Sinds ik vrij grof het verbruik (raspberri py op slimme meter) en de temperatuur van de koelkast monitor, valt mij op dat de koelkast redelijk onnodig schakelt.
Grote verschillen zijn er niet wanneer ik de knop op de koelkast aanpas.
De koelkast schakelt eens in het uur in en na een uur weer uit.
De temperatuur schommelt tussen de 0 en 8 graden.
Het is een inbouw koel/vries combinatie met aparte compartimenten, dus heb nog niets los of open gehad.
Ik neem aan dat het een simpel aan/uit systeem is waarbij de compressor wordt geschakeld.
Is er een manier om korter en nauwkeuriger te koelen?
Dus bijvoorbeeld delta 4 en bij 2 graden er boven inschakelen en 1 graad er onder uitschakelen?
Los van de ideale temperatuur en beter voor de producten zou het wellicht ook in verbruik schelen omdat het bereik nu veel te ruim is.
Wellicht een andere thermostaat?
LauPro
Honourable Member
Alle koelkasten met een enkele thermostaat hebben hier last van mijns inziens. Als je opeens veel warmte dranken er in plaatst kan je krijgen dat hij gaat koelen en onderin tegen het vriespunt aan komt en bovenin nog warm. Gevolg is ijsvorming e.d..
Een simpele paneelmeter met twee inputs onder/boven en deze middelen lost dit probleem op.
Het vreemdste is nog dat het gedrag bijna niet wijzigt of de koelkast nu leeg of net gevuld is. Ook de thermostaat verdraaien doet weinig tot niets.
Met de paneelmeters (en een relais) de compressor inschakelen bedoel je dan?
Zoiets
https://www.grandado.com/products/w1209-digital-temperature-control-sw…
Of wellicht deze die ik ook voor 2 fans gebruik in de kast waar de versterker staat:
https://www.aliexpress.com/item/32995072406.html?spm=a2g0o.detail.1000…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een thermostaat MOET wat hysterese hebben om te voorkomen dat de boel iedere 2sec aan en afslaat.
Nu zou het kunnen dat de hysterese in jou thermostaat wat groot is. Fabrieksfout, gewoon omdat ze het zo hebben afgesteld en dat bewust hebben gedaan of omdat de boel verkeerd is afgesteld. (Dure thermostaten zal je de hysterese wel kunnen instellen).
Anderzijds, het kan zijn dat jij zodanig veel "thermische massa in de buurt van de voeler van de thermostaat hebt liggen dat het "we zijn aan het koelen, het wordt al kouder" pas na een uur bij de voeler begint aan te komen....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet waar de voeler zit in de koelkast, er is niets zichtbaar.
Vriesvak wel, maar daar ligt niets tegenaan in ieder geval.
Ook de locatie van de thermostaat zelf is onbekend, zal wel aan de achterzijde zijn. Moet sowieso eens schoongemaakt worden dus als ik hem naar voren trek zal ik eens kijken of het in te stellen is.
Gedrag is overigens al vanaf dag 1.
Snap dat er wat ruimte moet zijn maar 4 graden onder en boven van het ingestelde punt is wel wat groot idd.
Geen wereldse apparatuur, nu 6 jaar oud, alles van Etna.
Op 5 augustus 2019 10:53:10 schreef sanscorp:
Sinds ik vrij grof het verbruik (raspberri py op slimme meter) en de temperatuur van de koelkast monitor, valt mij op dat de koelkast redelijk onnodig schakelt.Grote verschillen zijn er niet wanneer ik de knop op de koelkast aanpas.
De koelkast schakelt eens in het uur in en na een uur weer uit.
De temperatuur schommelt tussen de 0 en 8 graden.Het is een inbouw koel/vries combinatie met aparte compartimenten, dus heb nog niets los of open gehad.
Ik neem aan dat het een simpel aan/uit systeem is waarbij de compressor wordt geschakeld.Is er een manier om korter en nauwkeuriger te koelen?
Dus bijvoorbeeld delta 4 en bij 2 graden er boven inschakelen en 1 graad er onder uitschakelen?Los van de ideale temperatuur en beter voor de producten zou het wellicht ook in verbruik schelen omdat het bereik nu veel te ruim is.
Wellicht een andere thermostaat?
