Bediening doorgeefluik

Beste forumleden,

Kan er mij iemand informeren welke bouwstenen ik nodig heb om een DOORGEEFLUIK te maken waar ik langs de ene zijde zelf een rolluik kan bedienen om iets in te plaatsen (tot hier het gemakkelijke gedeelte) en waar langs de andere kant de rolluik bedient wordt door middel van een cijfercode. Die cijfercode dient variabel te zijn (dagelijks is er een andere gebruiker die de rolluik met de exclusieve dagcode kan en mag bedienen).

Kan zoiets opgelost worden met Logo, Arduino of met een computerinterface?

Ik kijk uit naar jullie reacties...

Kobilo

bprosman

Golden Member

Zou niet verder gaan dan Logo en Arduino, kan met beide maar in dit geval zou ik opteren voor een Arduino, keyboardje , relais en eventueel display.

Google eens op "Arduino codelock"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Boeiend, merci! Echter, hoe maak ik de code data-afhankelijk? Welke randapparatuur is nodig wanneer men LOGO gebruikt...

bprosman

Golden Member

Heb je een protocol / algorithme wat de dagelijkse code bepaalt of stel je die dagelijks in ? Met een Arduino is het al iets makkelijker eea te maken “zo gek als je wil” bijvoorbeeld een RTC klokje er aan , laat ‘s-nachts een nieuwe code genereren en mail die via wifi of sms, of stel m zelf in. Wat wil je zelf ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedoeling is dat ik een cijfercode aan iemand geef waarmee hij op die datum het doorgeefluik langs één kant kan bedienen. Daarna geef ik een andere code aan iemand voor een andere datum, etc...

Het geheel moet passen in een uitleendienst. Met dit systeem zou materiaal kunnen doorgegeven en ontvangen worden op momenten dat er niemand aanwezig is. De uitleendienst draait trouwens op een op maat gemaakte software waarmee communicatie mogelijk zou zijn indien nodig.

Wat zijn de mogelijkheden van je uitleensysteem?
Kan het (indirect) communiceren met de kluis?
Kan het gegevens versturen naar de klant of anderen?
Hoe wordt de medewerker die het product in de kluis plaatstvaangestuurd?
Hebben je producten iets van barcodes/rfid om ze te volgen?

---
Kun je geen gebruik maken van het klant- en ordernummer die je systeem aanmaakt?

Degene die het product in de kluis plaatst voert dan ook de bovenstaande nummers in.
De klant kan deze dan invoeren om de kluis te openen.

Dit zou je nog kunnen vergemakkelijken door het gebruik van een barcode scanner.

Als de TS deze vraag stelt, lijkt me dat het koppelen met het "uitleensysteem" (whatever that may be) al snel te complex worden. Ook barcode en alles wat jeroen noemt is veel te ingewikkeld. Ik heb zelf wat zorgen om de betrouwbaarheid. Hoe krijg je dit waterdicht, stel ik probeer een stel codes, krijg ik dan het luik ook soms open? En kan ik de spullen van een andere klant ook zien liggen achter dat luik?

Ik vindt de optie van bprosman wel aardig. Arduino genereert de code zelf en mailt die naar de beheerder. Arduino maakt de code op de juiste dag/tijd actief (heeft een klokje natuurlijk). Beheerder geeft de code aan de klant.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom zou een koppeling met het uitleensysteem of een barcodelezer te ingewikkeld zijn?
Dat er ergens nog een persoon in het proces codes moet copy-pasten is ook niet optimaal.

Als de barcode zowel op de orderbevestiging van de klant als op de werkbon van de magazijn medewerker komt dan hoeven ze deze alleen maar voor de lezer te houden.

Zomaar wat codes proberen zal tijd kosten en als iemand achter elkaar codes blihft invoeren dan stuur je een alarm naar een medewerker.

Waarom zou het niet complex mogen zijn?
Op een MBO kun je nog verwachten dat de TS alleen naar dat luik en slot kijkt.
Maar misschien zit hij wel op een HBO, dan mag hij wel wat breder kijken.

Op 2 november 2019 13:28:36 schreef jeroen79:
Waarom zou een koppeling met het uitleensysteem of een barcodelezer te ingewikkeld zijn?

