Ik vroeg me af wat de manieren zijn om de waarde van de aarding te meten en te controleren of alle stopcontacten goed verbonden zijn met de aardingslus?
Ik beschik over een Kyoritsu 4105A Digitale aardingsweerstandmeter, een multimeter en een Isolatiemeter ook van het mer Kyoritsu.
Ik wil vooral weten hoe je te werk gaat wanneer je GEEN pinnen in de grond kunt steken.
Is er een verschil tussen een meting bij 3x230, 2x230 of 3x400+N
Ik twijfel eraan om een aardlustester aan te kopen maar is deze ook betrouwbaar bij een 3x230. Of kan ik hetzelfde doen met 1 van mijn toestellen?
https://www.ccinv.be/nl/node/22508
Bedankt!
Er is een verschil tussen de weerstand van de aardpen zelf en de leidingweerstand naar de aardpen.
Als je de weerstand van de aardpen wilt meten dan moet je 2 referentie-aardpennen hebben om zodoende een circuit te maken met de aardingsmeter.
Maar goed, jij kunt dit niet meten omdat je geen referentie-aarde kunt slaan. Meest mogelijk omdat het hier om een bovenwoning of flat zal gaan.
Om de leidingweerstand van wandcontactdoos tot de aardpen te meten gebruik je een installatietester. Jij hebt helaas alleen een meter om aardpenweerstand en isolatieweerstand te meten dus ben je beperkt.
Een aardlustester doet vaak niet meer dan het verschil in spanning meten tussen Fase + Nul en Fase + Aarde/PE.
Op deze manier globaal meten of je aardeleiding voldoet kun je ook met een multimeter doen die je wel hebt. Als er gemeten tussen Fase + Nul en Fase + Aarde/PE nagenoeg dezelfde spanning staat zal de aarde in die zin voldoen.
Bedankt voor de verduidelijking. Welke manieren zijn er dan voor het meten van de weerstand van de aardpen wanneer er geen mogelijkheid is om pennen in de grond te steken? Kan dit via de water of gasleidingen?
Vertel eens wat over de situatie waar het om gaat. De verspreidingsweerstand van de aardlus kun je alleen meten als je die kunt losmaken van de installatie. Als het om een appartementengebouw gaat dan mag dat niet want dan zou je de andere woningen ook zonder aarde zetten.
Op 31 januari 2019 15:37:39 schreef KlaasZ:
Vertel eens wat over de situatie waar het om gaat. De verspreidingsweerstand van de aardlus kun je alleen meten als je die kunt losmaken van de installatie. Als het om een appartementengebouw gaat dan mag dat niet want dan zou je de andere woningen ook zonder aarde zetten.
Het gaat om een rijwoning waar een aardingsscheider aanwezig is maar waar ik onmogelijk mijn pinnen in de grond kan steken. Aansluiting is 3x230
Op 31 januari 2019 15:51:25 schreef KlaasZ:
Heb je dan helemaal geen eigen terrein voor of achter de woning?
Neen,
mvdk
Golden Member
Bijna 95% van de waterleidingbedrijven ter wereld maakt huisaansluitingen met een aftakkraan, waar dan meestal een kraanpot overheen gezet word. Die kan je óók als meetpunt gebruiken. Dan zoek je er verderop in de straat nóg een, en voila, je meetpunten.
Er zal toch ergens wel een boom staan, waarlangs je de pen kunt steken?
Hoe denk je anders dat aardverspreidingsweerstanden,(in 90%) anders worden gemeten?
Er is nog een (controversiele) methode, die de werkelijkheid zeer dicht benaderd. Opgelet, deze methode is niet zonder gevaar, je moet zeker weten waarmee je bezig bent ! Je moet de spanning voor de aardlekschakelaar aftakken, deze zal immers direct afschakelen bij de meting. Ook MOET de aarding onderbroken worden, zodat je alleen de aardpen onder spanning zet, en niet de ganse aarding van het hele huis. Je zet dan een bekende weerstand (vb strijkijzer, straalkachel) in serie met de aardpen. Er zal uiteraard een stroom naar de aarde gaan lopen, de spanning over deze bekende weerstand geeft dan de verhouding weer : vb weerstand is 100 ohm, spanning over de weerstand is 120 VAC, spanning over de aardpen is dan ook 120 VAC. Weerstand van de aarding is dan 100 ohm ! (indien de netspanning 240 VAC bedraagt).
