Vorige week is er iets fout gegaan met een fijne was. Mijn vrouw had een witwas programma gestart terwijl het een fijnwas, wol, moest zijn. 80 graden en 1200 toeren centrifugeren. Zij had door dat het fout was en wilde dat gaan veranderen. De machine had al water genomen en begon het programma af te werken. Was niet meer te stoppen of te veranderen. Volgens mij moet er toch een mogelijkheid zijn, om een fout ingesteld programma te resetten. Afschrijven 1 wollen vest.

Groetjes Hans.

Draaischakelaar op 'einde/reset' draaien? (of als er nog water in zit, op 'pompen')

Wat je bij een Miele in ieder geval kunt doen is de stekker er uit trekken en via het koortje (bij de pomp) de deur open trekken, zo kun je in ieder geval je was redden.
Maar knop naar Einde draaien / Pompen zou ook moeten werken.

Als er nog water in zit en pompen kan niet, dan kun je het water in een bak laten weglopen door het pluizenfilter los te draaien
(niet helemaal, zodat je het ook gemakkelijk weer even dicht kunt draaien als je bak te vol wordt :)).

Ik heb even verkeerd gedacht, het in geen W830, maar een W843. Misschien maakt dat nog verschil.

Nu moet ik opeens weer denken aan een gevalletje automatisering bij een vorige werkgever. Wij waren net overgegaan op een volledig geautomatiseerd order verwerkings systeem. Dit was gekoppeld aan het computer gestuurde hoogbouw magazijn. Afdeling verkoop maakte een foutje en leverde 500 pakken tekenpapier voor een kleuterschool. Elk pak bevatte standaard 250 vel. De order was 500 vel, de standaard was 250 vel, dus artikelnummer 2X en geen 500! Probleem was dat wanneer de bestelling was verwerkt en de systemen waren opgestart dit niet meer te stoppen was. Gevolg, de expeditieruimte stond vol en men had 2 dagen nodig om alles weer opnieuw in te voeren.

Groetjes Hans.

Hier staat zo een nieuwe Miele W1 geloof ik. Mooi apparaat, het oogt ook degelijk en was vrij goed, maar als je een programma instelt met de (elektronische) schakelaar en je verandert die in de loop van het proces, dan gaat hij niet open, maar hij toont ook niet op welke stand hij eerst stond. Je kunt de machine dus niet openen, maar ook het programma niet hervatten! Je moest dan een volledig ander programma laten afdraaien. Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe ik dat toen heb gereset, want er was een knop die je moest inhouden om het lopende programma te resetten.

Het zullen vast fantastische wasmachines zijn, maar ik vind de bediening in veel van de details tekort schieten (en de wasprogramma's kosten teveel tijd). Noem me oud en vastgeroest, maar ik snap nog steeds niet dat je €800 moet neertellen voor een machine waar ik liever de vorige versie ongewijzigd van terug had gezien. Het moet toch ook wat kosten om elk jaar net voor de lente een nieuwe wasmachine te ontwikkelen? Het is nu niet zo dat er de afgelopen 25 jaar zoveel wasinnovaties zijn geweest... :?

dan gaat hij niet open,

Zit er geen "koordje" meer achter de klep van het pluizenfilter ?

en de wasprogramma's kosten teveel tijd

Dankzij onze "millieuvrienden", heb sinds vorige zomer een nieuw Bosch, waarbij een 40 Graden was 3:25 uur duurt. De opwarming doen ze namelijk door de was heen en weer te schudden met wat water er bij.
Trek ik me van alle "Millieulabels" niets aan en zet ik die onzin uit doet hij het in 57 minuten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (63%)]

Oho, wat een vreselijk bemoeizucht van die milieumafia dat je die besparingskeuze hebt (ook al hoef je hem niet te kiezen). Hoe werkt dat trouwens - wordt het water dan alleen verwarmd door de wrijving? :)
Maar inderdaad, als je naast de machine moet staan wachten tot ie klaar is, kan het belangrijk zijn. ;)

Ik dacht inderdaad ook dat achter de klep van het pluizenfilter zo'n trekdinges zit om de deur 'gedwongen' te openen.
Bij mijn machine zit dat er in elk geval nog wel; zo'n oranje plastic tabje waaraan je dan moet trekken.

Onze miele 2x de startknop indrukken, als hij draait. Hij breekt het programma af en pompt dan.

Niet open gaan heeft alleen met de waterstand of watertemperatuur te maken.

Onze miele 2x de startknop indrukken, als hij draait. Hij breekt het programma af en pompt dan.

Als dat inderdaad de oplossing is ben ik weer gelukkig voor de volgende keer.

Groetjes Hans.

wordt het water dan alleen verwarmd door de wrijving? :)

Bij de lagere temperaturen werkt dit inderdaad zo, leidingwater van <10 graden kun je door een uurtje of 1..2 rond te zwieren best richting kamertemp te krijgen. Dan hoeft de machine maar een beetje bij te verwarmen. Een “millieuwas” duurt ook 1,5 uur langer.

Je moet een wasmachine ook altijd in een bak met een afvoer zetten, dan kan je m gewoon openzetten.. >:)
Er is trouwens iets voor te zeggen, wat als dat ding op zolder staat en gaat lekken?

