230 volt electromotor aansluiten

Beste Forumleden,

Hoi mijn naam ik Mike en ik ben nieuw hier.
Ik heb een electromotor gekocht om een zelf te bouwen bandschuurmachine aan te drijven.
Maar nu ik de deksel van deze motor af heb gedraaid is het voor mij niet duidelijk hoe ik deze op een kabel met stekker aan moet sluiten omdat er meerdere aansluitingen zitten.
Ook is mij niet duidelijk waar het kroonsteentje met de twee zwarte kabels voor dient links in het aansluitkastje ?
Nu kan ik van alles maken met hout en staal maar electra dat word ven lastiger.
ik zal een paar foto`s plaatsen en hoop dat mijn verhaal dan iets duidelijker word.
Als iemand mij kan vertellen hoe ik deze het beste kan aansluiten dan hoor ik het graag, alle hulp is welkom.

vriendelijke groet Mike

De 2 zwarte draden zijn van een meegewikkelde PTC. Als de wikkeling te warm word, kun je hiermee extern de motor afschakelen. (Thermisch veiligheid)

Als ik zo in het deksel kijk, sluit je de motor aan zoals rechtsboven.

Bruin en blauw op U1 en V1

Beste R-Tronic,

Hoi bedankt voor het snelle antwoord mar zoals rechtsboven in het deksel is het dan niet bruine en blauw op W1 en V1 ?
Dus op de twee aansluitingen linksonder op de foto van het aansluitkastje.
Ik hoor het graag van jou.
En fijn dat ik nu ook weet dat er in principe een thermische beveiliging op zit.

Vriendelijke groet

Mike

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ho ho, niet te snel.
Die 2 zwarte draden zijn van een soort van thermische beveiliging.
Dat kan een Klixon zijn, een PTC en zelfs een NTC.
Je zult eerst uit moeten zoeken wat er aan zit.
En dan moet het nog wel aangesloten worden! Zo doet het niets.
Als het een klixon is, dan kun je deze in serie met een van de stroomdraden (230V) zetten. Als het een PTC (Thermistor) is dan moet er nog een thermistor relais bij om het te kunnen laten werken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)