Een keer per uur AAN en dan een uur later weer UIT lijkt er sterk op dat deze koelkast niet temperatuur- maar tijd-geschakeld is. En mocht hij wel op de thermostaat koelen - niets wijst daarop - dan is een temperatuurschommeling van 8 graden veel te hoog, temeer daar er koelkasten zijn die je in kunt stellen op bijv. 2, 3, 4, 6 of 8 graden. De temperatuur schommeling hangt echter niet alleen af van de nauwkeurigheid en hysteresis van je thermostaat maar ook van hoe vaak, hoe lang en hoeveel warme artikelen erin geplaatst worden.
Dat klinkt zeer aannemelijk en zal ik bij thuiskomst eens gaan testen door extreme aanpassingen te doen aan de knop
Klopt het wel dat de thermostaat niets anders is dan een aan/uit sxhajelaar voor de compressor of denk ik er te simpel over?
Dan zou ombouwen naar bovengenoemde digitale schakelaar niet eens zo moeilijk zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik mis een vermelding van hoe je de temperatuur meet. Als je een losse thermometer of sensor op een willekeurige plek legt, lijkt me dit geen vreemde meting.
Niet geheel willekeurig, maar wel aan de lucht gemeten ja..
Meet maar eens in iets met een beetje thermische massa (glas water?)
Als ik naar mijn koel/vries doos kijk zie ik dat het ding ongeveer 1x per uur een half uurtje draait.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 5 augustus 2019 12:17:00 schreef sanscorp:
Niet geheel willekeurig, maar wel aan de lucht gemeten ja..
Dus naar de keur van je eigen wil. Dan zul je misschien ook welwat verschil tussen de gekozen plaatsen zien, vooral als er wat minder luchtcirculatie is. Officiële metingen worden echter altijd met een thermische buffer gedaan, dus thermometer in een glas water bijvoorbeeld. Je zult dan zien dat de ingestelde temperatuur behoorlijk nauwkeurig gehaald wordt.
Het gaat immers om een dutycycleregeling en daar is nou eenmaal een buffer nodig. Als je een continuregeling wilt, zit je al aan een lineaire compressor vast. Of de hysteresis van de dutycycleregeling te verbeteren is? Misschien, maar dan ga je wel meerdere voelers en custom regelelectronica nodig hebben, vermoed ik.
Ik mis trouwens het merk en type koelkast; energieklasse, constructie en type van de bestaande regeling kunnen wel iets verschil maken. Zowel in het resultaat als in de doelstelling. Bijvoorbeeld: als je het verbruik wilt verlagen en het is al een A++ dan kun je het beter vergeten. Maar het doel was mogelijk de nauwkeurigheid. Dan zou je moeten afwegen op welke plek in de koelkast en voor welke thermische massa je precies het optimale resultaat wilt hebben. Ook kan slijtage een rol gaan spelen als je de compressor met een hogere frequentie aan en uit laat gaan. Dat gaat met een draaistroomcompressor bijvoorbeeld beter, en bovendien kun je die in snelheid regelen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 augustus 2019 14:41:22 (15%)]
Op 5 augustus 2019 12:13:48 schreef sanscorp:
Klopt het wel dat de thermostaat niets anders is dan een aan/uit sxhajelaar voor de compressor of denk ik er te simpel over?
Bij onder- en midden-segment koelkasten vindt de temperatuurregeling in de regel plaats middels een "simpele" aan/uit schakelaar, thermostaat derhalve. Je moet je wel realiseren dat processen van temperatuurveranderingen van nature een relatief langzaam verloop hebben. Je zult dan ook niet zo gauw last hebben van een 'klapperende' thermostaat, zelfs niet wanneer deze een heel kleine hysteresis heeft. Dit allerlaatste komt natuurlijk wel de nauwkeurigheid van je regeling ten goede. Een dure PID-regelaar is niet altijd nodig en zeker niet bij huishoudkoelkasten.
Op 5 augustus 2019 12:17:00 schreef sanscorp:
Niet geheel willekeurig, maar wel aan de lucht gemeten ja..
Bij de wat oudere koelkasten hing de thermostaat ook min of meer "in de lucht", zij het wel tegen de wand aan. Zo nauwkeurig komt dat allemaal niet bij een koelkast. Echter voor een goed vergelijk moet je wel zoveel mogelijk op dezelfde manier meten dan de voeler van je thermostaat dat doet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als het een koel-vrieskast is met één compressorsyteem is dat normaal.
Het koelgedeelte is een 'slaaf' van de vriezer. Die laatste regelmatig bepaalt of de compressor inschakelt of niet.
Een gesloten vriezer zal regelmatig aanslaan, zoals bij jou het geval is. Daardoor schommelt de temperatuur in het koelgedeelte sterk.
