buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 februari 2019 07:42:53 schreef SparkyGSX:
[...]Er ligt 22k in serie, waarmee de stroom wordt beperkt tot minder dan 1mA; dat mag ruimschoots (abs. max. 20mA). Daarbij doen die extra diodes potentieel helemaal niets, omdat je niet weet of die wel eerder in geleiding gaan dan de clamping diodes in de PIC. Als je die dan perse wilt toevoegen, zet dan daarna nog een weerstand in serie zodat ze in ieder geval het grootste deel van het werk doen.

[...]35V volgens mijn datasheet, en ik heb nog nooit anders gezien, zeker geen 20V, dus ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt.

Aanbevolen

en als absolute maximum staat er dit

Dus ook geen 35V. Maar ja dit zijn waarschijnlijk de gegevens van een inferieure chip brouwer.

@rew: die 1,5A is geen probleem voor de ULN. Het is maar voor enkele tienden van een seconde. Zodra de wissel is om gegaan schakelt deze sowieso de wisselspoelen uit. Na 2 seconden wordt er ook een afschakelcommando gegeven zodat de µC de ULN uitschakelt. Wil je er seinen of scenery (verlichting) aan hangen moet je de µC programmeren om de toestand te onthouden.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 februari 2019 09:00:33 schreef rew:
De uitgangscondensator van de 7805 en de 12F629 zitten over mekaar.

Dat ligt er helemaal aan hoever de 7805 van de 12F629 staat, als je die niet dicht genoeg bij de regelaar krijgt zet ik toch nog een 100nF bij de 12F629.

Als je echt vind dat het niet kan met slechts 0.1 uF kan je gewoon een 0.2 uF condensator kopen.

Ligt ook weer aan de lengte van de sporen.

En omdat de ULN2003 geen chip is maar een transistor array heeft ie geen ontkoppeling nodig.

Ik doe het altijd wel, zeker als de ULNxxx een inductieve belasting moet schakelen. Gewoon om eventuele ellende voor te zijn, en nu ga jij over de interne diodes beginnen denk. :)

Maar goed, daar verschillen we blijkbaar van mening over. :)

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2019 09:00:33 schreef rew:
Edit2: Die "absolute max" van 20 mA door een pin is NIET de spec voor de protectie diode. Ik dacht dat de spec voor die diode iets van 10mA was, maar hij wordt zelden gespecificeerd. Daar dan een factor tien onderblijven is m.i. "prima marge".

Ik had daadwerkelijk de datasheet opgezocht (kleine moeite, scheelt een hoop gokken), en daar staat "abs. max. 20mA". Met 18V en 22k kom ik op (18-5)/22k ~= 0.59mA en -18/22k ~= -0.82mA; die laatste is dus ongeveer een factor 25 lager dan de abs. max., en dat lijkt me dus prima in orde.

@buckfast_beekeeper: ik heb gewoon de eerste hit op google gebruikt voor "78l05", en dat was deze datasheet van National Semiconductor. Daar staat een abs. max. van 35V in, en geen recommended.

Ik zou me nog niet zo'n zorgen maken om die 18V, ook niet met een recommended van 20V, maar zeker als je het signaal van de rails haalt, en ver van de voeding vandaan zit, kun je nog best wat vieze spijkers krijgen, als de wielen van de trein het contact af en toe even onderbreken. Het gaat daarbij niet om de inductie van de motor, maar de inductie van de rails, dus die spijkers zullen erg kort zijn en niet heel veel energie bevatten, maar enige vorm van filtering lijkt me toch wel verstandig.

inmiddels ook aan het tekenen, in designspark moet je niet vragen hoe maar vanavond een update.
en dan kunnen we het nog aanpassen en is het ook makkelijker en minder werk voor jullie.

buckfast_beekeeper

@sparkyGSX: je zal dan maar toevallig de 78L vast hebben van een andere brouwer. De datasheet die ik consulteerde was deze van TI.

De spanning die je binnen krijgt via de rails is bagger. Een diode brug zoals de DFxxxS heeft ook veel liever een sinus van 50 of 60Hz ipv een blokgolf van 19kHz. Haal de voeding uit een extra trafo en houdt de bagger van de rails voor een (snelle) opto coupler. Veel mogelijke miserie gespaard.

