Desoldeer Philips SBC 314 desoldering tip

https://www.aoyue.eu/catalogsearch/result/?q=AOYUE+Spare+Desoldering+T… emailen mislukt naar daar met vraag of hun parts passen.
Mijn buisje van de tip was en blijft verstopt nu het boortje is afgebroken. Telkenmale dat ding warm laten worden, vlug eraf schroeven en met een lang recht stuk veerstaal geprobeerd het gat open krijgen. Enkele cm van tip bleef het verstopt.
Boortje heeft enkele minuten tin los gekregen tot het brak, finito. Die prijzen van die firma zijn zo laag , maar past het wel?

fred101

Golden Member

Of het past weet ik niet, ik ken de Philips niet, sterker nog, ik wist niet eens dat ze soldeerstations hebben gebouwd. Maar met een boortje de tip doorprikken lijkt me geen goed idee. Je beschadigt waarschijnlijk de ijzer coating waardoor de boel nog sneller verstopt.

Ik gebruik hiervoor stukjes gitaar-snaar (Pace SX-100).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik weet niet of het merk nog bestaat, maar volgens mij is de SBC314 gelijk aan een model van Hakko.

maartenbakker

Golden Member

En Aoyue maakt Hakkoklonen, dus best kans dat het past.

@fred: alleen industriële bouten denk ik. De servicetypes zoals SBC314 waren ingekocht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 mei 2019 19:28:19 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het uiteinde van mijn 858D desoldeerstation verstopt is, pak ik mijn gewone soldeerbout om het eindje warm te maken en met een 'tik' valt het laatste beetje er dan uit. Ook wel eens met een boortje geprobeerd, maar dat wilde niet goed lukken...

Leuke van de 858D is wel dat je hem gewoon aan kunt laten staan (blijft dus warm) met het reservoir verwijderd, terwijl je dan goed bij het uiteinde kan.

Je kan zelfs nog een orginele nieuwe kopen:https://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=12472. Het ziet er wel erg Hakko achtig uit. Dat de sbc 314 gemaakt is in Japan is ook een indicatie dat Hakko wellicht de OEM is.