Kent iemand een app (Android) waarmee je door middel van de camera in uw smartphone, de lichtfrequentie kan meten van verlichting?
Vroeger werkte zowat alles op netfrequentie. Bij gloeilampen is dat niet waarneembaar door de traagheid van de gloeidraad.

Maar met de huidige elektronische voorschakelapparatuur op TL's en LED is het zo duidelijk niet meer.
Onlangs in een horecazaak geweest die vol hing met retro-LEDlampen, die gewoon rechtstreeks op de netspanning zaten te flikkeren.

Lichtnet frequentie is , in Europa, gewoon 50 Hz.
Drivers, kunnen een hogere frequentie hebben, maar waarom is dat nuttig om te weten?
Je kan een toongenerator een flitsbuis kunnen laten aansturen, en dan het verschil meten, om maar iets te zeggen..
Of een frequentiecounter over de lamp zetten.

Ik verwacht dat de framerate van een smartphone camera veel te laag is om betrouwbaar de knipperfrequentie van verlichting te bepalen als deze hoger is dan een tiental Hertz.

Bij de YouTube filmpjes van electronupdate (die veel LED lampen test) wordt gebruik gemaakt van een zonnecel aan een oscilloscope om de intensiteit en frequentie van de flikkering te bepalen.

Die led lampen rammelen op 100Hz, met het verschil dat de duty cycle veel lager is.

Die retro lampen hebben een hoge VF, dus die zullen alleen op de top van de sinus licht geven.

Een app kun je schudden denk ik .. dat is met de licht sensor in de telefoon niet te doen. En framerates van cameras zijn veel te afhankelijk van de telefoon.

Op 5 maart 2019 09:59:59 schreef mel:
...Drivers, kunnen een hogere frequentie hebben, maar waarom is dat nuttig om te weten?...

Omdat de flikkerfrequentie of stroboscopisch effect ervan, echt wel invloed heeft op het comfort van de mens.
Het is een beetje persoonsgebonden, maar dit zou rond de 1000 à 1500hz liggen.
Als je weet dat de huidige goedkope LED-lampen op de netfrequentie van 50hz staan te rammelen/flikkeren aan 100 keer per seconde AAN/UIT, dan weet je wel waarom.

Op 5 maart 2019 10:07:29 schreef Patrick de Zeester:...wordt gebruik gemaakt van een zonnecel aan een oscilloscope ...

Goed idee, alleen is het een beetje lastig, mijn oscilloscoop is er nog eenen met een beeldbuis en weegt 30kg :-)

[Bericht gewijzigd door Gerrit_D op (21%)]

Met zo'n 30 frames per seconde kan een camera bewegend beeld vastleggen. De camera chips in telefoons worden daarop geoptimaliseerd.

Technisch moet het mogelijk zijn om maar een klein deel van de raster lijnen uit te lezen en daar wat mee te doen. Als je 1080P bij 30 FPS doet, dan is de lijnfrequentie dus iets van 30kHz. Neem "maar tien lijnen" en je kan op 3kHz een subset van het beeld uitlezen.

De vraag is alleen biedt de chip de "API" om dat te doen, en vervolgens: biedt Android de API om dat te doen. Ik weet het niet, maar ik vermoed van niet.

Op 5 maart 2019 10:38:14 schreef Gerrit_D:
[...]Goed idee, alleen is het een beetje lastig, mijn oscilloscoop is er nog eenen met een beeldbuis en weegt 30kg :-)

Je hebt ook draagbare oscilloscopes. Omdat we het hier niet over hele hoge frequenties hebben zou wellicht één van die hele goedkope oscilloscopes kunnen voldoen, bijv.: https://www.banggood.com/Orignal-JYE-Tech-DS0150-15001K-DSO-SHELL-DIY-…

Op 5 maart 2019 10:38:14 schreef Gerrit_D:
[...]Als je weet dat de huidige goedkope LED-lampen op de netfrequentie van 50hz staan te rammelen/flikkeren aan 100 keer per seconde AAN/UIT, dan weet je wel waarom.

Na zo'n lege zin weet ik nog niet waarom, maar een fotodiode, buffertje, en dan via de audio-ingang een laptop in. Met een spectrum-analyzer moet toch wat te doen zijn.

Op 5 maart 2019 11:23:56 schreef Hunter:
[...] Na zo'n lege zin weet ik nog niet waarom, ...

WAAROM.
Stroboscopische flikkering is een fenomeen
dat een extra belasting veroorzaakt voor het
deel van onze hersenen dat instaat voor de
verwerking van het zicht. Daarom kan het
hoofdpijn en vermoeidheid veroorzaken. Het
kan ook gewoon als 'vervelend' ervaren worden
en zelfs leiden tot verminderde concentratie en
lagere prestaties op de werkvloer.

Copy/past uit het oorspronkelijke artikel van een vakblad
Die je via deze link kan nalezen https://we.tl/t-gqF8eD3Eps

Allemaal leuk maar de drivers die ik ken draaien op een hogere frequentie en lopen te pwm-en. Omdat dat veel kortere pulsen zijn kan ook dat vervelend zijn en worden waargenomen door het oog.

