Vervangen analoge V en A meter door digitale types?

Ik heb hier een Voltcraft TNG35 (0-30V, 0-2.5A) labvoeding staan.
Deze heeft analoge V en A meters en wil deze graag vervangen door digitale types (zoals met alles komt dit uit China).
De V meter was zo gebeurd, maar voor de A meter ben ik ff het spoor bijster.

De voeding is redelijk gebouwd en heeft een kortsluitvast circuit.
De vraag is hoe de A meter aan te sluiten?
En nee ik heb al geprobeerd om deze op de uitgang op te nemen, maar dat werkt zo dus niet.

Wie heeft er een idee?

Bijgevoegd het originele schema.

Arco

Special Member

Toch gewoon allebei aansluiten i.p.v. de bestaande meters? (eventueel moeten de meters wel een eigen voedingsspanning hebben soms)
Waarom vervangen, zijn ze kapot? (een analoge meter leest veel prettiger af...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha MichaelD,

Voor het aansluiten van zo'n digitale Ampère meter moet je een aparte voedingsspanning voor de meter gebruiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Even wat meer gegevens posten over de digitale meters.
Zoals elektron opmerkte heeft het vermoedelijk met de eigen voeding van de meter te maken.
Let ook op de meterstroom.
De originelemeters zijn zo ingesteld dat ze 500µA volle schaal gebruiken. Als de meterstroom van die digitale meters daarvan afwijkt zul je ze moeten kalibreren of als het teveel scheelt, zelfs een wijziging in de weerstanden moeten doen.

Je moet hem aansluiten zoals op het schema hieronder, en gebruik een USB lader (5v) als voeding, deze kun je inbouwen.
Zonder eigen voeding kun je niet lager dan 3.5Vdc meten, dan gaat het licht uit ;) en dat is heel vervelend.

NB. als je langdurig meer dan 20V gebruikt als voeding van die meter gaat die gegarandeerd kapot, dat ding wordt gevoed met een 78L05 en die krijgt dan heel warm.
Die 0-30V zijn Chinese getallen ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 13 januari 2019 10:40:51 (31%)

LDmicro user.
LetterHenk

Golden Member

Op 13 januari 2019 00:45:31 schreef Arco:
Waarom vervangen, zijn ze kapot? (een analoge meter leest veel prettiger af...)

Goede vraag, het origineel lijkt me een prachtig frontje te hebben voor een voeding. Mooie niet te kleine analoge meters lezen perfect af. Schommelingen in het stroomverbruik van de aangesloten schakeling zijn veel beter te zien (mits de frequentie van die schommelingen niet te hoog is natuurlijk).
Tenzij de meters kapot zijn snap ik deze 'mod' niet helemaal. Een verbetering zou ik het niet direct willen noemen.

Action expresses priorities LH

Alles heeft zijn voor en nadelen, mijn voeding heeft ook analoge meters en heb er achteraf nog een digitale voltmeter opgeplakt, veel beter om eens een Li-ion batterij ed. op te laden en nog andere dingen.

LDmicro user.

Hieronder de link vd voltmeter + amperemeter:

https://www.bitsandparts.eu/Meten-and-Testen/Digitale-voltmeter-+-ampe…

Ik heb de voltmeter als zodanig aangesloten met als plus punt dat the Voltcraft voeding een 12V punt heeft die niet veranderd. Dus de voeding voor de displays is intern aanwezig.

Nu de amperemeter nog...

Je mag de interne voeding niet gebruiken, de voeding moet volledig gescheiden zijn van de regelbare voeding.

Ik heb ook van die meters en die werken hier perfect en met het schema dat ik u gegeven heb is dat een makkie.

Plaats de meter tussen de uitgangsconnector van de regelbare voeding.

LDmicro user.

Beter zo? de oude kunnen blijven staan.

EDIT: DEZE TEKENING WAS FOUT, ZIE NIEUWE POST

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 13 januari 2019 19:02:50 (39%)

LDmicro user.

Mag best met deze volt-am meter. Die meet spanning tov ground en heeft ook voeding tov de ground. En ook de stroom shunt zit aan de ground. Dus voeding uit een interne 12V tov ground is perfect.

Er zijn wel andere metertjes waar dit niet mogelijk is, maar met deze kan dat zonder probleem.

Schema is wel goed denk ik, maar misschien moeten de dikke draden net andersom.

Voeding kan met dun rood naar interne 12V, en dun zwart los hangen. Die zit al vast aan dik zwart.

Sine

Moderator

Meet het ding ook even na, ik heb er een aantal getest die een best aardige afwijking hadden, zeker in het lage spanningsbereik.

Ha MichaelD,

Als je aansluit zoals @deKees aanbeveel dan niet de zwarte gebruiken.
En let op de minimale spanning 4V anders werkt de meter elektronica niet meer.
Als je de zwarte wel gebruik overbrug je de interne shunt :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Alles heeft zijn voor en nadelen, mijn voeding heeft ook analoge meters en heb er achteraf nog een digitale voltmeter opgeplakt,
veel beter om eens een Li-ion batterij ed. op te laden en nog andere dingen.

Omdat zo'n metertje bijv. 4.20v aangeeft, maakt dat hem nog niet beter als een analoge meter. (veel digitaal spul uit China wijkt behoorlijk af)
Daarbij is de mens slecht in het monitoren van digitale info. Analoog is veel beter te volgen.