Wissels waren in het analoge tijdperk gedimensioneerd op 14V DC bij 2-rail en AC bij 3-rail bedrijf. De spoelen in de wissels zijn nog steeds identiek. De stroom door de spoel gaat dan ook de hoogte in. Nog een reden om extern te voeden.

Ik zou ook eerder een 78L gebruiken in SOT-89-3 ipv een SOIC8.

upload.pcb

inmiddels een beetje alles op zijn plek gezet, of het nuttig is wt ik doe weet ik niet maar het houd me bezig haha.

Nu wil ik wat pads en sporen maken maar dat moet ik nog even uitzoeken, of heeft het totaal geen nut wat ik doe omdat er niks van klopt, er van uitgaan dat het een kopie is van de andere print.

Klopt het dat ik de sporen de botten layer zijn?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2019 18:10:51 schreef buckfast_beekeeper:
@sparkyGSX: je zal dan maar toevallig de 78L vast hebben van een andere brouwer. De datasheet die ik consulteerde was deze van TI.

Die heeft inderdaad een lagere abs. max. van 30V voor de types onder de 12V uitgangsspanning. Grappig, dat had ik nog nooit gezien. Dit is wel het risico met de "gestandaardiseerde" componenten van talloze verschillende fabrikanten. Ik kwam er een tijdje geleden bijvoorbeeld achter dat niet alle NE555's zich hetzelfde gedragen als zowel de set als reset ingang actief zijn.

De spanning die je binnen krijgt via de rails is bagger. Een diode brug zoals de DFxxxS heeft ook veel liever een sinus van 50 of 60Hz ipv een blokgolf van 19kHz.

Daar was ik al bang voor; bij nader inzien in de buffercapaciteit met 2uF ook wel erg klein. Een paar Schottky diodes als gelijkrichter is op zulke frequenties waarschijnlijk een beter idee, als je dan echt de voeding van de rails wilt halen.

Het is dus niet onmogelijk om de voeding van de rails te halen, maar ik ben zeker met je eens dat een aparte, schone voeding en een simpele optocoupler mogelijk veel ellende kan besparen. Het lijkt me niet zo moeilijk om een print te ontwerpen waarmee beide mogelijk zijn, afhankelijk van de aansluiting en/of wel of niet geplaatste componenten. Het is toch jammer als je een hele stapel dergelijke printjes hebt liggen en dan tot de conclusie komt dat het toch niet zo'n goed idee was.

@TS: het is handiger om plaatjes te posten, lang niet iedereen heeft Designspark geïnstalleerd staan, of zin om je files te downloaden en openen.

Je hebt, geloof ik, nooit antwoord gegeven op de vraag of het formaat van het board perse zo moet blijven, omdat hij ergens in moet passen. Hoe wil je die microcontroller gaan programmeren? Doe je dat voordat je hem op het board soldeert? Ik zou daar een paar testpads voor tekenen, aan de onderkant, dat kost toch niets extra. Waar heb je die reset knop eigenlijk voor nodig? Dat ding is nogal groot op je print. Als het past in de behuizing, en je toch met de hand soldeert, zou je altijd dubbelzijdig kunnen bestukken.

buckfast_beekeeper

Bij dit ontwerp weet ik het niet 100% zeker. Meestal wordt deze knop gebruikt om de decoder in 'leermodus' te plaatsen. Als dan een commando wordt verzonden naar een wissel, dan weet de decoder wat zijn adres is. Is een stuk gemakkelijker dan een adres instelling met dip switches. Deze zouden veel meer i/o ingangen gebruiken.

Zo daar ben ik weer, idd een foto is makkelijker.
Jullie zeggen het moet niet zo moeilijk zijn nou ik kan je vertellen dat ik er aardig lijp van word, maar ik doe mijn best.

Sorry ik wil echt de stroom uit de rails hebben, ik snap dat het nadelen heeft maar het is veel praktischer.
De afmetingen moeten wel gelijk zijn omdat hij in het spoor zit.
De knop word inderdaad gebruikt om hem in het wisseladres in te stellen.
De pic programmeer ik voordat ik hem erop soldeer.

