurlijk niet optimaal, je gaat een vlakke plaat op ribbels vastzetten, de overdracht wordt er niet beter op. ( ik neem ook aan dat je meet met de achterkap erop? )

de beste overdracht is vlak op de processor, en dan op de lange zijde een hoek eraan buigen, of beter nog een grote plaat als je nu hebt met ribbels. maar dan moet dat kunnen met de hoogte van de omliggende componenten.

zelf heb ik weleens een processor van een NAS 25 graden koeler gekregen door er een dun kopervel van oude HF afscherming op het koellipje bij te maken, wat vouwen voor meer koeloppervlakte, onderzijde geisoleerd voor omliggende componenten.

[Bericht gewijzigd door testman op (23%)]

De reden dat ik voor opstelling 2 koos is effectief wegens plaatsgebrek van omliggende componenten.

De hoek er aan buiten heb ik vroeger al eens geprobeerd, doch zonder succes; scheelt amper wat.

Het topic gaat er juist over dat ik niet weet waar ik zo'n plaat met koelribben op kan vinden. Bij RS 1001 types, maar geen enkele die deugdelijk past.
Ik had gehoopt dat er mensen die ervaring hadden waar zo'n koelplaat te koop is.

Op die manier kom ik op geen 50 graden meer, maar dat formaat is nergens te vinden als op een afbraakmodule

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op (13%)]

En wat is "dat formaat"? Of mag ik voor je gaan zoeken in het plaatje naar een component waarvan ik de maten kan gokken en dan meten en schalen wat de maat van de koelvin is?

edit: gemeten uit het plaatje: 4.3 tot 4.7 pixels per mm, uit drie metingen op drie verschillende plekken. Afgerond/gemiddeld 4.5 pixels per mm.
Dan kom ik op een koelvin van 150x50x??? die je zoekt.

[Bericht gewijzigd door rew op (37%)]

Wat voor afmetingen zoek je ongeveer ? Aan de andere kant van de wereld kan je best veel krijgen, bijvoorbeeld : https://www.ebay.com/itm/300x140x20mm-Aluminum-Heat-Sink-Cooling-For-L…

is de achterkap een plastic of metalen versie?

warmte stijgt op, de koelplaat recht boven processor uitbreiden met verticale sleuven in oppervlakte helpt meer..

Kan je nagaan als de kap er op zit in de zomer maanden! Met gemak een graadje of 80 a 90...

Je wilt een commercieel verkrijgbare oplossing?

Anders zou je kunnen zoeken naar videokaart koelers. Ik heb twee high end defecte videokaarten van mijn buurman gekregen. Deze hebben lage koelvinnen met heatpipes en een fan en zijn nauwelijks 2cm hoog.

Zelf heb ik ook ergens koelblokken vanaf gesloopt van denk ik 10x16x1cm met echte koelvinnen. Deze lijken me al een flinke verbetering t.o.v. de standaard, maar ik zou niet zo snel weten waar deze te krijgen zijn (of waar ik ze ooit vanaf gehaald heb).

Ik denk dat een geforceerde koeling met een kleine ventilator de beste oplossing zal zijn.

Dan hoeft je koelplaat niet zo groot te zijn, en er zijn tegenwoordig ventilators te koop die je helemaal niet hoort draaien.

Je hebt dan wel wat meer stof binnen, maar het is enkel een idee.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Indien de koeling meer dan 5mm dik is moet je al gaan zagen in de achterkap, dat lijkt me niet de bedoeling om zoiets bij een klant in huis te plaatsen. Je kunt alu koelblokken laten maken door iemand die metaal kan bewerken, ik heb dat ook gedaan en het werkt prima.

Ik heb inmiddels ook twee soortgelijke "Q F*ck U" toestellen staan om later nog eens mee te gaan rommelen, was me inderdaad al opgevallen dat ze erg dun zijn. Ventilatortje zal wel niet passen tenzij je er een gat voor zaagt.

40mm fannetje schuin onder de koelplaat zetten, heb ik ook al eens een oer philips plasma mee in leven gehouden. 12V fan op 5V of dergelijke laten lopen en klaar..

Wegens drukte deze dagen nog niet kunnen antwoorden, maar bij dezen.

We hebben verschillende diktes en groottes van koelvinnen zelf proberen te maken. Maar dan zodanig dat de kap er nog op kan natuurlijk. Het is een vrij dun toestel.
In tegenstelling tot de 7xxx en 6xxx serie, blijven die dingen na even spelen steeds de 60°C halen.

Ooit een VGA kaart gesloopt en daar zat zo'n klein 5V blowertje op wat precies op de gaatjes van de print paste.
Waarempel, na een halve dag spelen slechts 45°C. Waar ik vooral van schrok: je hoort het niet. Geluidsoverlast hield me tegen om dat al eens eerder te proberen.

Dat blowertje dat op de processor geplaatst is, meet 1cm hoog. Mits desnoods wat gaatjes in de rugwand te boren zal dat zijn ding wel doen.

