Hallo allemaal,
Het volgende:
ik krijg vanuit de ketel een T1 en T2 signaal. T1 en T2 liggen in principe gelust aan elkaar maar middels veiligheidscircuit gescheiden( een aantal veiligheden moeten gemaakt zijn alvorens de temperatuurvraag door mag).
nu wil ik dit onderbreken en zelf kunnen besturen.
ik heb een 1-0-2 draaischakelaar, 1 is automatische sturing dus ketel bepaald zelf wanneer hij moet branden.
0 is simpel: geen warmtevraag
2 is zelf doorgelust om zelf de warmtevraag te maken.
(Dit is niet bij elke ketel/installatie hetzelfde wat betreft een veiligheidscircuit. Veiligheden kunnen ook anders gemaakt zijn)
Nee, vraag ben ik inderdaad vergeten.
Ketel zoals afgebeeld bij reactie van GJ_.
De vraag: hoe sluit ik de draden nu correct aan?
Ik kom vanuit de ketelsturing met een 7-polige stekker,
Naar de brander ook een 7 polige stekker waar de T1 en T2 in zitten.
Op de schakelaar heb ik 1,2,3,4 als aansluitingen.
1 en 3 liggen bij stand 1 aan elkaar.
1 en 4 liggen aan elkaar bij stand 2.
2 is doorgelust middels een draadje welke al gratis erbij geleverd was.
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Edit: ok.
[Bericht gewijzigd door 60204 op (94%)]
Dat is het stomme: Vraag me een kast na te lopen en tekeningen te maken, maar de simpelste dingen lukken me niet....
Dus bij een stoomketel wil je de beveiligingen overbruggen? Dit is dus levensgevaarlijk...Die dingen zitten er niet voor niks op,Stel je voor dat je de druk te hoog laat oplopen... Brrrrr.
Laat het stoomwezen-wezen het maar niet zien...
[Bericht gewijzigd door mel op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het een lagedruk stoomketel is komt er geen stoomwezen aan te pas overigens.
overigens ben ik het wel eens met mel, geen beveiligingen gaan overbruggen bij ketels. nog afgezien van de stoomdruk, kan een te hoge temperatuur van de brander ook een gevaarlijke zijn, zo'n ding kan een aardige klap geven.. ik neem aan dat er een terugkomend probleem is met die ketel omdat je wilt overbruggen?
van eenzelfde merk als gj op de foto heeft heb ik wel gehad dat die met winterkoude steeds uitviel, dan moest er een mep gegeven worden op de branderunit, en een reset geven en t ding liep weer een halve dag. dit ging zo tot er een nieuwe print in was gezet..
Michel Evers
Golden Member
Op 26 oktober 2019 19:17:55 schreef ikweetnietalles:
Hallo allemaal,Het volgende:
ik krijg vanuit de ketel een T1 en T2 signaal. T1 en T2 liggen in principe gelust aan elkaar maar middels veiligheidscircuit gescheiden( een aantal veiligheden moeten gemaakt zijn alvorens de temperatuurvraag door mag).
ik heb een 1-0-2 draaischakelaar, 1 is automatische sturing dus ketel bepaald zelf wanneer hij moet branden.
(Dit is niet bij elke ketel/installatie hetzelfde wat betreft een veiligheidscircuit. Veiligheden kunnen ook anders gemaakt zijn)
Ik kan er overheen gelezen hebben, maar kun je eens uitleggen waarom je deze wijziging wil doorvoeren? Misschien is het wel een wijziging die heel goed kan zonder dat je aan veiligheden komt. Overigens ben ik het met de andere forumleden eens, blijft van de veiligheden af, anders kan het wel eens fout gaan.
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Ok, nu begin ik toch heel nieuwsgierig te worden.
Mss dat @ikweetnietalles wat meer informatie wil geven. (Meer dan, "ketel zoals afgebeeld bij GJ_").
Merk, type ketel. Ietwat informatie betreffende de sturing. Etc...
Wat is concreet je bedoeling met deze functie?
Mvg
Bart
Michel Evers
Golden Member
Ik ben dus niet de enige die niet weet waarom “ikweetnietalles” iets buiten de beveiliging van een stoomketel om wil doen. Als nu eens duidelijk gemaakt werd waarom er geknutseld moet worden aan die ketel, dan kunnen we kijken of dat dat misschien kan zonder aan de beveiliging te komen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 26 oktober 2019 19:17:55 schreef ikweetnietalles:
Hallo allemaal,Het volgende:
Op 26 oktober 2019 19:34:59 schreef ikweetnietalles:
Nee, vraag ben ik inderdaad vergeten.)
Kan gebeuren.
Beste TS, "@ikweetnietalles",
Begin nou eens met het merk en typnr van je ketel te noemen.
Dan kan er heel veel gissen, missen, en ander geleuter achterwege blijven.
Dan krijg je ook beter bruikbare antwoorden als men precies weet waarover het gaat. 
mvdk
Golden Member
Ik heb hééél lang geleden met 6 van die ketels te maken gehad, 3 ketelhuizen waarvan de branders en de branderbesturing moest vernieuwd worden. Ook de bekabeling moest vervangen worden. Daarvan onthoud ik nog, dat het "veiligheidscircuit" waarvan hier gesproken word, niet alleen die T1 en die T2 hadden, (dat zijn een maximaalthermostaat en een reservemaximaalthermostaat) maar ook laagwaterbeveiliging, gasdruk, luchtdruk aan inblaaszijde. Voor het regelen van de temperatuur dacht ik dat er een derde thermostaat inzat, weet ik niet meer.
T1 blijf je beter af.
Destijds had je de VISA voorschriften, (inderdaad @testman, ik ben een ouwe lul), die VISA voorschriften zijn meen ik al weer twee keer in NEN regeltjes omgezet. Maar al die veiligheidscontacten moesten toen in de bekabeling (hardwarematig dus) in serie staan. Ik kan me iets voorstellen hoe de topicstarter iets uit wil zoeken, maar dan zal een schema alleen niet volstaan. Dat word boven op die ketel klimmen, en uitmeten...
Michel Evers
Golden Member
Beste TS, "@ikweetnietalles",
Begin nou eens met het merk en typnr van je ketel te noemen.
Dan kan er heel veel gissen, missen, en ander geleuter achterwege blijven.
Dan krijg je ook beter bruikbare antwoorden als men precies weet waarover het gaat.
Zou handig zijn, de forumleden zijn toch echt niet helderziend.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je in het veiligheidscircuit aanpast dan MOETEN dit altijd dubbele onderbrekingen zijn MET vergrendeling (Elektrisch/mechanisch).
Je mag het veilighedencircuit uitbreiden (extra veiligheden inbouwen) maar de bestaande moeten gehandhaafd blijven.
Je thermostatencircuit is geen veiligheidscircuit, daar mag je een enkelpolige onderbreking in maken, bv een centrale aansturing, aan/uit,
temperatuurregeling etc. MITS je bestaande regelcircuit gehandhaafd blijft.
Je mag dus een extra kontakt van een (centrale) regelaar in serie zetten met de regelthermostaat op de ketel.
Voor de rest zal ik toch echt de ketel (en het E schema) moeten zien om je van een deugdelijk en betrouwbaar advies te kunnen voorzien.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 26 oktober 2019 19:55:47 schreef ikweetnietalles:
Dat is het stomme: Vraag me een kast na te lopen en tekeningen te maken, maar de simpelste dingen lukken me niet....
En dan wel aan zulke installaties durven te werken?
Hopelijk staat de ketel niet bij mij in de buurt.
BLIJF ER MET JE TENGELS VANAF!!!!!!!!