Hallo,
ik heb een muntproever van het type EMP800 zoals deze url:
https://veq.ru/files/equipment/WH_Munzprufer_EMP_800.pdf
Deze is aangesloten via pulse sturing zoals schema op pagina 52. (open collector)
bij een muntje invoeren geeft die dus een puls van bv 40 msec op een uitgang.
Dit stuurt een machine aan voor x aantal minuten.
Nu wil ik via een PLC uitgang (transistor uitgang 24VDC) deze pulse simuleren terwijl de muntproever ook moet blijven werken. Ik zou dus op 2 manieren de machine moeten kunnen starten via dezelfde ingang. Via de PLC zou ik dus een muntje simuleren.
Het probleem is dat de voltages anders zijn. PLC is 24VDC en de aangesloten microcontroller 3.3 of 5V.
Ik zou dus ergens een electronisch stukje moeten hebben die deze pulse kan simuleren als ik een PLC uitgang even hoog zet.
PLC is geen probleem voor mij, maar het elektronisch gedeelte is niet echt aan mij besteed. Ik zou bv een relais ertussen kunnen zetten die een spanningsloos contact stuurt tussen massa en uitgang. Maar om dan exact die 40 msec te hebben is dit niet echt de beste oplossing denk ik.
Zou iemand me kunnen helpen hoe ik dit best kan verwezenlijken? zou een kleine microcontroller handig zijn of eerder een stukje electronica? En hoe zou dit er dan moeten uitzien?
ALvast bedankt voor de eventuele hulp
MGP
LDmicro user.
Die 40mS is niet belangrijk, dat is de minimum schakeltijd.
Een relaiscontact zal ook werken of een transistor met open collector (zie bijlage) en parallel aan de uitgang van de muntproever.
Maak wel dat de GND's met elkaar verbonden zijn.
Solid state relais?
https://www.phoenixcontact.com/online/portal/us?uri=pxc-oc-itemdetail:…
Op 4 augustus 2019 23:55:03 schreef MGP:
Die 40mS is niet belangrijk, dat is de minimum schakeltijd.
Een relaiscontact zal ook werken of een transistor met open collector (zie bijlage) en parallel aan de uitgang van de muntproever.Maak wel dat de GND's met elkaar verbonden zijn.
Bedankt voor uw antwoord, wat is precies de bedoeling van die tweede 10k weerstand? is dat om de 24V naar 12V te brengen of zie ik dit verkeerd?
MGP
LDmicro user.
Die 2de weerstand is om zeker te zijn dat de transistor spert als er niks op de ingang staat, een basis die 'open' is kan storingen oppikken en de transistor doen geleiden.
Hij moet er niet staan maar bij machines is het toch aangewezen.
NB. die brengt de 24V niet naar 12V want de transistor diodeovergang basis- emittor maakt dat er maar max 0.7V over staat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Houdt er wel rekening mee dat de transistor als inverter werkt: hoog signaal van PLC is uitgang van transistor laag...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Die uitgang van de EMP is ook open-collector, dus werkt precies hetzelfde. Een hoge puls vanaf de PLC geeft je dus de gewenste "munt-puls".
Je hebt overigens kans dat je een PLC hebt met NPN-uitgangen die ook open-collector zijn geschakeld. De 24V die gespecificeerd is, is in dat geval een maximum, maar wordt niet geleverd door de PLC. Je hoeft daar dan niet nogmaals een NPN-tor achter te zetten (sterker nog, dat werkt niet zonder pull-up).
Echter, dat is niet voor elke PLC het geval.
Een relais is overkill, maar misschien wel het meest eenvoudig. Het is makkelijk te verkrijgen voor op een DIN-railtje naast je PLC, en die 40ms is niet kritisch.
Misschien niet kritisch, maar je weet niet of er verderop anti-dender is geïmplementeerd. relais zou dan onbedoeld vele pulsen veroorzaken.
en toen ik mijn eigen post teruglas dacht ik, gebruik je in de PLC ook een relais om de tor te besturen ?
Bekeek net je afbeeldingen en zie dat er gehint wordt naar "PI". misschien een raspberry pi ? Dan zou je echt moeten testen of in de code er anti-dender zit. Anders moet je dat ik hardware maken.
[Bericht gewijzigd door Skysoft op (29%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Daar heb je gelijk in.
Normaal in een automaat die een muntproever heeft is er anti-dender voorzien. Die muntproevers zijn uitwisselbaar met andere merken, en je kunt zelfs een mechanische muntproever hebben. Reken maar dat die denderen.
Maar je weet het tegenwoordig nooit met dat gehobby op Pi's en Arduino's. Een robuuste interface is al lang niet meer vanzelfsprekend.