Beste forumleden,
Ik heb een DAB regenwaterpomp die wordt gebruikt voor wc's and wasmachine.Deze is bijna 5 jaar oud.
Sinds kort begint die rare kuren te vertonen. De pomp slaat soms niet aan en gaat in veiligheid.
Moet steeds manueel resetten om weer in gang te schieten. Soms komt dat 1 maal per dag voor, maar ook soms 2 of 3 maal.
Het probleem ziet er als volgt uit. Zodra de pomp moet opstarten, hoor ik dat de pomp onder spanning komt (gezoem) en een 3 tal seconden later slaat die aan en wordt er water opgepompt. Maar soms blijft die "zoemen" en gaat die in veiligheid. Dan moet ik die manueel resetten, soms lukt dat onmiddellijk, maar soms moet ik een 2 of 3 tal maal op de reset knop drukken alvorens deze aan slaat. Ik denk dat die precies geblokeerd geraakt om de een of andere reden, want ik heb al gemerkt dat wanneer ik een lichte tik geef op de behuizing dat die plots aanslaat, maar dat kan ook toeval zijn. Weet iemand hier raad mee? Ik kijk uit naar jullie reacties.
bobbes1
Overleden
Zit er een aanloopcondensator op de pomp. Zo ja dan kan deze weleens flink in capaciteit achteruit gegaan zijn zodat de pomp niet meer opstart.
Niet dat ik veel verstand heb van pompen, maar zou er een stukje vuil kunnen inzitten?
Bedoel je een condensator zoals de foto in bijlage?
Jawel, er zit zo eentje in. Stel je voor dat ik deze vervang?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 24 mei 2019 09:53:00 schreef josé:
Stel je voor dat ik deze vervang?
Dan verwachten ik en diverse anderen dat ie het weer zal doen.
Als je een nieuwe koopt, let er op dat het een "werkcondensator" is en niet een opstartcondensator. Daarnaast: Je moet dezelfde waarde (in µF) hebben, de spanning moet hoger-of-gelijk zijn aan wat er op de oude staat.
Ok dan zal ik dezelfde gaan kopen en installeren.ik laat weten hoe het afloopt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jep. terugkoppeling over of de gesuggereerde oplossing gewerkt heeft wordt zeer gewaardeerd (en zonee, wat dan wel). Leren we weer van en dat helpt om de volgende keer beter advies te geven. En dat is dan weer leuk.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Fout klinkt een beetje zoals ik had met onze regenwaterpomp.
Maar ik had geen zoemende motor die niet kan starten, dus dit zal wel een ander geval zijn.
Wel moest ik ook altijd resetten en soms lukte dit wel eens, of ook niet. Ging ook altijd in fout.
Ja even op de terugmelding wachten.
Ben ik nu de enige die het nog niet zo simpel vindt om op dat prentje te lezen hoeveel uF het nu moet zijn?
evelo
Golden Member
Op 24 mei 2019 18:04:27 schreef CrossFireX:
Fout klinkt een beetje zoals ik had met onze regenwaterpomp.
Maar ik had geen zoemende motor die niet kan starten, dus dit zal wel een ander geval zijn.
Wel moest ik ook altijd resetten en soms lukte dit wel eens, of ook niet. Ging ook altijd in fout.Ja even op de terugmelding wachten.
Heb sinds deze week last met een regenwaterpomp die op de meest onmogelijke momenten in fout gaat.
Heb alles al gecheckt; er is water, terugslagklep zit niet vast, loopt niet droog,...
@crossfire heb je soms een linkje naar jouw post hierover? Dan kan ik deze nog eens nalezen want ik denk ook aan een elektronisch probleem.
hobby luke
Honourable Member
MGP
LDmicro user.
Weinig kans dat je een elektronisch probleem hebt want de motor zoemt maar start niet zoals je zelf schrijft, de elektronica doet dus wel zijn werk want ze schakelt de motor in.
Edit: of is het een pomp met een frequentieregeling ingebouwd?
[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 mei 2019 10:32:35 (16%)]
evelo
Golden Member
Op 25 mei 2019 10:15:56 schreef hobby luke:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141830MVG,
Luc.
Bedankt. Deze morgen een nieuwe condensator gehaald in de lokale electro shop(1,90€), er in gesoldeerd en het lijkt goed te werken.
