Finder relais vonkt. Probleem?

Goedenavond allen,

Ik heb hier in onze ligbad installatie een Finder 40.61 relais 12V DC 16A 250V enkel contact wat vonkt tijdens in en uitschakelen.

Uit voorzorg wilde ik deze vervangen, omdat A) ik nu toch alles open heb en er normaal niet bij kan omdat alles weg gebouwd zit; B) mijn geadviseerd werd om dit nu te doen door de elektronicazaak waar ik was voor advies.

Nu had de zaak niet exact hetzelfde relais maar wel een dubbelvoudig contact van Finder. Geen probleem volgens hun, simpelweg de voetjes die je niet nodig hebt wegknippen (zit gesoldeerd), en werkt verder hetzelfde.

Ben er vandaag de hele dag mee bezig geweest, maar het nieuwe Finder relais dat me geleverd is doet dus geen drol, heb nu het oude relais schoongemaakt, maar vonkt nog steeds (doorzichtige behuizing is en was gewoon helder).

Sta nu voor de keuze een origineel bestellen en weer eraf solderen en erop solderen met weer alle risico's van dien op schade en hele print vervangen (ben blij dat het weer zit en werkt eerlijk gezegd), of zo laten.

Aangezien ik niet weet of de vonken kwaad kunnen wil ik dat nu eerst eens weten, anders laat ik het gewoon zitten.

Dus wie kan me vertellen of het kwaad kan?

Het zit dus in een ligbad installatie die gemiddeld 1x per week gebruikt wordt en normaal dus niet/heel moeilijk toegankelijk is.

Alvast enorm bedankt!

vergeten

Golden Member

Een snubber over de contact(ten) bestrijdt het vonken en dus ook inbrandslijtage.

edit,
 Een snubber is een serieschakeling van een weerstand en condensator, is dus fysiek niet groot.
edit end.

Wat wordt er geschakeld, verwarmings element en pompen?

Heb je een merk/typenummer van het "vervangende" relais, zelfde spoelspanning?

Een mogelijkheid is dat er in het nieuwe relais een (blus)diode over de spoel ingebouwd is, als hij nu verkeerd-om is aangesloten doet hij niks.

Heb je een schema van het schakeling rondom de relais sturing eventueel opgetekend met de hand verkregen door reverse engineering.

Een foto van de print met & zonder relais, boven en onder kan ook veel bijdragen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste Plieshout,
Als de aansturing tussen de 5 en 30 Volt DC is en die dan 230 Volt AC moet schakelen, waarom dan geen "SSR"relais nemen.
Dan heeft men geen last van vonkerige relais-contacten, daar het dan electronisch geschied.

De eerste is DC output en de zesde en de zevende dus niet, want dat zijn weer contact-relais.

https://www.google.nl/search?q=ssr+relais&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve…

De vier van de printcontacten voorzien van 4 stukjes montage draad, en die verbinden met de "SSR".

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Een snubber zegt mij zo niets.Ik heb ook niet de ruimte om zomaar iets toe te voegen of te veranderen, daar is mijn kennis verreweg niet goed genoeg voor. Ik vind het al knap van mezelf dat ik dit kan en dat ik begrijp hoe dit relais werkt.

Origineel zit er in een Finder 40.61, 12V DC 16A 250V AC, 6 poten aan de onderkant. Er staat geen artikelnummer op, maar wel 0300 op de bovenkant. Dit is een enkel contact, en heeft een ijzeren plaatje bovenop de spoel die hij aantrekt bij inschakelen en zodoende middels een beweging het contact tegen elkaar duwt.

De vervangende is hetzelfde, ook van Finder, maar dan met 8 poten aan de onderkant, en een dubbel contact. Artikelnummer is 40.61.9.012.0000. Deze heeft ook zo'n ijzeren plaatje maar dan onder aan de spoel met dezelfde werking maar iets anders uitgevoerd. Ik heb deze 3x erop gesoldeerd, laatste keer doorgemeten met een multimeter of alle contacten goed waren, maar hij doet niets.

vergeten

Golden Member

Dat kan zeer waarschijnlijk ook.

Een SSR neemt meer ruimte in dan een relais, er moet geknutseld worden met draad en TS kan wegdoen wat er al is gekocht.

Niet bekend is of de TS dat kan of aandurft het moet wel absoluut veilig zijn te verblijven in dat bad.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Je probeert een niet bestaand probleem op te lossen en er problemen bij te maken die er eerst niet waren. Elk relais vonkt. origineel terug zetten, niet meer naar kijken en van het apparaat genieten zoals het bedoeld was.

SSR= nooit 100% spannings vrij (uit)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shiptronic: Dat probeer ik dus (eigenlijk voor de tweede keer nu) vast te stellen. Of het vonken daadwerkelijk een issue is. De elektronicazaak vertrouw ik niet meer zo op het moment..

Shiptronic

Overleden

Die wil graag iets verkopen, bestel dan het goede relais. Ik zou mijn energie erin stoppen dat bij een fout in de toekomst, je er wel makkelijk bij kan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 22:01:16 schreef plieshout:
Ik heb deze 3x erop gesoldeerd, laatste keer doorgemeten met een multimeter of alle contacten goed waren, maar hij doet niets.

Nu het nieuwe relais er toch weer uit is, meet je ook de spoel van het relais? Die moet ±220Ω zijn?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 juli 2019 21:40:22 schreef plieshout:
Goedenavond allen,

Ik heb hier in onze ligbad installatie een Finder 40.61 relais 12V DC 16A 250V enkel contact wat vonkt tijdens in en uitschakelen.

Wat schakelt dit contact precies? Spoel, lampje, iets anders? Welke spanning? Wissel, gelijk?

beide spoelen had ik doorgemeten en zitten rond de 220 Ohm inderdaad. Dit relais schakelt een motor die het water rond pompt. Heb besloten het originele relais te laten zitten nu het er toch op zit.

Dank voor de reacties allemaal!

Op 15 juli 2019 10:25:50 schreef plieshout:
Dit relais schakelt een motor die het water rond pompt. Heb besloten het originele relais te laten zitten nu het er toch op zit.

Volgens de specificatie is het 40.61 relais geschikt voor 1-fase motoren tot ca. 370 W. (1/2 HP)