Hallo,

Ik heb een vraag over LED-schijnwerpers die doorbranden.

Wij hebben op onze hondensportvereniging een veld wat verlicht wordt middels (TL)lantaarnpalen. Op dezelfde palen zijn later Halogeen-schijnwerpers bevestigd. Nu hebben we er onlangs LED-schijnwerpers bij opgeplaatst. Ik weet dat het allemaal niet erg als high-tech elektronica klinkt ;-)

Nu zijn beide LED-lampen doorgebrand (er branden nog een paar ledjes). Kan het zijn dat er een piekspanning ontstaat als de TL-lampen en de halogeenlampen worden ingeschakeld waar de LED-verlichting niet tegen kan? DE LED-lampen hebben wel een aantal maanden gebrand.

Of de lampen deugen gewoon niet (goedkope china-crap)

Dat zou ook mijn gok zijn.

Ik ben er zelf ook ingetrapt hoor, je denkt: ach, het is maar een verstraler, waarom zou ik meer betalen?

Dat zou ook goed kunnen. :9 Ik zal eens vragen waar ze de lampen vandaan hebben. Maar uit jullie antwoord maak ik op dat piekspanning geen logische reden is? De 2 lampen gingen namelijk wel op exact hetzelfde moment kapot.

Netspanning zit vol met vervuiling, daar moet een spot gewoon tegen kunnen. En het is echt niet zo dat het inschakelen van een last de hele netspanning ineens noemenswaardig zou kunnen verhogen. Als je de TL-buis in je schuur aan doet, verwacht je toch ook niet dat de keukenlamp doorbrandt?

Als ze op een mast achter een lange kabel zitten dan zou het best kunnen dat er bij het ontsteken van de TL's spanningspieken ontstaan. Maar daar zouden die ledstralers tegen moeten kunnen.
Halogeen is feitelijk gewoon een gloeilamp, die veroorzaakt geen spanningspieken. Hoogstens een spanningsdip bij het inschakelen.

Begrijp ik goed dat je aan 1 mast zowel TL als halogeen en led hebt zitten?

Ik zou even zoeken naar een losse nul. Jullie zullen daar vast krachtstroom hebben, en een slecht nul verbinding kan zorgen voor piekspanningen.

simpel, de VSA in de masten geeft een piek af, een goedkoop armatuur heeft geen vdr aan boord en kan niet tegen die pieken.

hoewel de goedkope led optie mijn inziens ook heel goed kan zijn. vooral noname spul van tientjes is rommel. als er nog enkele leds oplichten zal er wel een led of wat genekt zijn, even duwen en er licht veel meer op, helaas niet te herstellen..