andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb net een vers modem van Ziggo aangesloten, en moet nu onze repearters opnieuw instellen, en nu vroeg ik m e af of ik ook repeaters kon instellen zodat ze als Mesh netwerk werken?
Toevallig daar een klok over horen luiden, maar ......
Schijnbaar heb je dan overal dezelfde SSID naam en wachtwoord, en gaat ie vanzelf van de ene naar de andere.
Heb hier Netgear WN3000RP hangen.
Waarschijnlijk een simpele vraag voor iemand die bekend is met deze materie.
Lijkt mij eerder een vraag die je beter op Tweakers.net kunt stellen.
Dit heeft m.i. bijzonder weinig met elektronica te maken.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Heb ik m daar nu ook even geplaatst, maar ik kan me voorstellen dat iemand hier ook wel dat antwoord weet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wanneer je meerdere Access-points dezelfde naam geeft (SSID) en hetzelfde wachtwoord zullen (de meeste) device's die gebruik maken van Wi-Fi automatisch overschakelen naar het access-point met het sterkste signaal. Men spreek hier van roaming.
Een mesh netwerk is een netwerk bestaande uit meerdere nodes die allemaal meewerken in de routering van data. Dit is een geheel ander concept.
De meeste apparaten schakelen juist niet over, dat is het hele probleem van dezelfde SSIDs, je telefoon wil zo lang mogelijk verbinding houden, en pas als een netwerk helemaal weg is gaat hij opnieuw zoeken, wat in een huis nooit gebeurd
Een echte mesh gedraagt zich als 1 access point/netwerk, maar daar heb je dus ergens master - slave logica voor nodig
Het grootste deel van wat er aan access points op de markt is werkt niet goed als mesh. Als je alles hetzelfde SSID geeft zullen apparaten uiteindelijk wel overschakelen maar dat gaat altijd erg moeizaam. Zoals DK al aangaf, een apparaat probeert zo lang mogelijk de verbinding vast te houden en pas als er geen verbinding meer is gaat het apparaat naar een een nieuw toegangspunt zoeken.
Voor een echt mesh netwerk bestaat een apart protocol (weten ze vast wel op Tweakers) en dan is de overschakeling zonder onderbreking. Ik meen dat de duurdere Linksys accesspoints (pro serie) en Ubiquity dit ondersteunen.
Er is nog een tussenvorm waarbij de AP's wel als master/slave werken maar dat is alleen voor het beheer. Je configureert dan het master AP en de rest neemt automatish alle instellingen over.
Dezelfde ssid werkt niet goed. Helemaal niet als je een video of gesprek wil behouden terwijl je door het pand loopt.
Echte mesh systemen koop je vaak in een setje van meerdere tegelijk en hebben ook een strak design en kan je vaak met alleen een poe kabel aansluiten en aan de muur of plafond schroeven.
Ik heb hier ook een 2e router (op zolder) met dezelfde ssid, dat werkt prima op mijn Samsung mobiel. Hangt kennelijk nogal van de gebruikte apparatuur af? Zojuist met een spelende youtube video naar boven gelopen, geen probleem. De twee routers staan op verschillende kanalen (geen automatische kanaalkeuze) en dhcp staat op één router aan.
Accesspoints met de zelfde SSID werkt inderdaad voor geen meter.
Youtube is heel wat anders dan een videogesprek, youtube kan ruim bufferen namelijk.
Een echt mesh kan alleen als je hardware daar specifiek voor ontworpen is.
Tip van flip, als je dat wilt doen (en het kan installatie technisch) zorg voor een setje met een bekabelde backhaul.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.