Hallo mensen,

Zo onze andere TV is nu ook maf aan het doen (zie topic van de B&W siemens). Dit TV'tje is een oude beestje, met een 51cm beeldbuis en het merk is "Silver". Het is een mono TV'tje in de monitor look. Waarom omschrijf ik 'm zo. Omdat er geen typenummer opstaat. Ik heb het ding van alle kanten bekeken en er staat ECHT geen typenummer op. Lastig ik weet het.

Het ding heeft het volgende probleem.

Bij het aanzetten van de TV als deze koud is (lees: uitgestaan heeft), krijg ik eerst een volmaakt wit beeld, zonder terugslaglijnen er in. Alles is wit, OSD, Teletekst is niet zichtbaar (video input nog niet getest). Als ik op de afstandsbediening een paar kanelen zap dan zie je dat ie over springt, aan het kortstondig "wippen" van het beeld, zoals ie dat altijd al deed. Echter het kanaal nummer is niet zichtbaar. Na een aantal keer van kanaal wisselen is er ineens een haarfijn beeld. Geluid is overigens NIET aanwezig tijdens dit witte beeld.

Waar deze tv de laatste tijd last van had was dat de helderheid en contrast niet constant zijn. Soms wordt het beeld ineens donkerder (echter wel bij te regelen via ab). Of worden de kleuren flets. Dit bij zowel TV als video input. Teletekst en OSD kan ik niets van zeggen gezien deze kleuren bijzonder fel zijn. De TV is uit 1987 ~ 1990, geen idee maar toen is ie volgens mij gemaakt. Deze TV is een oudje en heeft jaaaaren zeer goed gespeeld met excellente beeldkwaliteit. Niet slecht voor een TV van een paar honderd gulden in die tijd. Gezien de huidige goedkopere TV's geen fluit waard zijn, wil ik hem voor mijn ouders repareren. Wie kan me helpen :).

Wie weet er überhuapt wat Silver voor B-merk is ?

Groeten en vast bedankt
Antoine

PS De Siemens die eerder vernoemd is werkt nog niet, heb het onderdeeltje al wel, maar nog niet aan toegekomen om te fixen.

[edit]
Dit ding heeft altijd al "last" gehad van na gloeiende rode, groen en blauw vlekjes in het midden van de beeldbuis. Het lijkt dan of de fosfor doorzichtig is :).
Niet echt vervelend, maar ik dacht misschien zegt het wat meer.
[/edit]

Hallo,

Die Silver van je was destijds [met respect] inderdaad
een B merk waar menig monteur niet aan wilde beginnen.

Ze hadden ook wat audio spul [ 3 in 1 combinatie ]; vreselijk slechte chaotische electronica.
Nooit een schema en veel onbekende componenten.

Maar goed, even terug naar die TV.
Het lijkt me een MF fout, ondat je ook geen geluid hebt.
Eerst even de voeding checken op uitgedroogde of bolle
elco,s. Het kan ook zijn dat in het MF deel elco,s vervelend doen of er een R, die de voeding aanlevert
verlopen is. Dit zijn meestal hoogohmige type,s in de orde
van 100 tot 820 K. Ik weet niet of het MF deel in een *bus* zit,zoja dan even openen en kijken of daar iets loos is. Indien er een processor in zit, effe checken of de soldeerverbindingen daarvan goed zijn. Voor zover ik me nog kan herinneren kwam het ook voor dat afstemspoelen
los in de print zaten. Gewoon doorsolderen, wanthet is bijna niet te zien.

OPm. Kalte spray en / of verwarmen terplekke wil ook wel
eens succes hebben. Je moet dat MF deel even laten *schrikken* .

Succes ermee.

off topic.

#Lichtstad ik ben nog bezig voor je MD1.2E AA met kleuren balken. :):):) GR Richard

#Antoine

Tik eens tegen de lijntrafo als hij zo wit is, misschien wel helemaal geen spanning naar het MF of Lum-chrom deel van de ktv.

GR

Het MF gedeelte zat ik ook al aan te denken, het is geen flyback probleem lijkt me gezien er geen terugslag lijnen te zien zijn. Het beeld is gewoon "mooi" en egaal wit.

Verder deed ie het vanochtend weer voor zo'n 25 seconden, echter nu was er wel geluid. Mijn ouders hebben op mijn advies te TV eens niet op een andere zender gezet, en ineens, is het beeld er. Het geluid was nu dus wel aanwezig.

[edit]
Och, voor een B-merk televisie heeft het ding jaren zeer mooi en scherp beeld gehad. Die siemens uit het eerdere topic was 6 keer zo duur, en 10 keer zo slecht.

[Bericht gewijzigd door Antoine op ]

Contacten, bijna zeker.

En die contacten moet ik dus gaan zoeken in het MF gedeelte ? Ik ga van het weekend eens kijken of ik mijn ouders kan verblijden :)

Groeten en bedankt
Antoine