Miele vaatwasser zout-lampje flikkert

Het zout lampje van mijn Miele vaatwasser blijft flikkeren. Ondertussen weigert de machine te werken. Geen enkele knop werkt, enkel de aan uit knoppen. Natuurlijk het zout bijgevuld, maar dit lost het niet op.

Wat ook vreemd was is dat het stopcontact waar de vaatwasser in aangesloten was opeens niet meer werkt. Eerst dacht ik dat de vaatwasser zelf niet meer werkte, maar hij is nog niet zo oud, en met een verlengdraad vanuit een ander stopcontact wil de machine wel terug aan. Alle plongs lijken nog omhoog te staan, dus ik heb geen idee wat er met dat stopcontact aan de hand is.

Dus het zoutlampje flikkert, de machine reageert niet, en dat stopcontact dat vreemd genoeg niet meer werkt.

Iemand enig idee? Thanks

Een exact type-nummer van de machine kan wel helpen om betere adviezen te krijgen hier. Dus voor nu even een paar algemene, ook om het probleem verder vast te stellen:
- Zout is bijgevuld, maar hoe zit het met vloeistof in het zoutreservoir? Is het ook nog helemaal gevuld met water? Zo niet, dan bijvullen met water zodat het zout goed op kan lossen.
- Hoe zit het met de water-toevoer? Weet je zeker dat de machine goed water toegevoerd krijgt?
- En de water-afvoer? Mogelijk dat de machine niet goed water af kan voeren en daarom niet aan de gang wil. Een paar bekers met een plons water onderin gooien en kijken of de machine in ieder geval begint met afpompen zodra je 'm aanzet (en de deur dicht doet).

Verder zeg je dat de machine niet zo oud is... Hoe oud is dat? Mogelijk is er nog garantie vanuit de fabrikant, zeker als het een Miele is :)

Het nummer van de machine kan ik helaas niet geven. Het is door de vorige eigenaars van het huis geïnstalleerd vlak tegen een muur, en het serienummer kan niet gelezen worden zonder de volledige vaatwasser te demonteren.

Zout is bijgevuld en het zoutreservoir is nog helemaal gevuld met water.
De water-toevoer is in orde.
De water-afvoer weet ik niet goed. Ik heb er water in gegoten, maar aangezien de machine weigert te werken, ook als ik die dicht doe, en niets doet buiten enkel dat zout-lampje laten flikkeren, weet ik niet goed of de afvoer nog werkt.

De machine is tussen de 6 en de 8 jaar oud, denk ik. Helaas geen garantie meer dus haha. Maar toch niet zo oud dat deze al kapot zou moeten gaan.

lijkt me duidelijk , wcd demonteren cq vervangen , bedrading controleren op grote weerstand door slechte las of loszittende aansluiting

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Multimeter 5euro in de action, stopcontact uitmeten op 230V.
die vaatwas, probeer eens kijken in gebruiksaanwijzing bij foutcodes

Is het een volledig geïntegreerd toestel? (Op toestellen met een bedieningspaneel staat immers het nummer op dat paneel.)
Bij toestellen die met de rechterzijde tegen een muur staan gebruik ik een spiegeltje om het typenummer te lezen.

Klinkt als een fatale fout of slechte spanning of electronica probleem

Op 17 mei 2019 09:47:53 schreef ThibaultS:

Wat ook vreemd was is dat het stopcontact waar de vaatwasser in aangesloten was opeens niet meer werkt. Eerst dacht ik dat de vaatwasser zelf niet meer werkte, maar hij is nog niet zo oud, en met een verlengdraad vanuit een ander stopcontact wil de machine wel terug aan. Alle plongs lijken nog omhoog te staan, dus ik heb geen idee wat er met dat stopcontact aan de hand is. Thanks

Klink mij als een slechte WCD

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

lijkt mij ook, uitmeten met een dmm helpt dan niet. hang er een 500W bouwlamp aan, doet deze het niet, of alleen als je met de stekker wiebelt dan is het wcd van een losse verbinding voorzien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoutlampje in een moderne Miele vaatwasser dat knippert betekent dat het programma de sluiting van de zoutklep in de deur als niet gesloten ziet.
Als die vaatwasser zijn zoutvat onderaan in de kuip heeft zitten zoals de meesten, staat de varianteninstelling in het programma verkeerd.