Miele W843

Wasprogramma Miele W843 duurt erg lang. Machine gaat lopen, maakt 2X een wasbeweging en stopt dan. Blijft ongeveer 15 minuten stil staan en loopt dan verder, een wasbeurt duurt dan ongeveer 3,5 tot 4 uur. Nieuw programma inzetten werkt ook niet, ik ben verplicht het ingestelde programma af te werken. Wie o wie heeft de oplossing?
Ik vermoed dat het met de verwarmingstijd te maken heeft, op dit moment draait hij weer vlot zonder pauzes.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Gaat het verwarmingselement warmen?

Ai! Ik zou de print uitbouwen en het wissel relais vervangen op de print. Dit is een EL200 print waarvan dit een bekend euvel is. Volgende stap is dat relais vastbakt en zekeringetje er uit gaat. Koolborstels kunnen ook versleten zijn..

Ook hetzelfde probleem gehad met de relais, heb de schokdempers dan ook moeten vervangen omdat dit relais meestal defect gaat door onbalans.

Het relais gaat niet defect door onbalans, maar doordat einde levensduur DMV vele schakelen bereikt is. Relais schakelt wel minimaal 300x per wasbeurt! Daarnaast is relais ook niet van die topkwaliteit als van vroeger gebruikt is.

Ik merk ook vaak dat de schokdempers versleten zijn op het moment dat het relais het begeeft, dus sowieso nakijken hoe ver ze versleten zijn.

Probleem opgelost! Was helemaal geen probleem, gewoon een kwestie van RTFM, deze heb ik dus niet, maar internet heeft hem dus wel, en gewoon de programmaknop op einde zetten en daarna is het programma te wijzigen. De functie inweken stond aan en daarom duurde het ook zo lang. Dus iedereen weer bedankt voor de medewerking!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 16 mei 2019 08:28:25 schreef Stefaan Van Slycken:
Ik merk ook vaak dat de schokdempers versleten zijn op het moment dat het relais het begeeft, dus sowieso nakijken hoe ver ze versleten zijn.

Bij het toestel dat ik herstelde was het wisselrelais aan elkaar geslmolten en de zekering op de printplaat was doorgebrand. Ik dacht dat dit kwam omdat de motor bij het omdraaien te veel stroom trok doordat de trommel zeer erg slingerde.

Tot welke temperatuur wordt de functie 'inweken" begrensd?

Bij "inweken" wordt nog niet opgewarmd, dit is in koud water. Het opwarmen gebeurt zoals bij een gewoon hoofdwasprogramma.
Betreffende de schokdempers: ik weet niet wat exact de oorzaak is van het kapotgaan van het relais icm dempers. Motor die meer stroom trekt, of mechanische trillingen die voor slecht contact zorgen? Hoedanook, de staat van de schokdempers is zeer makkelijk vast te stellen, een ervaren monteur voelt dit al aan het op en neer schommelen van de kuip; heb je geen ervaring, doe dan 1 van de bouten los en voel of je nog veel weerstand hebt bij het induwen/uittrekken van de demper.

De vraag hoe dit relais kapot gaat icm die schokdempers vraag ik me ook al tijden af...

Wat smd zegt ben ik het niet helemaal mee eens.
3 kennissen van me hebben ook zo'n machine met die EL200 sturing. Bij alle 3 preventief nieuwe schokdempers geplaatst. Eén huishouden zijn mijn eigen schoonouders; wassen dagelijks al 20 jaar lang met hun W963. Buiten die dempers is alles origineel.

De eerste maal dat we op de zaak dergelijk probleem hadden, waren dat klanten met honden. De zware hondendekens werden wekelijks gewassen. Plots een klap en het was van dat. Een nieuwe sturing geplaatst, waar de fameuse relais al een zwarte was, hield het een maand vol waarna het weer prijs was.

Vandaag de dag komen de machines massaal ter herstelling. Kan je op voorhand die dempers uitwisselen zie je die nooit meer terug met een kapotte sturing. Doe je het niet is het een kwestie van weken.