Probeer maar eens de deur van de vriezer een tijdje open te laten tot hij gaat piepen (liever wat langer) en kijk dan naar je slimme meter en de temperatuur in het koelgedeelte....
Het verschijnsel dat je beschrijft is dus inherent aan het systeem.
Het is alleen te verbeteren door en combinatie die voor elk compartiment een eigen compressor systeem heft. M.a.w. door blijven modderen of en nieuwe kopen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 5 augustus 2019 14:02:49 (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar nou weten we nog steeds niet wat eigenlijk in de startpost erbij hoort te staan: merk en type. Dat geeft uitsluitsel over het gebruikte regelsysteem zodat we collectief bij kunnen leren.
benleentje
Golden Member
Bijvoorbeeld: als je het verbruik wilt verlagen en het is al een A++ dan kun je het beter vergeten.
Zou wil moeten kunnen maar dan enkel door het toevoegen voor nog meer isolatie. Of je kast plaatsen in een koele omgeving maar ook weer niet te koud.
Als ik mijn oude koelvriezer vergelijk met mijn nieuwe A++ koel vriezer valt eigenlijk op dat de nuttige inhoud een stuk kleiner is en dat de isolatie dikte bijna het dubbele is.
Ik denk dat de belangrijkste meet fout is om niet in een medium te meten,. Stop je sensor in een flesje water, dan zal je betere meetresultaten zien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 augustus 2019 11:32:27 schreef sanscorp:
Geen wereldse apparatuur, nu 6 jaar oud, alles van Etna.
Mijn etna is van 2006.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 5 augustus 2019 17:29:30 schreef benleentje:
[...]Zou wil moeten kunnen maar dan enkel door het toevoegen voor nog meer isolatie. Of je kast plaatsen in een koele omgeving maar ook weer niet te koud.Als ik mijn oude koelvriezer vergelijk met mijn nieuwe A++ koel vriezer valt eigenlijk op dat de nuttige inhoud een stuk kleiner is en dat de isolatie dikte bijna het dubbele is.
Wat ook nog wel eens wil helpen is afzuigen van de lucht boven aan de achterzijde van de koelkast. Dat geldt zeker als de kast is ingebowd
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb enkele jaren geleden een kleine 12V pc fan schuin boven de verdamper gezet welke op 6V draait als de compressor draait. zelfs in de 40 graden week was standje 1,5 genoeg om de koelkast tussen 2 en 8 graden te houden, de thermostaat hysteresis zorgt voor dat verschil. als ik de thermostaat op 4 zet dan vriest het permanent in de groentelade..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hysteriesis, wat is dat? Begint die koelkast dan te gillen, of krijgt-ie een flauwte?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 5 augustus 2019 23:00:39 (17%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jij bent de eerste die dat woord verzint.
Hier in Delft zegt de dame van het "fotos van klanten in ouderwetse kostuums"(*)-winkeltje "hysterisch" wanneer "historisch" had gekund. Waarschijnlijk dus omdat ze kritkiek gehad heeft dat haar kostuums niet historisch correct zijn.
(*) Je kan verkleed als "meisje met de parel" en dat soort dingen.
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 augustus 2019 07:45:41 (79%)]
Op 5 augustus 2019 22:59:47 schreef Tidak Ada:
Hysteriesis, wat is dat? Begint die koelkast dan te gillen, of krijgt-ie een flauwte?
Inderdaad. Het is correcter het verschil tussen in- en uitschakelen van een dergelijke schakelaar, dode band of differentieel te noemen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 augustus 2019 07:43:49 schreef herbert116:
[...]
Inderdaad. Het is correcter het verschil tussen in- en uitschakelen van een dergelijke schakelaar, dode band of differentieel te noemen.
het correcte woord is gewoon hysterese. Er zitten in dit beroep/deze hobby onevenredig veel mensen met dyslexie. Die hebben vaak problemen met het spellen van woorden. Gewoon overheenlezen en proberen toch te begrijpen wat er staat. Dan komt het goed. Af en toe een grapje moet kunnen.
De term "dode band" vind ik meer vooriets wat twee kanten op kan sturen, zoals bijvoorbeeld een "RC servo". Dat ding heeft effectief twee regelingen: indien positie-setpoint > x dan naar links, en indien positie-setpoint < y dan naar rechts. Als y > x gaat ie tegen zichzelf staan vechten dat wil je niet, dus je wilt abs(y) klein en <0 en x klein en > 0. de ruimte tussen y en x is dan de dode zone waarin ie niets doet.
Een differentieel zit tussen de aangedreven wielen van een auto.