Beste hobbyisten,

De faders in mijn Soundcraft si Performer 2 beginnen stroever te lopen. Dit zijn motorized faders en ik merk dat één fader duidelijk meer moeite heeft met de positie bereiken. Als ik deze handmatig bedien merk ik ook dat ie beduidend stroever loopt dan de andere 23.

Vol goede moed 2 nieuwe faders besteld, kosten die ***en 49 euro per stuk (vermenigvuldig dit met 24...). Nu kan ik het ding niet missen dus ik moet sowieso er wat aan doen, om te beginnen met die ene die stroef gaat. Nu vroeg ik me echter af, is zoiets te smeren?

Het betreffen deze faders, dat is een alps fader met wat soundcraft spul erbij.

https://www.fullcompass.com/prod/245901-soundcraft-a522100089-replacem…

De fader werkt opzich nog wel, maar gaat zeer stroef. Het lijkt gewoon een beetje droog, of is dit toch echt slijtage? Je zou verwachten dat meer faders er dan last van zouden moeten hebben.

Graag jullie advies :). Bedankt alvast daarvoor.

Kun je ze openmaken? Want waarschijnlijk als je het tandwielmechaniekje smeert en de geleider van de fader ook, is het weer over. Maar dat kun je bijna onmogelijk doen zo denk ik..

met een test met een beetje heel verdunde siliconeolie (uit een suitbus dus )kan je uitmaken of het verhard is of te weinig vet.

beetj S-olie spuiten op de verdachte plaats (als je erbij kan) Het oplosmiddel lost sowieso het verharde vet voor even op.

verbeterd het tijdelijk, dan zit je met verhard vet. blijft het beter lopen, dan was het geen vet/olie meer

Ik weet niet of jullie het plaatje op de link gezien hebben, zo nee, zie bijgevoegde plaatjes.

Ik denk dat ik ze uit elkaar zou moeten kunnen halen. Lipjes aan de achterkant voorzichtig terug buigen zou ie volgens mij uit elkaar moeten komen. Tandwieltjes zitten er niet in, wel twee wieltjes met een tandriempje ertussen waar de faderknop aan vast zit.

De reserve faders zijn inmiddels binnen, als ik het met een beetje smering op zou kunnen lossen zou dat mooi zijn. Als ik de fader een paar keer op en neer doe met de hand valt het me op dat ze losser komen. Het motortje kan de fader dan ook prima verplaatsen. Heeft het een tijdje stil gestaan dan gaat het weer stroever.

@kris, welk product zou ik hier het best voor kunnen gebruiken? De mengtafel is een serieus prijzig ding en, hoewel ik vertrouw op mijn kunde, is het goede materiaal gebruiken wel belangrijk. Ik kan niet hebben dat de mengtafel ermee ophoudt tijdens een klus.

[Bericht gewijzigd door Antoine op (21%)]