Koffiebrander installatie

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag mbt mijn nieuw koffiebrander uit de jaren 70. Ik ben koffiebrander van beroep. Het is een schuurvondst en zoals gebruikelijk bij deze vondsten is er geen elektra documentatie mee aanwezig. bedoeling is om een nieuw circuit te maken. ook ben ik de koffiebrander zelf aan het refurbishen.

1) ik heb 25 ampere 3 fase aansluiting 380v vanuit de groepenkast. Deze had ik al laten aanleggen. de kabel loopt vanuit de groepenkast 4 meter naar een aan/uit werkschakelaar.

5 elektromotoren:
1)
220/380 --- 2 HP
6,6/3,8 AMP
REV/RPM 3000
Type:VE100r-1

2)
220/380 ---1HP
3,32 /1,92 AMP
REV/RPM 1500
Type:VE80-2

3)
220/380 ---1,5 HP
5/2,9 AMP
REV/RPM 3000
Type:VE100r-1

4)
220/380 ---1HP
3,32 /1,92 AMP
REV/RPM 1500
Type:VE80-2

5)
220/380 ---1,5HP
5/2,9AMP
REV/RPM 3000
TYPE: VE90L-1

ik wil 5 knoppen aan/uit op een besturingskastje maken om de motoren aan te sturen. (en eventueel een lampje)

* De machines gaan nooit allemaal op hetzelfde moment aan, dit gaat op volgorde. Wel draaien 4 motoren op een gegeven moment op hetzelfde moment.

4) Ik wil een circuit maken maar kom er niet uit. wegens ruimte gebrek wil ik niet werken met frequentieregelaars, dit is origineel ook niet zo geweest.

* Moet ik nu 5 softstarters ertussen doen? Of hoeft dit niet met zo weinig totaal KW?
Moet ik ook 5 motorbeschermers ertussen doen?

Wie heeft advies? ik kom er niet meer uit. Het lijkt mij niet erg ingewikkeld maar ik heb weinig plaats. Ik hoor graag jullie advies!

ik heb een youtube filmpje vandezelfde brander als ik heb:
https://www.youtube.com/watch?v=Zg9DXnuQytw

buckfast_beekeeper

Golden Member

Softstarters zijn zeker niet nodig. Per motor zou ik toch een thermische beveiliging zetten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Die kleine motoren kunnen normaal gesproken gewoon direct ingeschakeld, dus zonder softstarter of zo.

Wel heb je wat automaten nodig om de bedrading te beschermen. In dit geval is normaal 1 automaat per motor. Ook heb je per motor een passend thermisch relais nodig.
Wat ook kan is per motor een motorbeveiligingsschakelaar, dat is bot gezegd een automaat en een thermische beveiliging in een gebouwd.
Dan heb je alleen nog een automaat voor je stuurstroom nodig. Daarna zou ik een 24Vdc voeding zetten en voor de magneetschakelaars ook 24Vdc modellen gebruiken. Vrijwel alle slimmigheden die je er later misschien nog bij wil fröbelen is op 24Vdc.

Leuk project, wanneer kunnen we op de koffie komen?

mel

Golden Member

En zeker een kleine besturing erbij? Of gaat alles met druknoppen?
Als je alles toch in een kastje gaat bouwen...

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 14 februari 2019 16:46:33 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

GJ als het straks klaar is altijd welkom! Dus automaten voor elke motor maar dat kan ook een motorbeveiliging zijn? Dan een stuurstroom automaat. Dit het beste in 24VDC voor de toekomst.

Waar kan ik het beste deze spullen kopen? Kan ik de motorbeveiliging ook in 230v kopen? of moet alles in 380v?

@mel alles gaat met drukknoppen, dat is de bedoeling. 5 drukknoppen voor 5 moteren.

GJ_

Moderator

Motorbeveiligingsschakelaars hebben geen spanning. Ze zijn instelbaar en moeten worden ingesteld op de nominale motorstroom.

Al deze spullen zijn gewoon bij iedere elektrogroothandel te krijgen, maar als je er niet mee bekend bent is het ondanks de eenvoud van het project een enorme puzzel.

Als
ik vanavond tijd over heb zal ik er even naar kijken.

Op 14 februari 2019 16:58:43 schreef mauricede_jong: GJ als het straks klaar is altijd welkom!

Ik zie het al: kei goeie koffie :-) Jij zit daar tussen de bakkers en de visboeren.

Hierbij een foto.. rode kastje moeten de 5 drukknoppen in komen.

Zilveren kast kunnen 5 automaten in maar is wel krap. Er is echt ruimte gebrek.

Ik zoek naar zo klein mogelijke oplossingen. Als jullie tips hebben van wat ik precies moet kopen in volt en ampère dan zou ik heel blij zijn! Dank alvast!

GJ klopt! Kei goed en op hout gebrand?. Lehier in het dorp ruikt het altijd lekker; vis, brood en koffie

GJ_

Moderator

Pff, klein kastje. wat is dat, 200x300 of nog kleiner?

Er moeten niet alleen motorbeveiligingsschakelaars in, maar ook nog de magneetschakelaars. Al dit soort componenten zijn zo'n 45mm breed, dat gaat nooit passen.

Misschien dat het te maken is met de motorstarters van Phoenix, die zijn 17mm breed (of zoiets). Daar zit de beveiliging al in. En met die motoren is het met wat puzzelen kunnen we het misschien ook wel af met drie automaten. Mooi is het zeker niet :-(

20x30cm, zou je willen, nog smaller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zilveren kastje is 20 x 30. Niet groot helaas!