Het bedrijf waar ik werk heeft deze machines tussen 1998 en 2002 met duizenden verkocht. Ik kan zeggen dat ik er een beetje ervaring mee heb ;-)

schokbrekers die niks meer doen zorgen voor veel langer nawiebelen van de trommel, de motor gaat steeds van richting wisselen, dus langer nawiebelen zorgt dat de richting verandert terwijl er nog beweging in de kuip en trommel is. motorstroom is dan hoger met aanlopen, wat de wisselcontacten nekt, die zwarte relais zijn maar 5A bij een cosinus van 1.

het wisselrelais schakelt normaal alleen bij stilstaande motor, onder last zou niet kunnen omdat de motor dan veel meer aanloopstroom trekt omdat deze nog uitloopt in de vorige richting, dus feitelijk zou dit relais niks te lijden hebben in normale omstandigheden.

koolborstels die op zijn doen dit ook overigens, echter duurt dat lang bij miele. tijd terug een miele gehad met problemen uit 1993 waar nu pas de borstels van op waren, t was een boerderij, dus dat ding had wel wat was gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mieles met dergelijke koolborstels uit eind jaren '90 hadden al wel eens een bedrijfsurenteller. Ooit eentje met net geen 20.000 wasuren gezien waar de eerste set nieuwe koolborstels ingingen.
De laatste keer dat ik hem onder handen had was 3 jaar geleden op 29.000 uren. Toen waren de waterventielen stuk.

Geen idee of dat beestje nu nog draait, maar in alle geval ook zoiets als tuinderbedrijf. Dat ding draait elke dag bijna klokje rond. Ongelooflijk dat die blijven meegaan.

Het idee van dat nawiebelen heb ik nog nooit bij stilgestaan, daar zit zeker iets in.
Ik stel me alleen de vraag waarom het enkel die EL200 is dat daar last van heeft. De EL150 in vele mindere mate, maar zoals de EL110 en die jongens zie je nooit. Daar vervangen we toch ook massaal dempers in?

de kwaliteit van de relais speelt ook mee, wat ruimer gekozen scheelt levensduur. ook de stroom die de triac uitstuurt naar de motor in lage toeren maakt daar verschil in. de stand waarin die relais moeten werken scheelt ook al, kan best zijn als de print andersom hangt het ook weer levensduur scheelt omdat de mechanica dan minder werk heeft.

bij andere merken is koolborstels een bekend probleem, maar wisselrelais niet, losse solderingen op dat relais is het enige.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 mei 2019 11:37:03 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Beeldbuisje: Misschien dat je niet met me eens ben, maar genoeg van deze modules hersteld waarvan de schokbrekers absoluut niet versleten waren, maar toch een defect relais hadden. Het vreemde ook bij deze Mieles met deze module is, dat de ene borstel altijd korter is dan de andere. Het zal welin de aansturing dan zitten. Maar deze relais doen het een stuk beter in de EL140,150 series. Maar schokbreker gerelateerd ben ik met jou absoluut niet eens. Maar als je naar max schakelingen kijkt van relais,is het absoluut niet beroerd!

de reden dat de borstels niet gelijk opgaan, is omdat je als de draairichting verandert van een seriemotor het beste ook de borstelhoek verandert, bij elektrisch gereedschap doen ook niet alle merken dat, maar dan is het toerental en vermogen ook niet gelijk als de standaard draairichting, welke daar rechtsom is, bij boor en schroefmachines iig.

bij apparaten met seriemotor die op AC draaien heb je dan ook vrijwel gelijk versleten borstels, omdat de draairichting 85% van de tijd dezelfde is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik begrijp het Testman, maar waarom heeft Miele het alleen bij dit type last van en met andere besturingen niet??

Op 19 mei 2019 18:55:42 schreef smd:
@ Beeldbuisje: Misschien dat je niet met me eens ben, maar genoeg van deze modules hersteld waarvan de schokbrekers absoluut niet versleten waren, maar toch een defect relais hadden. Maar schokbreker gerelateerd ben ik met jou absoluut niet eens. Maar als je naar max schakelingen kijkt van relais,is het absoluut niet beroerd!

Wellicht is eea ook streek/gewoonte gebonden.

Ik heb dit nooit bevestigd gezien, maar mijn baas blijft beweren dat Miele in zijn G1220,1520,... vaatwassers van de eerste generatie in Duitsland zelf nooit problemen had met de rubbers van de opvoerbuizen.
Wij vervingen die buizen tot 2012 dagelijks. Vaak met lage temperaturen wassen en het reinigingsproduct doen ook veel natuurlijk, maar waarom in Duitsland amper?
Vet in België is toch ook vet in Duitsland...

Ook in Duitsland gaan de stijgbuizen defect,maar daar word wel zelf meer hersteld dus moeilijk te checken Ook duits vet en lagen temperaturen nekt ze. In duitsland word niet veel met pads, tablets of pods gewassen, maar meer met poeder! Ik herstel ze DMV gewapende slang, veel duurzamer en goedkoper! Slechte kwaliteit van een duur merk!

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 28 mei 2019 18:51:16 (15%)