ledlampen blijven zacht branden

het zoveelste topic over hetzelfde probleem, en ik weet waarom ze het doen. alleen krijg ik het probleem niet weg.

in ons appartement hebben we aan het bed van die speciale nachtlampen hangen tegen de muur waar origineel R7S halogeen 150W lampen in zaten.
ik heb daar 3W led vervangers in gestoken, want een 150W nachtlamp is verschrikkelijk verblindend om snachts eens aan te zetten. bijkomend is het verbruik absurd (heel het appartement is voorzien van zulke verlichting)

nu het probleem

de voeding komt binnen aan de eerste schakelaar aan de deur rechts onder, dan lopen er 5draden naar de 2de schakelaar. van die schakelaar lopen de draden naar de eerste lamp, van die lamp naar de 2de lamp, van die lamp naar de verste schakelaar en van daaruit nog naar een stopcontact.
de 230V voeding wordt dus overal doorgeleid en her en der zitten er schakeldraden tussen.
ik kan aan de ingebouwde kabels niks veranderen, dus de oplossing moet extern komen.
de rode kader is een wisselschakeling, de groene kader een enkelvoudige schakelaar.

probleem 1: ik kan geen dubbelpolige schakelaars gebruiken door
-de hotelschakeling
-te kort aan schakeldraden
probleem 2: ik kan de muren niet open kappen om andere draden te gaan trekken of om de draden anders te laten lopen.
probleem 3: het is een 3x230V net, dus geen mogelijkheid om fase en nul te wisselen aan de schakelaars, alles is fase gewoon

van de led vervangers heb ik 2 types
een soortgelijke lamp als dit (met witte voetjes ipv transparant), 3W. deze gloeien verschrikkelijk na. die in de hotelschakeling brand zo hard dat je die in daglicht nog ziet branden. geen oplossing snachts.
die lamp in de enkelvoudige schakeling brand zachtjes. je kan de ledjes overdag zichtbaar zien branden, en snachts heb je niet eens een nachtlampje nodig om in de kamer te wandelen.
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_476539_1.jpg

de 2de soort lampen (gebruikt in de rest van het appartement) zijn deze van 15W.
https://www.ledshop-groenovatie.com/Files/2/66000/66403/ProductPhotos/MaxContent/527181172.jpg
deze zijn best goed, die branden niet als ik ze in de slaapkamer gebruik, echter als 15W ledlampen zijn ze al even erg als die halogeen, verblindend sterk snachts.
er staat ongeveer 50-80V over de ledlampen als ik meet

ik heb nu in de hotelschakeling zo een 15W lamp gestoken zodat we snachts toch kunnen slapen. echter wil ik graag terug naar die 3W ledlampjes.

mogelijke oplossingen:
-ik dacht eraan om aan het kroonsteentje van de lamp zelf een weerstand parallel te steken.
een 100K weerstand zou bij brandende lamp dan 2,3mA stroom doorlaten, en dan 0,5W aan warmte verstoken, maar geen idee of die genoeg verlies veroorzaakt op 80V om de ledlampen uit te laten

- in een ander topic was aangeraden om een condensator parallel te zetten. welk type gebruik ik hiervoor?
100nF MKT 600V ofzo?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn 'standaard' oplossing voor lek bij ledverlichting, zoals ook recent in een ander topic genoemd, is een 56k / 2W weerstand. Ik zou het in die richting zoeken.

Je moet een Busch en Jaeger Compensator over de voeding van de LED lampen zetten, dus over de schakeldraad en nul. Waar je dit doet is niet belangrijk, achter de schakelaar, in de centraaldoos, of in het armatuur.
Is dit compleet onmogelijk dat zou je andere merken R7s LED lampen moeten proberen die misschien niet nagloeien.

Sine

Moderator

Jep, een R of C over de lamp, daar lopen inderdaad al een stapel topics over.

Als het met een stekker zit de stekker omkeren kan vaak helpen.
Voor be de draadjes omwisselen?

Op 13 april 2019 11:24:47 schreef rwk:
Als het met een stekker zit de stekker omkeren kan vaak helpen.
Voor be de draadjes omwisselen?

dat lukt niet, ik zit op een 3x230V net, allemaal fases dus en geen neuter.

Op 13 april 2019 10:33:37 schreef Sine:
Jep, een R of C over de lamp, daar lopen inderdaad al een stapel topics over.

idd, maar wordt niet specifiek gezegd wat. de ene spreekt over 10nF X2 condensator, de andere over een 100nF, nog een andere over 220k weerstanden, en hier nu een 56K weerstand van 2W.

het zal allemaal wel werken, maar probeer de eenvoudigste en vooral veilige oplossing te vinden die ik bij het kroonsteentje kan duwen (heb niet veel plaats achter die lampen, ze hangen vlak tegen de muur)

[Bericht gewijzigd door fcapri op 13 april 2019 12:01:10 (51%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is afhankelijk van de bekabeling. Ik zou met zo laag mogelijke belasting beginnen (22nF of 470k). Als het effect weg is, prima.
Als dat niet werkt grotere C of kleinere weerstand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb het laatst met een klein c-tje gedaan, niet eens zo groot iets van 10nF als ik het goed herinner.
Het zal afhankelijk zijn van allerlei factoren maar bij mij werkt het in igg prima.

Hadden hier een soortgelijk probleem thuis, hebben het opgelost met een c'tje dat we gewoon uit de oude doos haalden. 22nF/400V en probleem is weg. Dit nu al 2 jaar en werkt nog steeds.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb 100nf x2 gehaald en 4 weerstanden van 220k zodat ik wat serie/parallel kan spelen
De electronica zaak hier had wel materiaal, maar de dame achter de kassa hoorde het donderen in keulen. Had nog nooit van x2 gehoord en dat 1/4de watt weerstanden niet op het lichtnet aan te raden zijn verstond ze ook niet. "Die weerstanden worden veel gebruikt in led lampen op het lichtnet" zei ze

UPDATE: 220K in serie met 220K rechtstreeks op het kroonsteentje van de lamp, en weg is het probleem.
vermoedelijk kan de weerstand nog hoger, ga thuis wel wat combinaties proberen om ertussen te steken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op 13 april 2019 21:50:44 (21%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Als een 100n C werkt verbruik je helemaal niets. (niet dat 440k veel verstookt)