Goedemiddag,

ik had in mijn woning een inductiekookplaat, met een perilex aansluiting. Op een gegeven moment ging de kookplaat stuk. De twee rechtse koopzones werkten niet meer. Ik kan mij ook een vonk herinneren aan die zijde van de plaat na het plaatsen van een pan.

Een tweedehandse kookplaat gekocht. Stekker er in, geen probleem. Aanzetten geen probleem. Pan er op en weer, de twee rechter koopzones kapot... kookplaat uit elkaar gehaald en zag toen dat er wat metalen delen ( ik meen wat veertjes) los in de plaat lagen.

Nu mijn vraag. Is het aannemelijk dat ik pech had met de tweede kookplaat en dat deze bij toeval hetzelfde euvel vertoond als de eerste. Of is het aannemelijk dat het een defect is in het stopcontact of interne bedrading naar de meterkast oid?

De plaat functioneert al tijden prima met maar 2 kookzones, echter wil ik nu weer een nieuwe aanschaffen en zou het zonde vinden als na het inpluggen die ook vernaggeld raakt...

Alvast bedankt.

mvdk

Golden Member

Fotoo'tje meterkast, type meter, foto hoe de binnenkant van de groepenkast eruitziet en een fotoo'tje van hoe de kabel aangesloten zit.
Dat helpt hier enorm.

Bij Perilex is het altijd een beetje tricky hoe de zaak aangesloten zit. Er zijn twee standaard methodes, de ene voor een echte 3-fasen aansluiting, de andere voor een Nederlandse kookgroep met 2 keer 1 fase.
Maar in de praktijk wordt er wat aangerommeld en dan kan je wel eens in de problemen komen. Dus altijd eerst controleren hoe de Perilex wcd is aangesloten en of dat wel overeenkomt met de aansluiting in de steker en de plaat.
Pas is bij mij een nieuwe keuken geplaatst met inductieplaat en de keukenmonteur vroeg me toen uitdrukkelijk hoe ik de wcd had bedraad. Hij had duidelijk meer met dit bijltje gehakt en wist waar de valkuilen zitten.

Veel meer kan ik denk ik niet laten zien?
Zo ja, hoor ik het graag.

De eerste kookplaat had trouwens goed gefunctioneerd, jaren. Nu ik terug denk, mogelijk overleed de eerste door kortsluiting ivm overkoken, dus door vocht in de kookplaat.

[Bericht gewijzigd door Emc79 op vrijdag 10 mei 2019 14:00:09 (16%)]

Rommelwerk dus, als je er geen verstand van hebt laat maar een electricien en een nieuwe kookplaat komen. Vooral niet verder prutsen. Perilex zit dubbelfase-dubbelnul aangesloten achter een verkeerde automaat.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op vrijdag 10 mei 2019 14:14:35 (20%)]

Oké, was niet van plan te gaan rommelen. En de meterkast zoals hij nu is en de aansluiting van de kookplaat, dat was al zo toen wij het huis kochten.

Kun je nog wat uitbreiden over waarom het rommel is? Ik heb namelijk geen idee.

En wat dan eventueel de oplossing is voor deze rommel.

Ik wil namelijk erg graag mijn kookplaatje aansluiten!
En als ik je goed begrijp is dat geen goed idee..

Lol, oké.. wil net die perilex er uit trekken, aardlekschakelaar knalt er uit...

Zo ziet de stekker er uit. Waar kan die kortsluiting vandaan komen...

Waar die aardsluiting (niet kortsluiting) vandaan komt is op de foto niet te zien.
Wat ik wel op de foto zie is dat de nullen (blauwe draden) kennelijk rechts zitten. Die horen links. Op de foto is trouwens niet goed te zien wat precies waar zit.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: bestaat er werkelijk een voorschrift hoe en waar de nullen en de fasedraden moeten zitten als ie als 230V kookgroep is aangesloten?

Ik moet nog steeds weer denken aan die keukenboer die me allerlei ziektes toewenste omdat ik het anders had aangesloten dan zijn elektrisch bekwame maatje verwachtte. Die ging gelukkig eerst meten...

Of er echt een voorschrift bestaat weet ik niet. Maar het is logisch dat je de eerste nul linksboven aansluit, dat is ook bij 3 fasen de nulklem. De tweede nul zit bij mij daaronder, op L3.
De fasen zitten op L1 en L2.
Dus kort gezegd: nullen links en fasen rechts. Voor mij is dat de meest logische indeling.

Maar er zijn ook websites die de nullen boven zetten en de fasen onder. En verder zie je dat er veel wordt aangerommeld. Daarom is het altijd aan te raden om eerst te meten voordat je een kookplaat aansluit.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En zet de snoer onder de trekontlasting...En kort de draden in. (behalve de aarde dan)

Maar kan een groep ineens zulke problemen geven, na jaren van normaal functioneren?

Als de tweedehands kookplaat inwendig nog op 3-fase staat wel (meestal bepaal je met metalen bruggen of de kookplaat op 3 fasen werkt of op dubbel 16A).
Overigens moet in het laatste geval de automaat gekoppeld zijn en dat is bij jou niet.

De nieuwe heeft een stekker waar ik weinig aan kan veranderen.

Laat eerst wel een elektricien kijken, voor de zekerheid...