Maar meestal is het gewoon een kwestie van 'moet er gelikt uit zien...' :)   (goede werking komt op de 2e plaats)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Analoog / digitaal is deels een kwestie van smaak.

Maar als ik een labvoeding wil instellen op een ietwat precieze spanning dan moet ik die niet nog een keer met een losse meter gaan nameten.
Wil je een beetje precies analoog aflezen heb je een flink groot instrument met een spiegelschaal nodig, en dan zijn tienden volts nog steeds tricky.

Ofwel, ik heb geen enkele analoge meter meer op de werkbank ;)

Eeh, niet waar, de V en A meter van de variac zijn analoog, omdat enige precisie daar compleet zinloos is.

Arco

Special Member

Ik bedoelde eigenlijk ook dat men vaak zo'n goedkoop Chinees digitaal paneelmetertje monteert, en er dan blindelings vanuit gaat dat wat het weergeeft ook klopt.
(een soort van 'schijnveiligheid', die dingen wijken vaak serieus af)

Vooral bij zaken die voor langere tijd 'gemonitord' moeten worden, is de mens heel slecht in omgang met digitale meetresultaten is in testen aangetoond.
(In vliegtuigen worden niet voor niets veel analoge meters gebruikt. (al dan niet weergegeven op een digitaal LCD screen... ;) )
Voor bijv laden van Li-Ion valt zoiets veel beter op/is makkelijker te interpreteren als verspringende cijfertjes...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 13 januari 2019 14:04:39 (48%)

Sine

Moderator

Klopt, ik heb een hele berg van die dingen getest, er waren er enkele die een beetje bruikbaar waren, de meesten waren gewoon slecht.

Eentje die het beste klopte was dan weer compleet idioot, 9.999V
Jeah right, maar negeer dat laatste digit en hij was best bruikbaar.
Een andere was ook redelijk precies, maar traaaaaag (oversampling?) totaal onbruikbaar op iets van een voeding, als je een spanning instelde duurde het nog enkele secondes voordat de correcte waarde werd weergegeven. Maar dat klopte dan wel.

Ofwel, ik heb geen goede meter gevonden.

@Arco,

Het ligt aan de toepassing.

Om een 'rate of change' te laten zien (altimeter) is een analoge aanwijzing veel intuïtiever.
Maar voor een absolute waarde is digitaal weer duidelijker.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 13 januari 2019 14:59:46 (59%)

Anoniem

Als je die digitale ampèremeter in de plaats van de originele zet gaat hij... helemaal niks aanduiden.
De schakeling is ontworpen om een 500µA meter een stroom van 2.5A te laten aanduiden. Als je een meter die bij volle uitslag 0.0005A
neemt gaat vervangen door een 10A meter, wat denk je dan dat ie gaat aanduiden? 0.000A natuurlijk.
Je moet de nieuwe A-meter direct in serie met de uitgang aansluiten. En zoals MGP opmerkt de meter voeden met een apart adaptortje. Als je de voeding trekt uit een niet gescheiden bron zoals
de ongeregelde spanning na de gelijkrichter, dan kun je de A-meter om zeep helpen. Omdat je het al geprobeerd hebt is dit misschien al het geval.

Even terug naar het metertje ui de link
https://www.bitsandparts.eu/Meten-and-Testen/Digitale-voltmeter-+-ampe…

Dik rood en dik zwart gaan naar een ingebouwde Shunt.
Die ligt aan ground van het metertje en komt in serie met de ground van de voeding. Dus dat is dik zwart en dik geel in de tekening van MGP.

Dun zwart is de massa voor spanning meting en voor voeding van het metertje. Die is keihard doorverbonden met dik zwart. Die hoeft je niet aan te sluiten.

Dun rood is voor de voeding van het metertje en kun je aansluiten op een interne 12V uit je voeding. Spanning mag iets van 5 tot 15Volt zijn.

Dun geel is de sense lijn voor de spanning meting. Die gaat van 0V tot 30V. Die is dik rood op de tekening van MGP

Je kunt dit metertje wel voeden uit een aparte zwevende voeding (dun rood en dun zwart) maar dat is nergens voor nodig.

Anoniem

Op 13 januari 2019 16:36:00 schreef Sine:
Dat had MGP een halve bladzijde eerder al getekend :)

Klopt,maar ik had al een stuk eerder opgemerkt dat onafgezien van de gescheiden voeding ,je de A-meter niet zonder meer kon uitwisselen. Maar niemand scheen dat belangrijk te vinden.

Alhoewel MGP een suggestie maakte van een mogelijke correcte aansluiting is nooit duidelijk gesteld dat je de meter nooit op dezelfde plaats in de schakeling kunt opnemen want dat het niet kan werken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 13 januari 2019 18:01:47 (16%)

Hier is een nieuw een tekening omdat DeKees mij deed twijfelen en hij had gelijk.
Ben nu van de datasheet uitgegaan en niet van een www afbeelding die verkeerd was.

En zal de vorige verwijderen.

edit: in bijlage nog een schema gevonden.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Een LM358 als sense amp ... dan weet je meteen waarom de stroom meting afwijkt ...