Koffiebrander installatie

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag mbt mijn nieuw koffiebrander uit de jaren 70. Ik ben koffiebrander van beroep. Het is een schuurvondst en zoals gebruikelijk bij deze vondsten is er geen elektra documentatie mee aanwezig. bedoeling is om een nieuw circuit te maken. ook ben ik de koffiebrander zelf aan het refurbishen.

1) ik heb 25 ampere 3 fase aansluiting 380v vanuit de groepenkast. Deze had ik al laten aanleggen. de kabel loopt vanuit de groepenkast 4 meter naar een aan/uit werkschakelaar.

5 elektromotoren:
1)
220/380 --- 2 HP
6,6/3,8 AMP
REV/RPM 3000
Type:VE100r-1

2)
220/380 ---1HP
3,32 /1,92 AMP
REV/RPM 1500
Type:VE80-2

3)
220/380 ---1,5 HP
5/2,9 AMP
REV/RPM 3000
Type:VE100r-1

4)
220/380 ---1HP
3,32 /1,92 AMP
REV/RPM 1500
Type:VE80-2

5)
220/380 ---1,5HP
5/2,9AMP
REV/RPM 3000
TYPE: VE90L-1

ik wil 5 knoppen aan/uit op een besturingskastje maken om de motoren aan te sturen. (en eventueel een lampje)

* De machines gaan nooit allemaal op hetzelfde moment aan, dit gaat op volgorde. Wel draaien 4 motoren op een gegeven moment op hetzelfde moment.

4) Ik wil een circuit maken maar kom er niet uit. wegens ruimte gebrek wil ik niet werken met frequentieregelaars, dit is origineel ook niet zo geweest.

* Moet ik nu 5 softstarters ertussen doen? Of hoeft dit niet met zo weinig totaal KW?
Moet ik ook 5 motorbeschermers ertussen doen?

Wie heeft advies? ik kom er niet meer uit. Het lijkt mij niet erg ingewikkeld maar ik heb weinig plaats. Ik hoor graag jullie advies!

ik heb een youtube filmpje vandezelfde brander als ik heb:
https://www.youtube.com/watch?v=Zg9DXnuQytw

buckfast_beekeeper

Golden Member

Softstarters zijn zeker niet nodig. Per motor zou ik toch een thermische beveiliging zetten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Die kleine motoren kunnen normaal gesproken gewoon direct ingeschakeld, dus zonder softstarter of zo.