Ik zie nu dat het een schoolvraag is. Dat veranderd een beetje de zaak. Blijft wat mij betreft nog wel dat een koppeling met een admin systeem een flinke stap is. Dan zul je met dat luik-systeepje een interface met een PC moeten maken, en daar weer iets in software wat koppelt met de admin software. Kom je al met API-calls en zo in de weer. Dat kan best, maar gezien de vraag (en dus inschatting van mijn "klant") lijkt me dat een stap te ver gaan. En voor een schoolopdracht ook. Maar goed, TS mag dat zelf bepalen natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Zulke “luikjessystemen” bestaan natuurlijk al, bijvoorbeeld bij de Apotheek. Als er medicatie voor mijn zoon of mijzelf klaarligt krijgen wij een “eenmalige” code via de mail en kunnen we die intoetsen op de automaat die het vervolgens uitgeeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Arduino, drukknop, keypad en/of rfid tags.
Hoeveel afhalers zul je hebben?
Vast bestand aan afhalers?
Hoe worden afhalers gemeld dat er iets klaar ligt voor hun?
Via uitleendienst, dan heb je iets van referentie code?

ASPA-tech.be

Misschien liever een RaspberryPi (zero) dan heb je wat meer power zodat je kan inloggen, webinterface maken, usb keyboard aansluiten of touchscreen.

Ook kan je dan een camera toevoegen die foto's maakt zodat iemand geen baksteen teruglegt ipv een stuk duur gereedschap.

Voor m,m GIP 6de jaar elektriciteit mag enkel met logo gewerkt worden! Ik leg het proces hierna nog eens uit...

We hebben een kast in een muur met langs beide zijden van de kast een deur.
Bedoeling van het systeem is materiaal via die kasten uit te lenen of in te leveren.De eene kant van de kast noemen we die van de beheerder, de andere kant die van de gebruiker.

Een onafhankelijk uitleenprogramma genereert twee codes. Eén die aangeeft over welke uitleentransactie het gaat, bv 016.248 + een toegangscode om de kast te openen of sluiten. Het uitleenprogramma heeft verder geen link met de uitleenkast. De transactiecode wordt getoond op een display kant gebruiker om aan te geven over welke uitleenkast het gaat (indien er meerdere kasten komen). De toegangscode wordt gebruikt om de kast te openen of sluiten. De toegangscode verandert met iedere uitleentransactie.

De beheerder plaats materiaal in de kast, tikt de transactiecode in die kant gebruiker weergegeven wordt. Sluit de deur. De ontlener gaat naar de kast met toegangscode, opent de deur, neemt materiaal, sluit de deur. Het systeem werkt enkel wanneer de kast langs één kant gesloten is.

Vraag is, kan dat opgelost worden LOGO?

En dat is allemaal puur als oefening voor school, dus er staan geen echte medicijnen of zo in? We hoeven ons geen zorgen te maken over encryptie-algoritmes en zo? Puur het invoeren van de codes en ontgrendelen van het luik aan de buitenkant?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Eerst zeg je dit?

Voor m,m GIP 6de jaar elektriciteit mag enkel met logo gewerkt worden! Ik leg het proces hierna nog eens uit...

En vervolgens dit?

Vraag is, kan dat opgelost worden LOGO?

Je twijfelt dus aan jou docenten? En wat is een GIP?

Ik heb ooit eens met een logo gespeeld en dat was een heel simpel ding. Ooit eens wat bedacht om een antenne te kunnen strijken en oplaten. Helaas nooit echt uitgevoerd.

Eigenlijk was die logo een programmeerbaar relais waar je niet heel veel mee kon. Een motor aansturen om een deur open te maken met een paar eindschakelaars kon echter prima. En een simpele pincode was ook nog wel gelukt.

Of je nu een altair, pdp8, s7, rpi of arduino hebt? Met al deze dingen is echt wel iets te knutselen. Maar eerst zul je een goede systeem beschrijving moeten maken met wat exact de bedoeling is. Je verhaal is een beetje warrig.

Je hebt het over twee programma's. Een programma dat codes maakt en een programma dat de deur bestuurd? zijn die gekoppeld? Of brengt een mens de codes over?

Een tekening waar in blokken de verschillende onderdelen zijn weergegeven en waar met pijlen o.i.d de relatie tussen de blokken wordt weergegeven zou al een goed start zijn.