Let in de bijlage niet op het soldeerwerk want dit was mijn allereerste smd ooit.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op zondag 3 februari 2019 19:13:57 (12%)]

buckfast_beekeeper

Uit de foto die je nu post blijkt dat niet alleen de vorm en formaat belangrijk zijn maar ook de plaatsing van de ingangspads.

De zekering zou ik gewoon achterwege laten. Deze geeft alleen een vals veiligheidsgevoel. 2A snel komt bij een probleem veel te laat voor je elektronica. Er gaan sneller rooksignalen uit de ULN komen dan dat je zekering er aan gaat.

Maar hij zal er denk ik niet voor niets op zitten denk ik, ik weet het natuurlijk niet.

De ingangpads zijn idd wel belangrijk.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op zondag 3 februari 2019 19:15:55 (14%)]

SparkyGSX

Als ik het goed begrijp kan de voeding veel meer leveren dan dat; die zekering zit er niet om de elektronica te beschermen, maar de rest van je huis.

Ik zou nog een weerstand van 47 ohm of zo in serie zetten met die eerste diode, om korte spijkers buiten te houden. Dit zou dan wel een type moeten zijn die wat warmte kan dissiperen; een 1210 met voldoende koper om warmte kwijt te kunnen lijkt me voldoende, de 78l05 krijgt het dan ook wat gemakkelijker.

4 schottky diodes in plaats van die gelijkrichter is ook een goed idee, bij ~20kHz zijn dat geen goede diodes meer.

Inmiddels ben ik de sporen aan het aansluiten maar doe ik dat zo wel goed, zitten ze bijvoorbeeld in de goede laag en kan ik ze niet beter even in een andere laag zetten en daarna samenvoegen want ik raak nu aardig het overzicht kwijt.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 februari 2019 13:28:07 schreef Lambiek:
[...]
Dat ligt er helemaal aan hoever de 7805 van de 12F629 staat, als je die niet dicht genoeg bij de regelaar krijgt zet ik toch nog een 100nF bij de 12F629.

In dit geval zit de condensator voor de 7805 op de ideale plek voor de 7805. En tevens op de ideale plek voor de PIC.

inmiddels alle sporen getrokken, ben ik op de goede weg of totaal verkeerd?
Ik denk van wel namelijk maar zou daar graag even bevestiging in krijgen.

De brede koperen vlakken/sporen heeft dat een functie om bv warmte kwijt te raken of iets dergelijks.
In de pcb trouwens heb ik een beetje vals gespeeld want ik kon niet alle juiste componenten vinden in de database.
Overigens denk ik wel dat ik iets fout doe want hoe weet nu de fabricakant welke pads bovenopmoeten liggen en de sporen in de print onder de laag zodat het er niet op ligt.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op zondag 3 februari 2019 21:43:41 (19%)]

buckfast_beekeeper

Normaal start je van het schema en gebruik je de juiste componenten. Daar maak de nodige verbindingen. Dan ga je een PCB maken. De software is nu zo intelligent om je te tonen welke pads er met elkaar moeten verbonden worden.

Elke PCB heeft een boven en onderkant. Op beide zijden kan je componenten kwijt. Elke 'layer' heeft zijn eigen kleur. Blijkbaar is rood de kleur voor de toplaag of bovenste laag. De onderste laag of 'bottom' layer zal een andere kleur hebben. Je kan met je traces van de ene naar de andere kant door de andere layer te selecteren. Hoe dit moet in jou pakket moet je even uitzoeken.

Aan de hand van de gebruikte layers maakt een tooltje de correcte bestanden om aan te leveren aan een pcb leverancier.

SparkyGSX

Ik heb je verbindingen niet gecontroleerd, maar het klopt wel dat zowel de pads als de lijntjes op de rode laag liggen; ze moeten namelijk allebei op de top, het enige verschil is dat de sporen onder het soldeermasker (groene lak) komen. Als het goed is, is je tekenpakket slim genoeg om dat zelf goed te doen; geen lak op de pads, maar wel over de sporen.

De witte lijn bij C4 is geen verbinding. Ik neem aan dat die C4 de zekering moet voorstellen? Het is zo wel erg lastig om te checken...