CrossFireX
Oeps , te laat iemand was me voor...
Blij te horen dat het opgelost is, ik wist wel dat mijn topic veel mensen zou helpen. Er zijn ook veel problemen mee, maar er is weinig info over te vinden ingeval van fouten.
Ter info: Onze pomp doet het nog steeds erg goed! Leuk gevoel te weten dat ik ze zelf heb hersteld en het ook nog heel goed doet zoals voorheen.
Misschien een beetje offtopic, maar wilde het toch laten zien.
Hieronder een foto van de 25 micron draadfilter die in 1 van die filters zit. Dit is na 6 maanden, nu pas wordt duidelijk dat regenwater nogal vuil is, ook al ziet een glas water er kristalhelder uit!
Je ziet duidelijk verschil met de nieuwe en oude. Bah! En het stinkt ook nog...
Daarnaast zie je ook de koolstoffilter, ook vervangen, en de eerste filter is uitwasbaar met de hand.
Het ziet er nu weer zo uit:
Nu hebben we geen verstoppingen meer in de wasmachine, geen bruine aanslag in het toilet en ook geen lekkende kraantje of wc meer.
evelo
Golden Member
Zo'n drievoudige filter ga ik ook nog plaatsen.
Zit op de perszijde als ik het goed zie?
Ik heb nu enkel een eenvoudige filter op de aanzuigzijde die ik kan uitwassen.
MGP
LDmicro user.
Mooi dat het hiermee opgelost is, maar uw beschrijving van de fout verwijst niet naar deze oplossing.. maar het werkt en dat is het voornaamste
CrossFireX
Ja, moet zelfs op de perszijde zitten!
Kosten voor 3 nieuwe filters; 1 uitwasbaar filter van 100 micron, 1 draadfilter van 25 micron en 1 koolstoffilter = 28 Euro.
Dus voor de prijs moet je het ook niet laten.
Die koolstofpatronen filteren kleine onderdeeltjes, elimineren onprettige geuren en smaken, veroorzaakt door chloor of andere organische stoffen, en verwijderen pesticiden, insecticiden en gechloreerde oplosmiddelen
Het hele filtersysteem zelf met 3 filters kost je ongeveer 150 Euro, dit is exclusief kosten voor installatie.
Ga hier geen reclame maken, maar als je wil weten van wie dit is, typ je gewoon FF60 in de zoekmachine van Google.
on topic: Verder nooit meer klachten gehad na de reparatie! Ook het relais dat ik heb geopend, gekuist en gesmeerd doet het nog altijd heel goed. Heb een reserve relais liggen mocht het ooit eens falen.
typ je gewoon FF60 in de zoekmachine van GGGGG
Mag een andere zoekmachine ook? Ik vermijd die firma GGGGG liever...
Maar verder bedankt voor de info, zeer interessant ook al is het niet echt electronisch!
CrossFireX
Tuurlijk! Ikzelf gebruik hier duckduckgo, maar meeste mensen zijn verslaafd aan googleslet, zeker op hun mobieltje, daarom zo gezegd.
Ja off-topic, maar wel in verband ermee en geen discussie over dat alleen.
Gebruik het tooltje van DuckDuckGo ook, dit is een voorbeeld;
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 mei 2019 22:58:48 (16%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je regenwater door een zinken goot loopt heb je al je reden dat het zwart afgeeft, zeker met blad erin van eiken, dat is giftig zelfs.
Ik gebruik regenwater alleen in de tuin. In de wijk was het in 2000 verplicht met subsidie om een regenwaterput met pomp installatie te hebben.
Systeem bestond uit een klokpomp in de put en een hydrofoorpomp in de bijkeuken. Die 2 pompen zopen meer stroom als een 1m3 verswater, daarnaast werd de toilet pot goor en de was moest 3x meer zeep in om de grijze/grauwe kleur eruit te krijgen.
Nu staat er een mooie pomp op de put
CrossFireX
Nee nu moeten er honderden liters proper water naar jou huis gepompt worden...Komt op hetzelfde neer.
evelo
Golden Member
Na wc bezoek het reservoir vullen mbv een handpomp
Het is praktisch best mogelijk, duurzamer dan een elektrische pomp en je krijgt er ook wat fysieke inspanning bij dus nog gezond ook.