GJ mooi maakt mij niet zoveel uit hoor, zilveren kastje gaat toch dicht ?

GJ_

Moderator

Nee, daar heb je niks aan. Niet voor motoren.
En de knip zal ook iets verder open moeten.

Heb je ook geen ruimte voor een wat groter kastje? Zo'n stalen kast is het minste van je kosten.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo iets allemaal bij elkaar gaat kosten geïnstalleerd en al? Ken jij iemand? Ja kan wel grotere kast, dat is geen probleem, deze(rittel) zet ik dan op marktplaats.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je het een beetje mooi en goed wilt maken dan heb je minimaal nodig:
Hoofdschakelaar, kan in de zijkant van de kast.

Per motor een motorbeveiligingsschakelaar, bv Eaton PKZM0-x
De x afhankelijk van de stroomopname, PKZM0-4 gaat van 2,4-4Ampere
PKZM0-2,5 gaat van 1,6 tot 2,5Ampere
Per motor een magneetschakelaar (als je aan en uit wilt schakelen met drukknoppen.
Bv een DILM9-10... type afhankelijk, an de spoelspanning.
Mooi is een stuurstroomtrafo, tegenwoordig kost een gelijkstroomvoeding ongeveer evenveel als een oiderwetse trafo.
Stuurstroomzekeringen.
Je kunt de stuurstroom magneetschakelaar ook met 230 Volt schakelen. Dat is iets goedkoper, maar minder fraai
Drukknoppen per motor
Wil je signaleren per motor, ook storing/thermisch uit, dan moet er een hulpkontakt op de motorbeveiligingsschakelaar, type Nhi11 of Nhi-e-11

Ik doe het allemaal uit het hoofd, dus wel even de juiste typenummers kontroleren!

Maak je het mooi dan ook nog rijgklemmen. Wago 2202-1201 voor de fase en de 2202-1207 voor de aarde.

Probeer er maar eens een opstellingstekeningetje van te maken.
Veel fabrikanten geven CAD tekeningen kostenloos (in dxf of dwg formaatj
Een Cad programma dat goed werkt is bv Drafsight, is ook kostenloos.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Dit kastje is echt niet tof. Met een hamer gaat het er allemaal net in maar om het te bedraden moet je eerst op drie plaatsen je vingers breken.

Op 14 februari 2019 18:39:15 schreef mauricede_jong:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo iets allemaal bij elkaar gaat kosten geïnstalleerd en al?

Reken per motorgroep op 100 euro en je zit lekker in de buurt. Dan nog een kastje, hoofdschakelaar, klein materiaal en een dagje werk. Ik zit zomaar op de 1.200 euro. En dan moet je ook nog iemand om de hoek vinden die er de tijd voor heeft. En het voor dat geld doet.

En als er personeel in de buurt komt heb je nog een probleem: dan moet je er ook nog voor zorgen dat e.e.a. veilig is. Je brengt die machine op de markt en dan moet ie aan de machinerichtlijn voldoen.
En dus moet je zorgen dat er een EC verklaring bij komt.

kastje, echt krap:

KOFFIE01.pdf

de simpelste schakeling, vijf keer. Hier staat het stuurstroomautomaatje niet bij!:

KOFFIE02.pdf

Op 14 februari 2019 18:39:15 schreef mauricede_jong:...deze(rittel) zet ik dan op marktplaats.

Dat is een kastje van nieuw nog geen 40 euro, afgekloven en wel. Niet echt een winstpakker :-)
Wacht even, het is RVS of niet? Wel een oude, maar die zijn nieuw 150 euro.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 14 februari 2019 19:28:09 (11%)

Kennen jullie deze:
https://www.phoenixcontact.com/online/portal/nl?1dmy&urile=wcm%3ap…

Niet goedkoop wel compact.
Heb dit ooit 3-4 jaar geleden toegepast, stroom instellen is wat lastig.
Was toen volgens mij een ander type nr.

Shiptronic

Overleden

Op 14 februari 2019 16:58:43 schreef mauricede_jong:
Kan ik de motorbeveiliging ook in 230v kopen? of moet alles in 380v?

.

word hier niet de verkeerde vraag gesteld?

Ik vermoed dat je bedoeld , ik wil enkelfase? dat word dan een steinmetz zonder koppel?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat ook nog kan is een motorbeveiliging in het front van het kastje maken.
Zie bv: https://nl.rs-online.com/web/p/motor-protection-accessories/2257961/?s…
Ze zijn er in verschillende uitvoeringen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Mannen ik ga er morgen eens goed voor zitten, voor een leek heel moeilijk! Dank alvast voor de input allen! ?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Dat is de meest simpele manier natuurlijk. Hoef je niks voor te kunnen. Op die kastjes, tenminste die van Schneider, kun je ook nog eens een noodstopje en een startknop schroeven. Niet elektrisch maar puur mechanisch.

Hoe simpeler hoe beter, gaat ook niet snel kapot maar volgens mij zin dit wel grote kastjes.. passen niet erop schat ik zo.

De hele koffiebranderij is mechanisch, past wel

ik snap niet hoe ze het vroeger geïnstalleerd hebben, ze gebruikte alleen dat rode kastje van mijn foto en een nog kleiner rvs kastje, heel compact en mooi weggewerkt. hadden ze vroeger kleinere componenten? of was dat ook allemaal mechanisch?

GJ_

Moderator

Op de brander in je filmpje zit een brede bak met motorbeveiligingsschakelaars er in. En die zijn net zo groot als de MBS in het doosje van shiptronic. Die dingen zijn niet echt gegroeid de laatste jaren.