Ik heb een aparte automaat voor mijn zonnepanelen. Er liggen zo'n 60 of 70 panelen op het dak. Allemaal oudjes, meeste 100 Wp/paneel aantal 125 Wp/paneel. Heb de panelen in alle richtingen staan, noord, oost, zuid, west. Nooit last gehad dat de automaat er uit is gegaan.
Nu heb ik begin dit jaar 30 panelen 100 Wp vervangen door 15 panelen 335 Wp (alle op zuid), oftewel ruim 5000 Wp. Deze zijn verdeeld over twee omvormers 3200 Wp (8 panelen) en 4300 Wp (7 panelen). Wat later in het jaar begon de zon goed door te schijnen en zag ik op mijn omvormers dat ze allebei ruim 10A leverden, en dat op 1 installatieautomaat 16A. Tot mijn verbazing is daarbij de automaat er niet uitgegaan. Heb daarna 1 van de omvormers op een andere groep gezet.
Nu is mijn vraag: hoe kan dat? Ruim 20A opgeteld.
Met vriendelijke groet,
Zonnepanelen
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Het kan goed zijn dat je automaat kapot is, langere tijd meer dan 80% belasten geeft teveel warmte in de automaat, zeker als deze is opgesloten tussen 2 andere elementen in.
Ik zou m even demonteren en kijken naar vervorming van het kunststof.
Ook zonder vervorming kan ie natuurlijk stuk gaan / zijn.
vervangen door 2 automaten ieder met zijn eigen kabel dan wel op een zwaardere automaat van 25 A en de kabel diameter er op aanpassen.
Een 16A automaat zou er bij langere duur met 18A wel uit moeten gaan.
Hij ziet er verder niet vervormd uit. Aan 1 kant zit hij vrij en aan de andere kant zit een 3fase automaat die vrijwel nooit gebruikt wordt.
Heeft uit en aanzetten nog zin?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
EricP
mét CE
Je zou eens moeten kijken wat de stroom daadwerkelijk is - ofwel: meten bij de automaat.
Verder is het een misvatting dat een 16A automaat er bij 17A uit gaat. Kijk eens bij de fabrikant of je een datasheet te pakken kunt krijgen. Daar staan vaak wel grafieken in over het uitschakelgedrag. Het is niet ongebruikelijk dat je minimaal 1.25*Inom nodig hebt om het ding überhaupt te laten trippen - en dat dan een half uur of een uur lang ofzo.
Ofwel: meten en datasheet bekijken en dan eens bedenken of er wel een probleem is...
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
20 Ampere kan meer dan een half uur (continue) door een automaat voor dat deze uitschakelt.
Zoek maar eens een karakterestiek op van een automaat (B of C maakt niet uit)
Je overbelasting is 20/16 = 1,25
Even opgezocht.
Minimaal een half uur maximaal wel een uur of 2.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (14%)]
Ik heb een automaat met B-karakteristiek. Die houdt het inderdaad lang uit bij een belasting groter dan 16A. Zie bijgaand knipsel.
Hierbij de datasheet.
Het is me nu wel duidelijk dat zo'n automaat meer kan hebben dan je in eerste instantie zou denken. Bij een relatief kleine overbelasting kan het heel lang duren voor hij er uit gaat.
Verdeling over twee groepen heeft uiteraard het probleem al getackeld.
Bedankt voor de reacties!
Het plaatsen van de vraag heeft me in ieder geval meer inzicht gegeven in de werking van de automaten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]
word nog mooier, 16A is bij 30 raden omgeving temperatuur. Om hert gek te maken -20 graden doet hij bijna 20A zonder mekkeren en doet er bij overbelasting 1,25 ook nog ruim een 1/2 uur over.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (20%)]
benleentje
Golden Member
Een zekering of automaat is er om de kabel te beschermen. Van 20A door de kabel word deze niet zo veel warmer als van 16A. Deze overstroom noemen we een overbelasting. En die mag langer duren dan een kortsluiting waarbij stromen makkelijk boven de 300A kunnen komen als ze uit het lichtnet komen.
overigens kan een 4200 omvormer zelf maar max 18A leveren dus een automaat van 16A erachter is eigenlijk best al wel zinloos. Maar voor het geval er in de omvormer alle beveiligingen niet meer werken is het wel handig om toch een automaat te hebben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 16A automaat kan langdurig 19A hebben idd, heb dat gezien bij een lichtgroep waar veel meer bakken op kwamen, er liep toen constant 19A over die groep, ging pas fout als de 2200W boiler op die groep inschakelde, dan kwam er nog 10A bij, dat was wel een C16 die wat meer piekstroom aankan.
een automaat gaat er eerder uit als het warm is rondom, zwaar belaste groepen zet je dan ook beter vrij in de kast, alsmede een rooster onder en boven naar buiten toe voor circulatie.
evengoed zou ik dergelijk vermogen eerder verdelen over meer groepen, zeker als je 3 fasen hebt, zelf verbruikte zonnestroom levert meer op als terugleveren met een nieuwe meter.