Je moet een wasmachine ook altijd in een bak met een afvoer zetten, dan kan je m gewoon openzetten

Dat staat hij al, in een bergkast heeft men een douchebak gemaakt om deze als doucheruimte te gebruiken. Allen was er een probleem, als je tijdens het douchten een erectie kreeg, dan moest je achterstevoren uitstappen, want omdraaien was niet mogelijk! Dus heeft mijn jongste zoon van die kamer een badkamer gemaakt en staat de wasmachine nu in die kast.

Groetjes Hans.

Bij Miele is het IDD 2x drukken en einde bevestigen.

Dankzij onze "millieuvrienden", heb sinds vorige zomer een nieuw Bosch, waarbij een 40 Graden was 3:25 uur duurt. De opwarming doen ze namelijk door de was heen en weer te schudden met wat water er bij.
Trek ik me van alle "Millieulabels" niets aan en zet ik die onzin uit doet hij het in 57 minuten

Waarom hebben alle west europese machines deze shit er inzitten en oost europees niet?? AEG heeft een machine op de markt gebracht die jawel! 8 uur lang met de was bezig is!! wat moet je er mee??

Mijn Miele W143 wasmachine trapt de was er naar 1,5 uur weer uit op 60 Graden en huidige machines doen er 3 uur over, zuiniger??? ik weet het niet... Hoe meer je was in beweging is, nog minder je er van over houd...

Ik heb niet heel veel problemen met slijtage van de was om eerlijk te zijn. Wel zie ik vaker defecte dempers/koolborstels in de apparaten die nu opeen 1400 a 1600 toeren doen ipv 800 of 1000. Scheelt meer energie in de droogtrommel (wat we vroeger gewoon aan de lijn deden), maar is wel een slijtageslag voor de wasmachine. Ik ben wel een groot fan van borstelloze machines.

Op 27 maart 2019 09:16:34 schreef bprosman:
[...] Bij de lagere temperaturen werkt dit inderdaad zo, leidingwater van <10 graden kun je door een uurtje of 1..2 rond te zwieren best richting kamertemp te krijgen. Dan hoeft de machine maar een beetje bij te verwarmen. Een “millieuwas” duurt ook 1,5 uur langer.

Leuk, maar de motor heeft dan al een kilowatt achter de rug, en het koude water is verwarmd door de omgeving, dus de CV ketel. 2 uur lang staat het ding aan je onderbroeken te trekken, is na driekwart jaar niks van over. Bovendien kun je maar één was op een avond doen (onze miele draait op standaard eco 40c, 3u), als ik hem daarna nog aanzet komt het 'zwieren' na 2300u in de avond en de buren horen hem ook..

Op 26 maart 2019 16:26:05 schreef Kruimel:
Hier staat zo een nieuwe Miele W1 geloof ik. Mooi apparaat, het oogt ook degelijk en was vrij goed, maar als je een programma instelt met de (elektronische) schakelaar en je verandert die in de loop van het proces, dan gaat hij niet open, maar hij toont ook niet op welke stand hij eerst stond. Je kunt de machine dus niet openen, maar ook het programma niet hervatten! Je moest dan een volledig ander programma laten afdraaien. Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe ik dat toen heb gereset, want er was een knop die je moest inhouden om het lopende programma te resetten.

Het zullen vast fantastische wasmachines zijn, maar ik vind de bediening in veel van de details tekort schieten (en de wasprogramma's kosten teveel tijd). Noem me oud en vastgeroest, maar ik snap nog steeds niet dat je €800 moet neertellen voor een machine waar ik liever de vorige versie ongewijzigd van terug had gezien. Het moet toch ook wat kosten om elk jaar net voor de lente een nieuwe wasmachine te ontwikkelen? Het is nu niet zo dat er de afgelopen 25 jaar zoveel wasinnovaties zijn geweest... :?

Jammer genoeg moet je ook bij duurdere wasmachines ook nog de handleiding lezen... Als je draaiknop op een ander programma gezet wordt komt er -0- op het display, draai gewoon de knop rond, klik per klik, tot er weer een resttijd op het display komt en je hebt je oude programma terug.
Programma annuleren doe je door de start/stopknop 3 seconden aangeraakt te houden. Daarom staat er ook "stop" bij... Toestel gaat dan wegpompen en opent de deur.

Welke techneut leest nou de gebruiksaanwijzing? >:) :P

Welke techneut leest nou de gebruiksaanwijzing? >:) :P

Niet.
Je weet toch hoe dat gaat? Het ding doet het niet helemaal zoals jij het wilt, scheurt het ding uitelkaar brengt modificaties aan en komt tot de ontdekking dat de garantie verspeelt is..:+

Op 28 maart 2019 09:13:08 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]
Jammer genoeg moet je ook bij duurdere wasmachines ook nog de handleiding lezen... Als je draaiknop op een ander programma gezet wordt komt er -0- op het display, draai gewoon de knop rond, klik per klik, tot er weer een resttijd op het display komt en je hebt je oude programma terug.
Programma annuleren doe je door de start/stopknop 3 seconden aangeraakt te houden. Daarom staat er ook "stop" bij... Toestel gaat dan wegpompen en opent de deur.

Ja dat ontdekten wij ook na enige tijd (we bewaren de handleiding zelfs in de buurt van de machine), maar het is toch niet vreemd om te verwachten dat ze in 50 jaar wasmachinebouwen inmiddels wel over het eerste struikelblok "ergonomie" zouden zijn? Het is verdeurie makkelijker om een spectrum analyser te bedienen dan een wasmachine.