Of de drivers geven een gelijkspanning en dan knippert er niets.

Theoretisch is het wel mogelijk om met een ccd camera snelle licht variaties te meten. In de de oude videonorm duurt een beeldlijn 64 uS binnen de tijd van een of meer lijnen zou je wel iets kunnen doen. Je hebt alleen wel gaten in je meting. Ik geloof alleen niet dat daar een app voor bestaat.

Ik denk dat je daar gewoon een meetapparaat voor moet hebben of bouwen. En dan denk ik aan een scoop in combinatie met een fototransistor ofzo. Die transistor moet je dan ook uitrusten met een optisch filter dat alleen de juiste lichtfrequentie doorlaat. Anders meet je veel te veel.

Wat wil je eigenlijk meten en daarmee bereiken? Je klinkt als een activist die iets wil. Als je iets in die richting wil, bereik je niets met dit soort van gehobby. Dan moet je de problemen spijkerhard aantonen met dure gekalibreerde meetinstrumenten. En zelfs dan is er de grote vraag of je iets gaat bereiken en het je niet alleen geld gaat kosten.

Het is allang bekend dat verlichting knippert. Hoe erg is afhankelijk van de soort verlichting. Gasontladingslampen zijn erger dan bijvoorbeeld gloeilampen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld in de verlichting boven draaibanken en andere draaiende machines speciale maatregelen getroffen moeten zijn om te voorkomen dat men niet ziet dat de boel draait.

Fotodiode en frequentieteller. Eventueel: fotodiode in de microfooningang van de telefoon, dan kom je in elk geval wel tot 20kHz ofzo.

App. is in dit geval dus de afkorting voor Apparaat, niet voor Applicatie.

Op 5 maart 2019 13:09:37 schreef Ex-fietser: ...de drivers die ik ken

Blijkbaar weet je niet dat er ook led bestaat rechtstreeks op 230V wisselspanning,
Meestal deze types
http://img.dxcdn.com/OverviewImage/FAX-BH-TV/sku_518508_2.jpg

Op 5 maart 2019 13:09:37 schreef Ex-fietser:Wat wil je eigenlijk meten en daarmee bereiken? Je klinkt als een activist die iets wil.

Wabrief ??
ik ben technieker en gewoon nieuwsgierig, mag dat ja ?

Op 5 maart 2019 13:09:37 schreef Ex-fietser:Het is allang bekend dat verlichting knippert. Hoe erg is afhankelijk van de soort verlichting. Gasontladingslampen zijn erger dan bijvoorbeeld gloeilampen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld in de verlichting boven draaibanken en andere draaiende machines speciale maatregelen getroffen moeten zijn om te voorkomen dat men niet ziet dat de boel draait.

Ja dat weet zelfs het kleinste kind,
en laat mij raden,... ze lossen het op met condensators ?

Op 5 maart 2019 13:29:17 schreef maartenbakker:
Fotodiode en frequentieteller. Eventueel: fotodiode in de microfooningang van de telefoon, dan kom je in elk geval wel tot 20kHz ofzo.

Kijk, daar hebben we wat aan, goed idee
bedankt

Die filament lampen zijn zo'n beetje 50-50, er zijn er genoeg waar netjes een C-tje in zit zodat ze niet hinderlijk staan te rammelen.
Iets van 2.2u is al meer dan genoeg.

Ik heb recent van de action wat osram E14 filament lampjes mee gesleurd, die hebben totaal geen knipper. Alleen een vervelend zeik gele kleur. Maar hey, je kunt niet alles hebben ;)

een led werkt ook op wisselspanning, echter geeft ie dan minder licht en knippert duidelijk. recent nog gehad met leds in schakelbord knoppen, die konden op AC en DC werken volgens de beschrijving, maar toch alleen op DC ziet het er fatsoenlijk uit..

de knipperfrquentie meten met de camera gaat niet, je ziet de camera wel knipperen als je die richt op 50Hz tl buizen, maar dit zie je ook met leds die op pwm worden gestuurd.

in freesbank tlbakken zitten geen condensatoren doorgaans, daar wil je geen mengeling van de ene bak wel met compensatie en de andere bak niet. dat knipperen is anders, krijg je dat effect mee dat je de kop niet meer ziet draaien.

ik heb wel een los metertje wat je op een app kunt aanmelden wat de lichtsterkte meet, krijg je een omrekening naar led mee, en bij welke armaturen..

[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]

Op 5 maart 2019 13:29:17 schreef maartenbakker:
[...] fotodiode in de microfooningang van de telefoon, dan kom je in elk geval wel tot 20kHz ofzo.

Slim! Staat er (DC-)spanning op die ingang?
Misschien zou je letterlijk een losse fotodiode kunnen aansluiten dan.

Die LED filament lampen hebben onderin de voet een klein printplaatje. Op dit printplaatje zit o.a. een gelijkrichter. Voor een fatsoenlijke elco is hier geen plaats. Daarom zullen deze lampen met 100 Hz flikkeren.