Wil je projecten tot een goed einde brengen, dan is een goede systeembeschrijving een must. Zonder dat wordt het hoogstens het zoveelste mislukte it project.

Gip staat voor geïntegreerde proef. Een eindwerkstuk waar de leerling zijn opgedane kennis moet bewijzen door een totaal project uit te voeren.
Ik heb wel eens een Logo projectje zien passeren waarin gebruik wordt gemaakt van een code voor toegangscontrole. Als ik me niet vergis staat er een voorbeeld in Logo-Soft.
De code door de logo zelf laten genereren zal een stap te ver zijn vrees ik. (Edit, of je zou iets met het schuifregister moeten bedenken? Heb ik zelf geen ervaring mee.)
Mvg
Bart

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 3 november 2019 10:01:47 (10%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Inderdaad. Er zijn 2 programma's. Het uitleenprogramma (dat heel goed dienst doet bij bemande uitleen) doet in deze toepassing enkel dienst om een code te genereren. Met deze code zou ik naar logo willen stappen en aan beheerderskant ingeven dat die code kan gebruikt worden om aan gebruikerskant de deur te openen en sluiten.

GIP is de eindwerkproef van Kobe. Zelf werk ik in een uitleendienst. Het zou leuk zijn samen aan het project te werken...

Ik geef het op. Eerst is het voor school, dan weer voor werk.

Wat ik nu aanneem: Logo heeft 2 keypads. Eentje binnen, andere buiten. Binnen voor je een code. Kan ook zien of de deur binnen dicht is. Als dat zo is, dan kun je buiten dezelfde code invoeren en gaat het luik open. Lijkt mij een uurtje werk zo, maar ik zal wel wat missen.
Als het NIET voor school is komt er nog heel wat meer bij kijken: LOGO vervangen door iets beters, de link met de uitleencomputer (hardware, maar vooral veel software), mechanische stabiliteit (breekijzerbestendig!), meer hardware er omheen (display, geheugen om eea te loggen, interface voor service, voeding met battery-backup, ...).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik geef het op. Eerst is het voor school, dan weer voor werk.

Dat is dus wat ik bedoel met het maken van een systeem beschrijving. Daar moet exact in beschreven staan wat het doel is dat bereikt moet worden. Dit is voor de klant die hier zijn goedkeuring aan moet geven. En verder moet exact beschreven zijn hoe we dat doel gaan halen.

Er is over een klok gesproken. Is een kwartsuurwerk voldoende? Of gaan we naar sataliet-tijd of een Rubium atoomklok?

Aan elke oplossing hangt een prijskaartje en een stuk ontwikkeltijd. Passen deze in het budget en timetable van de klant?

Doe je dit niet dan krijg je toestanden zoals die van de leegwaterbrug in Alkmaar of de automatisering bij de belastingdienst of de dienst die voor de rijbewijzen zorgt.

Nu is allemaal niet zo erg bij dat projectje waar de ts voor staat. Alleen begrijpen de co'ers niet helemaal wat je bedoelt en wil. Het gevolg is erg veel hele wilde en soms moeilijke en dure oplossingen voor je probleem.

Is het maken van zo'n systeembeschrijving geen onderdeel van jou opleiding? Dat moest ik destijds wel. En als het project mislukt doordat er iets tegenzit kan een een goed doordachte systeembeschrijving en ontwikkeltraject je redden van een onvoldoende.

Bedankt beste forumleden. We hebben nu stof tot nadenken en wat tips om het aan te pakken. Wordt vervolgd...

Op 3 november 2019 12:27:17 schreef Ex-fietser:
[...]

Is het maken van zo'n systeembeschrijving geen onderdeel van jou opleiding? Dat moest ik destijds wel. En als het project mislukt doordat er iets tegenzit kan een een goed doordachte systeembeschrijving en ontwikkeltraject je redden van een onvoldoende.

De laatste keer dat ik in een jury zetelde hadden we zo'n geval. De leerling had door omstandigheden de doelstellingen van z'n project niet bereikt. Hij had alles wel heel uitvoerig voorbereid en al zijn bevindingen nauwgezet gedocumenteerd. Tot zijn grote verbazing kreeg hij hierdoor een positieve evaluatie.

In dit geval vind ik het jammer dat TS(en) niet meteen de juiste info hebben gegeven. Dit is niet bevorderlijk om verder geholpen te worden.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)