Dit is eigenlijk de situatie die zich voordoet bij echte aardfouten in installaties, maar wel met een extreem grote lekstroom ! Je begrijpt dat dit een gevaarlijke test is, als er een 2de aardpen vlakbij is geslagen zal deze ook onder spanning te komen staan ! Dont do this at home !
Dat is inderdaad een levensgevaarlijke methode.
De situatie van ghysken kan ik me maar moeilijk voorstellen. Ergens in de buurt moet toch wel een stukje grond te vinden zijn waar je een paar hulpelektrodes in kan steken. Zet je improvisatievermogen aan het werk.
mvdk
Golden Member
Op 1 februari 2019 10:15:24 schreef RP6conrad:
Er is nog een (controversiele) methode, die de werkelijkheid zeer dicht benaderd. Opgelet, deze methode is niet zonder gevaar, je moet zeker weten waarmee je bezig bent !
Ik heb iets dergelijks ook al eens voorgesteld. Maar ik begin m'n verhaal dan altijd dat je eerst bioscoopkaartjes moet gaan kopen voor de buren en mede-huisbewoners, zodat je in alle rust en eenzaamheid dat experiment kan doen. Tweede man naast je, dat wel.
En dat de buren onder spanning komen te staan, waarvan? En hoe dan als er vlak naast je aardelektrode een laagspanningskabel van de netbeheerder ligt te rotten? Je kan niet alles voor zijn.
In een ander topic kwam ook weer de methode van een motor doormeten langs: sterpunt t/o van aarde meten. Als je dat met een tweepolige tester doet, zo'n ding wat een stroom doorlaat die groot genoeg is om een aardlekschakelaar te laten trippen, en je doet dat op een object wat niet achter een aardlekschakelaar zit, dan moet je eerst gaan onderzoeken of de aarde wel in orde is. Dat advies miste ik.
bericht aangepost, quote ingevoegd
[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]
Op 1 februari 2019 10:33:48 schreef High met Henk:
als je buurman staat te douchen, zet je hem nu onder spanning!!!!
Maar daar merk-tie dan niets van als het goed is.
Als de potentiaal vereffening goed is aangelegd in de badkamer.
En, de vraag is of de aarde is doorverbonden met de buren, dat kan wel, bv als de aarde met het net wordt meegevoerd.
En, de aarde is er voor om een foutstroom af te voeren.
(oeps, waar ben ik nu weer aan begonnen . . )
Nog even een toelichting cq nuancering.
Ik denk zeker niet licht over de gevaren van elektriciteit.
Zeker in de natte ruimten !
En ik weet van een geval waar een defecte wasmachine de buurman onder spanning kwam en die het niet overleefde.
De test van RP6conrad deed ik ook regelmatig in de loop der jaren, werkt perfect, (of niet . . .)
Testen doe je om problemen voor te zijn, als je ze niet doet omdat het gevaarlijk kan zijn dan klopt er iets niet . . .
Ook interessant (?) de spanning meten tussen de N en aarde.
Met een wijzer meter en dan een poosje in de gaten houden.
@ghysken
Fluke maakt een toestel dat bedoeld is voor situaties zoals jou. Werkt met stroomtangen. Kost een behoorlijke duit, dus best huren, al zou ik niet direct weten waar.
Andere oplossing is een gangbaar 3-punts meettoestel gebruiken en 2 aansluitdraden verlengen, desnoods tot bij de dichtsbijzijnde boer zijn wei. Zou wel best kunnen dat je politie of journalisten op bezoek krijgt die er Back to the Future verhaal wel zien zitten 
Een derde oplossing is via een kleine transformator een kleine stroom door die aarde laten lopen. Is afhankelijk van je net echter ook niet evident. Welke spanning heb jij tussen 0 en aarde en fasen, 3x130V of 230, 230, 0V ?
Netspanning 3x230V heeft overigens geen relatie met de aardingsweerstand. Die 3 -punts meting heeft precies het levenslicht gezien om op bouwwerven te kunnen meten waar geen netaansluiting is.
Aarding aan stopcontacten ka je gewoon meten met een multimeter een lange draad.