Hallo,
Op een versterkerboard (kanaal b) heb ik twee diodes (waar de voedingssspanning binnenkomt).
2 Diodes waarvan 1 meet zoals ik van een diode verwacht (ene kant op open, andere kant op piept de multimeter).
En de andere lijkt wel stuk. Omdat hij "open" meet in beide richtingen (diodestand multimeter, beide richtingen geen piep). Dit heb ik wel moeten meten in de schakeling. Misschien belangrijk? In de bijlage het schema, in het schema is het D211.
D211 in het schema is een Toshiba 3LZ61. (Wordt niet meer gemaakt).
Op de datasheet van de 3LZ61 staan deze gegevens:
Status Discontinued
Diode Type RECTIFIER DIODE
Configuration SINGLE
Forward Voltage-Max (VF) 1.0 V
JESD-609 Code e0
Non-rep Pk Forward Current-Max 100.0 A
Number of Elements 1.0
Operating Temperature-Max 175.0 Cel
Output Current-Max 3.0 A
Rep Pk Reverse Voltage-Max 800.0 V
Op internet vind ik van Vishay een equivalent: BYW85
Maar die lijkt nergens verkrijgbaar te zijn. Heeft iemand een advies? Dan zou ik D211 willen vervangen en meteen D210 ook voor de zekerheid.
Verder was een weerstand flink in waarde verlopen op dit versterker board, in de bijlage het schema.
Het gaat om R287, in het schema groen gemaakt. Die was te heet geweest (zwarte vlek op de printplaat, verkleuring op de weerstand, andere meetwaarde. Ik had de juiste waarde nog liggen en heb deze vervangen. Blijft de vraag:
Wat kan de oorzaak zijn dat die weerstand R287 zo warm kon worden?
Alle eindtansistoren meten goed. Er kwam geluid uit, zoals normaal. Wel een dc offset van 49 mV op het kanaal, waardoor ik ben gaan meten en de verlopen weerstand vond en de afwijkende diode D211.
Vriendelijke groet,
GC
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi GC,
Deze dioden dienen alleen ter beveiliging van de eindtrap dat als er spanning op de LS klemen komt te staan dat deze net met een omgekeerde polariteit op de versterker terrect kan komen.
Ook kan het helpen bij sterke inductieve belastingen.
Wat mij betreft kan je deze dioden vervangen door 1N4007(1A).
Wil je een wat dikker model, dan kan je de 1N5407(3A) nemen die wat meer stroom kan hebben.
De 49mV mag in princiepe nog, maar als er een trim mogelijkheid is regel deze offset dan of naar kleiner dan 10mV als de versterker is opgewarmd.
Let Op! vaak zijn er twee trimpots per eindversterker aanwezig, één voor de ruststroom en de andere voor de offset, kies de goede 
Groet,
Bram
Anoniem
Wat kan de oorzaak zijn dat die weerstand R287 zo warm kon worden
Serieuze oscillatie aanwezig/geweest?
Vanwaar komt speaker zijn minpool?
Heeft die versterker ook een merknaam en type? 
Bedankt Bram,
Deze 1N5407 zijn makkelijk te vinden zie ik.
Deze versterker heeft alleen idling current adjustment met een regelbare weerstand. Dus de dc offset wordt kennelijk in het circuit geregeld...
Daarom ben ik nog steeds aan het meten en hoop ik een beetje dat er toch een onderdeel de verkeerde waarde heeft. Het andere kanaal zit op 11 mV.
En dan hoop ik uiteindelijk met kanaal B wat lager uit te kunnen komen dan een dc offset van 50mV.
De bijlage is van de fabrikant van de versterker. Daar staat de procedure voor idling current, er is geen regelaar voor DC Offset. Er staat inderdaad in dat DC offset gewoon tussen 0-50mV moet zijn.
Bedankt nogmaals,
GC
Hallo anoniem015,
Het is de PC2602M eindversterker (Yamaha).
Ik weet niet vanwaar de min van de speaker komt. Ik heb wel de Service manual.
Misschien iemand in de omgeving van Haarlem die wat kennis heeft op dit gebied die er naar wil kijken?
Vr gr,
GC
[Bericht gewijzigd door Jeroen op (3%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 juni 2019 22:16:52 schreef G.C.:
2 Diodes waarvan 1 meet zoals ik van een diode verwacht (ene kant op open, andere kant op piept de multimeter).
Mijn multimeter heeft ook een gecombineerde diode-piep stand.
Een diode meting is: "stuur er 1mA doorheen en meet de spanning". In sperrichging is "zoveel als ie kan meten" aan spanning nog niet genoeg om die 1mA te laten lopen en je zal iets van "1---" zien om aan te geven: meer dan ik kan meten.
In de geleidingsrichting verwacht ik een waarde in de orde van 600-800mV voor een silicium diode en 200-400 mV voor een schottky.
De piep activeert als de spanning tot onder de 30mV zakt. Dat is een andere meting: "ik meet kortsluiting/verbinding" is de standaard uitleg van dat ie piept.
Dus.... Juist de niet-piepende diode is goed (als ie de ene richting 1--- en de andere richting rond de 600 aangeeft), en er is iets raars met die wel-piepende diode aan de hand.