Ik heb lange tijd twee 2kW friteuses op één zekering gebruikt en die ging er pas uit wanneer de wasautomaat (2300W) aan het verwarmen sloeg. Zelfs dan duurde het nog meerdere seconden voordat de automaat afsloeg. Dan loopt er ruim boven de 25A.
De friteuses zaten op aparte stopcontacten op aparte groepen, dacht ik, maar dit bleken verschillende stopcontacten op dezelfde groep te zijn... Wasmachine stond nooit tegelijk aan totdat een keer wel zo was
en toen kwam pas naar voren dat het allemaal op dezelfde zekeringautomaat zat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 juni 2019 21:23:26 schreef zonnepanelen:
Wat later in het jaar begon de zon goed door te schijnen en zag ik op mijn omvormers dat ze allebei ruim 10A leverden, en dat op 1 installatieautomaat 16A.
Die 16A betekent dat je 16A aan belasting (of opbrengst) zonder problemen moet kunnen gebruiken.
Dus als jij 15.9A gebruikt, dan wil je niet dat na 2 dagen de boel ineens uitfloept. Bij 16A moet ie dus jaaaaren meegaan.
De fabrikant kan niet een draadje maken wat precies bij 16.01A doorsmelt. Dus die maakt een draadje wat zo dicht mogelijk boven de 16A stukgaat maar bij 16A gegarandeerd nog niet.
Tja, dan kan het best zijn dat bij 20A het nog urenlang goed gaat. Een goede zekering heeft dan een spec van: binnen 1 minuut bij 32A (2x nominale stroom). En "max 10ms bij 10x INOM". Exacte getallen weet ik niet).
Op 15 juni 2019 23:04:44 schreef testman:
zelf verbruikte zonnestroom levert meer op als terugleveren met een nieuwe meter.
Voor mensen die minder dan 5000kWh per jaar terugleveren en mogen verrekenen is dat niet waar. Gaat een keer komen dat je gelijk krijgt, maar nu (in NL) nog niet.
In FR heb je helemaal gelijk. Daar krijg je 10ct/kWh voor je geleverde stroom en moet waarschijnlijk vergelijkbaar met NL zo'n 20ct/kWh betalen.
[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]
Op 16 juni 2019 14:41:02 schreef rew:
De fabrikant kan niet een draadje maken wat precies bij 16.01A doorsmelt. Dus die maakt een draadje wat zo dicht mogelijk boven de 16A stukgaat maar bij 16A gegarandeerd nog niet.
Ik hoop niet dat TS een automaat met smeltdraad heeft. Zit een flinke bimetaal in welke flink meer stroom aan kan dan 16A.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een automaat met smeltdraad? een zeer zeldzame uitvoering lijkt me. er zijn wel houders voor diazed zekeringen die op een automaat lijken van afstand, maar evengoed is dat een zekering.
nee, dit is altijd goedgegaan omdat er oude en kleine panelen opzaten, vermogen was niet zat. toen er meer panelen opkwamen was het nog winter, dus het maximale vermogen haal je nog niet, als het fout was gegaan is de zonstand ideaal en een vol zonnige dag tegen deze tijd aan dus, dan is de stroom lang hoog.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Op 15 juni 2019 22:37:06 schreef benleentje:
overigens kan een 4200 omvormer zelf maar max 18A leveren dus een automaat van 16A erachter is eigenlijk best al wel zinloos. Maar voor het geval er in de omvormer alle beveiligingen niet meer werken is het wel handig om toch een automaat te hebben.
Een automaat is niet zinloos maar verplicht, net als elke andere groep. Immers kan er kortsluiting ontstaan in de omvormer of bekabeling erheen. De kortsluitstroom zal dan vanuit het net komen en moet afgeschakeld worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 16 juni 2019 18:11:39 schreef testman:
een automaat met smeltdraad?
OK. Sorry.
"voor een automaat die niet een smeltdraad maar een bimetaaltje heeft geldt precies hetzelfde: Hij moet gegarandeerd niet aanspreken bij 16A gedurende langere tijd. De fabrikant neemt wat marge en vandaar dat ie bij 20-25A nog niet onmiddelijk aanspreekt".