Je hebt ook alle suggesties over het kunnen gebruiken van een andere voeding, optocoupler, serieweerstand, etc. in de wind geslagen. Prima, jouw keuze, maar weet dat we je hebben gewaarschuwd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 3 februari 2019 22:03:14 (17%)]

Aha oke, nou ik zal je vertellen dit was het enige pakket waar ik een beetje wijs uit dacht te komen.

Ik ga morgen even alles duidelijker maken, de benamingen en die dan bij de partslist zetten.
C4 is inderdaad de zekering.

Ik heb de suggesties niet in de wind geslagen, wel degelijk niet.
Maar mijn opzet was nu, eerst even dit schema maken en het dan aanpassen, dat werkt voor een noob als ik makelijker denk ik.
Aangezien ik ook niet echt verstand heb van componenten kan ik mij daar ook niet in die discussie mengen.
Uiteindelijk wil ik vragen van wat aan te passen.
Ik ben al blij dat ik zover gekomen ben met een tekening.

Dus ik ga er wel degelijk iets meedoen.
En een andere voeding gaat echt niet lukken ik wil het van de rails afpakken.

buckfast_beekeeper

Geef de plaatsing van je ingangspads ook eens aan. Kwestie van ze op de juiste plaats te zetten.

@sparkyGSX: als TS de 'standaard' boosters gebruikt van Märklin dan is de maximale stroom 3A of in worst case 5A met een voldoende zware transformator. De 2A is dus zeker niet significant minder dan de mogelijke power op de baan. 3A is net voldoende om 2 niet te zware treinen te laten rijden en dan nog een wissel te schakelen.

Thevel

Golden Member

Ik ben ook even in Designspark aan het tekenen geweest...
De maten van de componenten en het board zijn vrijwel gelijk aan de maten van het originele printje.

Design.pcb

Wauw Thevel, ik ben er pas een uurtje of 10 mee bezig met deze tekening haha.
Volgens mij kan die van jou gewoon in productie.
Dus dan zijn we nu op het punt aangekomen, wat aan te passen.

Ik zie bijna door de bomen het bos niet meer, maar aan de andere kant ik heb dit nog nooit gedaan dus ben ook een beetje trots.
Ik doe echt mijn best jongens.
Mijn tekening laat ik voor wat het is aangezien die van thevel er beter uitziet en de juiste sporen heeft.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op maandag 4 februari 2019 15:43:21 (28%)]

buckfast_beekeeper

1 vraag heb je nog niet beantwoord. Hoe programmeer je de PIC? Zijn daar de nodige aansluitingen voorzien of programmeer je voor je deze op de PCB plaatst?

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het lijkt wer op dat Martin niet begonnen is met het tekenen van een schma. Dat heeft soms typische fouten tot gevolg. De aansturing van de ULN, 5-6-7 hangt los (6-7 dan).

Als ik aanbied om "even snel" zo'n ding te tekenen, dan is dat niet bedoeld om alleen te laten zien "kijk, ik heb hem getekend". Maar dus ook om gewoon te gebruiken. Als mijn werk uiteindelijk niet gebruikt wordt, dan motiveert dat niet om zoiets nog een keer te doen.

De pic word geprogrammeerd met een adapter.

Rew, ik ben zelf ook maar begonnen met tekenen omdat ik het toch wilde proberen.De uln heb je inderdaad gelijk in, scherp gezien.

Ik heb inderdaad niet vanuit een tekening gewerkt maar de componenten opgezocht(die ik kon vinden) en van daaruit alles op zijn plek gezet en geprobeerd te tekenen.

Maar goed mijn tekening mag vergeten worden hoor, ik moet zeggen ik ben nu erg blij met het resultaat van thevel.
En ik snap dat het niet motiveert maar wat moet ik dan doen als je er geen verstand van hebt het toch probeerd en dan een prachtige tekening van thevel aangeboden word.
Ik vind het al netjes dat ik toch mijn best heb gedaan en ik bedoel het allemaal niet afgunstig en heb respect en waardering voor de reacties in het topic.

No hard feelings toch!
Dus wat gaan we aanpassen?kwa componenten.

De extra c tjes voor de pic en uln waar moet ik die plaatsen, en de bav99 als ingangbescherming bv.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op woensdag 6 februari 2019 07:54:22 (22%)]