Natuurlijk moet zulk blowertje ergens bestelbaar zijn. Die dingen die max 1 cm hoog zijn, blijken behalve op Ebay nergens te verkrijgen...
Maar goed, hier staat de baas niet voor te springen. In de, mja betere, computerzaak in de buurt konden ze me al niet helpen.

@ William: heb je ooit gemeten hoeveel graden je bij zo'n 8008 haalt?
In mijn vriendenkring verschillende 6xx8en staan waar ik alu koelplaten op geplaatst heb (zie mijn 3e foto in dit topic) en die komen amper boven 50°C. Ook dit werkt niet in een 8008.
Moest dat lukken: de baas kan dit prima bewerken/ontwerpen.

Ik weet nog wel dat het een stuk minder was dan met de oude koeling, hoeveel graden weet ik zo niet meer omdat ik nu nog weinig doe met deze mainboarden gezien er een upgrade kit leverbaar is.

William, corrigeer me als ik fout ben, maar voor de 8008 is die upgradekit toch niet beschikbaar? Enkel de 6 en 7xx8?

Het zijn ook de die waar ik acceptabele temperaturen kan krijgen met mijn zelf gefabriceerde koelplaten.

je hebt echt koelribbels nodig om de boel deugdelijk te laten koelen.

Dat is onjuist.

Je hebt enkel en allen oppervlakte nodig en een materiaal dat over de grote oppervlakte de warmte goed verdeelt.
Koelribben zijn enkel een middel om de basis oppervlakte te verkleinen en daarmee een 3D structuur te verkrijgen. Ook help de kleine basis oppervlakte om de warmte beter en gelijkmatige over het koelprofiel te verdelen.

Warmte stijgt vanzelf op en als de koelribben de warmte stroom belemmeren kan je net zo goed helemaal geen ribben hebben.

De beste oplossing hier is om bij een metaal bewerking bedrijf een maximaal grote vlakke en 4 of 5 mm dikke plaat op maat te laten maken. Daar kunnen ze de plaat om omzetten (buigen zodat de plaat goed aansluit op Het IC en ook alle componenten vrij blijven.

Ze kunnen ook 2 of misschien 3, 2 mm platen maken die op het IC elkaar raken en verderop een paar mm tussen ruimte hebben.

Zo deden ze het vroeger ook bij delta elektronica gewoon een aantal vlakke platen, Die voeding hebben geen ventilator en omdat ze geen ribben hebben komt er ook nauwelijks vuil tussen

Op 28 december 2018 19:05:06 schreef Beeldbuisje:
William, corrigeer me als ik fout ben, maar voor de 8008 is die upgradekit toch niet beschikbaar? Enkel de 6 en 7xx8?

Het zijn ook de die waar ik acceptabele temperaturen kan krijgen met mijn zelf gefabriceerde koelplaten.

Nee, die voor de 7 serie is er al niet meer, alleen voor de XXPFL6XX8X/12 is die kit nog beschikbaar.

Op 28 december 2018 20:43:40 schreef benleentje:
[...]Dat is onjuist.

Je hebt enkel en allen oppervlakte nodig en een materiaal dat over de grote oppervlakte de warmte goed verdeelt.

Correct me if I'm wrong maar koelribben zorgen toch juist voor een groter oppervlakte?

[Bericht gewijzigd door william1967 op (40%)]

Correct me if I'm wrong maar koelribben zorgen toch juist voor een groter oppervlakte?

TS zegt dat koelribben perse noodzakelijk zijn. Dat is onjuist. Koelribben zijn enkel een middel om het oppervlakte te vergroten.
Er zijn ook andere methoden om het oppervlakte te vergroten.

De opmerking over 'verdelen' gaat er over dat als je met koelribben een groot opppervlak weet te bereiken, dat je DAN nog moet zorgen dat de warmte naar al dat oppervlak toe kan komen. Een goede koelvin is dus vrij dik in de basis om de warmte naar z'n uithoeken te kunnen transporteren....

Ik heb ergens een dubbele fan rondslingeren voor onder een harddisk. Vrij zeker dar deze minder dan 1cm dik is. Maar geen halve centimeter...

http://uitecs.com/image/TES/ACCESSORIES/COOLER/HARDDISK%20FAN/FAN%20HARDDISK.png

https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll300/35-185-073-03.jpg

Veel dingen te beantwoorden nu ;)

1. Ik wou werken met "koelribben" omdat warme lucht uiteindelijk stijgt. De ruimtes tussen de ribben warmen op, en zuigen koele lucht langs onderen aan. Lijkt me efficienter dan bij een vlakke plaat, toch?

2. Esoterist: bedankt voor je link. Ik heb hem eens bekeken, maar ik vind helaas enkel ventilatoren en geen exemplaren die op een koelplaat staan.
Ga ik een ventilator plaatsen op de originele keramische koelplaat, koelt dit van bijlange niet zo goed als dit:

Ten tweede zou ik bovenstaande nog net gemonteerd krijgen met gesloten achterwand. Zulks lijkt me nog steeds de interessantste oplossing.

3. r-p: krijg ik niet geplaatst :( Rondomrond zit het vol onderdelen...