Kerstlantaarnpaaltjes aan elkaar knopen en voeden met adapter

Hallo allemaal,

Met led ben ik niet zo bekend dus voor de zekerheid wil ik jullie hulp vragen met het volgende.

Ik heb voor kerstdecoratie van die lantaarnpaaltjes gekocht. Ze bestaan uit 4 stuks en worden gevoed met 2AA batterijen. De kabeltjes zijn alleen te kort, dus ik wil alle kabels verlengen en een reeks van in totaal 11 of 12 van die lantaarns aan elkaar knopen en voeden met een DC adapter die begint vanaf 3V tot 12v.

Wat het precies voor ledjes zijn weet ik niet. Het zijn kleine transparante ledjes.

Nu is mijn vraag hoe sluit ik die aan en is een weerstandje nodig?
Mijn idee was:
Alle + draden vanuit de lantaarns aan elkaar solderen.
Alle – draden vanuit de lantaarns aan elkaar solderen.
Een koppelaansltuing er tussen voor de DC adapter en klaar.
Maar misschien moet er voor de + nog een weerstand of zijn er nog andere mogelijkheden?

Eigenlijk moet er tussen een "spanningsbron" en een led vrijwel altijd een weerstand. Nu kan je soms de "interne weerstand" van je spanningsbron gebruiken. Die interne weerstand is: "we hadden hem liever niet gehad, maar in de praktijk krijg je dat altijd een beetje".

Maar bij 4 ledjes en een 2 AA batterijen is dat effect onvoldoende om de ledjes te beschermen.

Mijn voorstel: Probeer er eerst 1 op die adapter. Worst case gaat ie kapot en heb je er 1 minder...

Let op effecten als: brand veel feller dan op de batterijen. Dat is een hint dat het niet goed gaat.

(veel leds mogen max 20mA hebben. Maar van 21 of zelfs 30mA gaan ze niet direct stuk. Alleen wel veel minder lang mee!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat zijn 3.3V ledjes die op 3V nog zo'n 70 a 80% van hun lichtsterkte geven.
De voedingsspanning mag dus NIET hoger zijn dan 3V omdat er geen stroombeperkende weerstand in de serie staat.

Als je 2 D batterijen gebruikt zullen die batterijen wel de kerstperiode uitdoen met 12 lantaarns.

Bij een adapter is de spanning niet zo stabiel of anders een LM317 gebruiken bij 3V uit.
Hogere spanningen gebruiken met een serieweerstand lijkt mij niet aangewezen omdat er dan teveel leds parallel staan.

LDmicro user.

Als het een wat oudere gestabiliseerde 3-12V voeding is (zoek het woord gestabiliseerd op de behuizing, zie ook plaatje hieronder), heb je grote kans dat er een 317 inzit. Deze zal dan 1A zijn waarschijnlijk.
Ik heb ook 300mA versies die dit NIET zijn. Moderne schakelende voedingen durf ik niets over te zeggen...

https://image.allekabels.nl/image/1045123-0/universele-gestabiliseerde-netadapter-1.5-3-4.5-6-7.5-9-12v-dc.jpg

Dank voor de reacties.
Heb de adapter pas gekocht.

3 - 12 Volt AC/DC Adapter,
Max. 7.2 W en 0.6 A,
Voedingsstekkers: 8 stuks,
Ingangsvoltage: 100 - 240 V AC, 50/60 Hz,
Uitgangsvoltage: 3 - 12 V DC
Uitgaande stroomsterkte: Max. 600mA,
Let op de polariteit bij aansluiten van de plug,
Bespaar tot 90% energie in stand-by modus,
Kan wereldwijd gebruikt worden dankzij het instelbare input voltage van 100 V - 240 V,
Output kan worden ingesteld op 12, 3, 4,5, 5, 6, 7,5, 9 V,
De zekering beschermt tegen kortsluiting, overbelasting en overstroom

Ga het wel eerst proberen met één ledje. Als die kapot gaat dan probeer ik het wel met een weerstand

Die weerstand zit waarschijnlijk in het doosje met batterijen. Je kunt beter een draadje solderen aan de batterijterminals en dan die terminals met z'n allen aan elkaar solderen, in plaats van alle losse lampjes.

Het is niet de vraag of ze stuk gaan, maar een zekerheid. ;)

De Intratuin verkoopt overigens ook gewoon trafo's met 4 aftakkingen, zo kun je allerlei soorten lampjes aan 1 voeding hangen.

Ben je in de gelegenheid te meten wat voor stroom zo'n enkele lantaarn gebruikt?
Anders kun je misschien met een serieweerstand
(1) wat extra zekerheid inbouwen en
(2) door de weerstand zo te kiezen, de optie krijgen om de 3, de 4,5 of de 5V uitgang te gebruiken en zo de lantaarns nog in lichtsterkte te regelen.

In het doosje van de batterijen zat geen weerstand. Zo luxe waren ze blijkbaar niet. :)
Heb één ledje gewoon op de 3V geprobeerd en het zag er in eerste instantie best goed uit. Wil het nog wel proberen met een weerstandje en heb een multimeter dus zal de stroom van één ledje ook nog eens meten.