Verwarmingelement droger kapot ?

Geef allereerst even het volledige typenummer door, dat scheelt zoeken. Word hij op tijd ook niet warm?

Lavatherm T 520-W
typ A 48 1 ASB 01 N
PNC 916 014 168 00

Nee, op tijd wordt hij ook niet warm.

Thermische beveiligingsschakelaar stuk. Zit er uit als metalen rondje, schakelt normaal bij berieken temperatuur naar open en beneden threshold weer naar gesloten.

Bedoel je dat rondje dat met twee grijze draden bovenin het verwarmingselement zit?
die heb ik losgekoppeld. geen resultaat.
Ik heb hem kortgesloten, geen resultaat.

klinkt meer als het relais probleem, die eens doorsolderen. of hier ook eens die weerstaan van 470ohm die ook gesoldeerd moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman,
KLinkt iets van een printplaat probleem.
Of zijn het de twee weerstanden op het verwarmingselement?

Da's inderdaad wat ik bedoel. Zit zoals je zegt altijd 1 bij het verwarmingselement maar vaak ook nog 1 in de lucht "uitstroombuis"

@AdW. Als ik ze doormeet, in "koude toestand" moet ik dan weerstand krijgen (gesloten) of niet (open?)
En hoe kan ik ze testen ? In kokend water ?

Als je ze doormeet moet je geen weerstand meten, de stroom moet naar het element kunnen lopen.

Als deze goed zijn zit het probleem waarschijnlijk in de print.

Ok recap.
De onderste temperatuurmeter is goed. Geen weerstand koud en wel weerstand warm.
Bovenste weerstand kapot, 3 ohm weerstand bij koud en 3 ohm bij warm.

echter.... als hij open moet staan en dus moet doorgeleiden, kan ik de doorverbinding toch faken en er een draadje tussen maken ?
Ik ben geen techneut, maar probeer logisch na te denken.

Ook bij doorverbinding slaat de machine na een paar seconden op einde.

Mijn conclusie. ook al is hij kapot, bij een door verbinding hetzelfde resultaat. Dus dan de printplaat ??
Ik heb dat nooit gedaan, maar ben wel handig. Wie heeft tips WAT ik moet vervangen en hoe ik dat kan bestellen?

Dit wordt mijn laatste actie, dan is het einde droger..
Wie wordt mijn held ? :)

Als U de clixons bedoelt, daar zitten er vaak 2 op. Een clixon is een overtemperatuurbeveiliging en moet als een kortsluiting meten.

Deze gaan b.v. defect bij stilstand van de motor, breuk van de v-snaar of vervuiling in het luchtcirculatiesysteem.

De temperatuur wordt vaak met een ntc gemeten welke een relais schakelt die de verwarming aan stuurt.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

als de boel al na seconden uitvalt, kan dat niet komen door een kapotte thermistor, tenzij er een draad achter die thermistor zit die dat doorgeeft aan de besturing, anders toch print stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2019 22:48:33 schreef JanBons:
Ok recap.
De onderste temperatuurmeter is goed. Geen weerstand koud en wel weerstand warm.
Bovenste weerstand kapot, 3 ohm weerstand bij koud en 3 ohm bij warm.

echter.... als hij open moet staan en dus moet doorgeleiden, kan ik de doorverbinding toch faken en er een draadje tussen maken ?
Ik ben geen techneut, maar probeer logisch na te denken.

Warm, wat is warm? Een clixon schakelt pas bij meer dan 100 graden ofzo, en die dient als overhittingsbeveiliging.

3 ohm weerstand is ok. Dat is met meetkabels, meetpennen en overgang tussen de meetpennen en de clixon allemaal bij elkaar opgeteld. Als je de meetpennen tegen elkaar houd heb je waarschijnlijk iets tussen de 0 en 3 ohm.

Als je verder wilt beredeneren en leren, post dan 2 scherpe foto's van de print, voor en achter, dan kunnen we meekijken.

elk relais heeft al last van gare solderingen, soldeer alle relais maar eens na, mag wel na 16 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

relais kan ook defect /gammel zijn, een nieuwe erop zetten kost je een paar euro.

Misschien rare vraag voor jullie, maar een relais is een schakeling. Zijn dat die 3 zwarte blokjes ?
Die oranje ook ?
Heeft iemand een adres waar ik die online kan bestellen.
Ik ga de uitdaging graag aan.
Is toch niets aan verloren :)

Ja dat zijn die zwarte (en die oranje). Als je de typenummers intypt krijg je vaak al resultaat waar je ze kunt bestellen. Maar eruit solderen is niet zo makkelijk, als je toch besteld, bestel dan ook soldeer (print soldeer, als je dat nog niet hebt) en Litze mee, hiermee haal je ze makkelijk los.

Maar op de 3e foto zie ik ook een hoop slechte solderingen. De soldering heeft als het ware een kringetje tussen de print en de poot van het onderdeel, een scheurtje.

Zie foto:

Ik ga er volgende week mee aan de slag. En laat je weten wat het resultaat is.
Vooralsnog allen bedankt.

Ik heb bijna alle componenten besteld (conrad), alleen die grote middelste zwarte F&T kan ik niet vinden. Weet iemand welk nummer ik moet gebruiken en waar ik die kan bestellen?

een schrack RTE24012 zou ook moeten passen daar, 2x wisselcontact 12VDC spoel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gare relais tot nu toe nooit gehad bij deze drogers, maar wel losse contacten bij primaire zijde van relais, hersolderen hielp altijd

pas een zeldzaam geval met een relais waar het contact doormeette met de spoel, relais was verbrand. dit liet de aardlek trippen bij een BSH oven, je zou dan de standaard verwachten, element gaar, maar niet dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 september 2019 19:51:49 schreef testman:
pas een zeldzaam geval met een relais waar het contact doormeette met de spoel, relais was verbrand. dit liet de aardlek trippen bij een BSH oven, je zou dan de standaard verwachten, element gaar, maar niet dus..

Hoe meet je een relais door. Heb alles opnieuw gesoldeerd, maar er schijnt niets te gebeuren.

12V opzetten en kijk of secundair relaiscontact schakelt en goed 0 ohm word