Bij de eerste generatie LED panelen keek ik via mijn smartphonecamera of in het camerabeeld het licht stond te trillen. Was dit het geval dan installeerde ik dit product niet.
Zo heb ik ooit eens een opmerking aan een fabrikant gestuurd die vervolgens nieuwe/betere Mean Well drivers stuurde waardoor het licht niet meer trilde.

De filament LED lampen trillen bijna allemaal omdat er in de voet praktisch geen elektronica zit. Hooguit een weerstand.
Dit licht is in huis meer dan hinderlijk, vind ik persoonlijk want het lijkt mij eerder op te vallen dan anderen. Had ik vroeger al met de 50Hz beeldbuizen.
Enkele betere merken hebben de moeite genomen om in de lampvoet van de filament LED lamp een condensator en/of brugcel toe te voegen. Mijns inziens op basis van bulkproductie een extra investering van hooguit een 'duppie' maar ja, het mot vaak goeiekoop.

In de installatiebrance is er de laatste tijd gelukkig meer en meer aandacht voor een goed lichtbeeld, zeker voor kantoren. Zo is naast de 'flicker-free' driver nu de UGR waarde een aandachtspunt. UGR<19 voor kantoren en UGR<16 voor tekenkamers. Hoe lager de UGR waarde des te minder de 'glare' ofwel onprettige verblinding van het licht is. In de praktijk wordt het licht via filters of lenzen smaller omgebogen zodat je minder in de lichtbron kijkt.
Persoonlijk vind ik een UGR<19 al prima want dit geeft optisch al minder lichtsprijding en een rustiger lichtbeeld. Bij een UGR<16 wordt het lichtbeeld erg smal wat dan wel prettiger is maar meer armaturen kost.

Op 5 maart 2019 13:49:35 schreef Patrick de Zeester:
Die LED filament lampen hebben onderin de voet een klein printplaatje. Op dit printplaatje zit o.a. een gelijkrichter. Voor een fatsoenlijke elco is hier geen plaats. Daarom zullen deze lampen met 100 Hz flikkeren.

Die zijn er dus wel, ik ga ze niet open peuteren om te zien hoe ze het er in gefrot hebben, maar ze bestaan, zelfs in E14

Ik heb wel eens een ledlamp uit elkaar gehaald. Inderdaad omdat ik 'm hinderlijk vond knipperen.

Er zit echter wel degelijk een elco in. In een E14 voet. Letterlijk in de voet:

https://lukelectro.wordpress.com/2018/12/16/sencys-ledlamp-teardown/

Er was ruimte geweest voor een wat grotere elco. Dan had ik waarschijnlijk geen last gehad van het geknipper.

Niet iedereen heeft er last van, sterker nog, in huis ben ik de enige. Maar tevens "Hoofd inkoop verlichtingsmiddelen en alles met draadjes" ;) dus ik heb er gewoon een nieuwe lamp in gedraaid die minder knippert.

Maargoed. Het is prima te meten, maar de meeste mensen hebben er gewoon simpelweg geen last van. Da's fijn voor hun, en voor de lampenfabrikanten, en voor het milieu (Minder afvlakking geeft een betere cosphi). Dus tsja, een golfje op een schermpje, wat moeten ze daar dan mee? Het geeft toch licht?

Om bij te filmen kan het wel problemen geven. Dus je kunt proberen gewoon een filmpje te maken en te kijken of dan het beeld knippert. Maar een beetje camera stelt dan zijn belichting bij om dat te voorkomen.

Gelukkig moeten kantoren etc. verplicht ook daglichtoetreding hebben.

Ik herinner me uit mijn studententijd dat in het labo elektriciteit toerentellers lagen om het toerental van motoren te meten.

Deze stuurden een lichtsignaal uit naar een draaiende as en door de lichtweerkaasting kon je het toerental meten.

Als je ditzelfde toestel naar de toenmalig (+/- 1987) daar aanwezige TL lampen richten dan gaf het ook een (hele hoge) aanduiding.

Er werd beweerd dat dit de snelheid was waarmee de (elektronisch gestuurde) TL lampen flikkerden.

Ik herinner me dat het een klein zwart tacho metertje was dat in één handpalm paste.

na wat zoekwerk : SHIMPO EE2

dat waren dan wel net nieuwe tl bakken, EVSA zijn er niet ouder als 1987/1988 en dat was philips. t huidige spul zit rond 100kHz, maar toen was het nog wat minder..

Film en televisie werken met 24 of 25 beelden per seconde, dat moet dan ook enorme problemen veroorzaken.

Op 5 maart 2019 17:38:26 schreef pamwikkeling:
Deze stuurden een lichtsignaal uit naar een draaiende as en door de lichtweerkaasting kon je het toerental meten.

Als je ditzelfde toestel naar de toenmalig (+/- 1987) daar aanwezige TL lampen richten dan gaf het ook een (hele hoge) aanduiding.

Waarschijnlijk 6000 toeren als het ding 1 vlak per omwenteling verwacht.