ledverlichting voor naaimachine

Mijn vrouw maakt haar kleding (en soms ook voor mij) op een PFAFF Tipmatic 6122 naaimachine.
Daar zit von origine een gloeilampje (bajonet BA15D) van 15 Watt in.
Met 25 Watt wordt de fitting te heet en wordt ook afgeraden door de leverancier.
Nu had ik het idee om dat lampje te vervangen door een led uitvoering.
Lampje gekocht, een SPL buislamp LED 2.3 W (ongeveer 23 W gloeilamp) met het idee van wél duurder maar meer licht.
Wie schetst mijn verbazing dat dit lampje ná plaatsing bij het aanzetten van de machine éven een korte flinke hoeveelheid licht geeft om daarna een zeer zacht/flauw licht af te geven.
Voetje/contacten gereinigd, lampje een aantal keren in de Bajonet fitting op en neer bewogen, geen verschil.
Lampje er uit en even twee draadjes aan de twee contacten gesoldeerd. 220V er op en voilá, een flinke hoeveelheid licht.
Rara, wat is er aan de hand? Ik ben opzoek naar het electrisch schema of, nog beter, een beschrijving hoe ik deze machine kan ontmantelen. Dit om de bedrading te controleren.
Zou er ergens een inductief/capacitief filter (tegen koolborstel storing) de oorzaak kunnen zijn?
iemand een idee.?

Bij Ali is een 230V 3W LED BA15D te koop.

Mijn vrouw gebruikt al jaren zo'n LED met een echt witte kleur
meer dan 5000 Kelvin, en is vooral blij met dit licht waardoor ze
kleurafwijkingen in garen en stof goed ziet, ook de hoeveelheid licht
op het materiaal is veel hoger.

Guus@Sint-Michielsgestel

Schijnbaar wordt de lamp aangestuurd met gelijkgerichte netspanning zonder afvlakking. Dat vinden niet alle ledlampen leuk...
Deze misschien?: https://www.ebay.com/c/1433066394

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Thinkpad, die klem oplossing hebben we al geprobeerd.
Geeft toch te weinig licht.
Waters, ik denk dat óók die problemen gaat geven.
Zie het antwoord van Arco.
Mijn vrouw wil het liefst recht boven haar stof licht.
En inderdaad is echt wit licht beter dan het toch wat warme licht.
Dus boven de 5000 Graden Kelvin.
Ik probeer toch het electrisch schema te vinden, in de winkel wilden ze dat niet geven.
Ik zou dan inwendig de "gewone" netspanning doorlussen van af de ingang naar de lampfitting.
Iedereen bedankt, groet, ruud

Bert_Camper

Golden Member

Bapaktus, is het originele lampje 230V of 12V?

in naaimachines zit normaal een 230V lampje. ik zou zeggen, draden loshalen bij de fitting en net achter de netschakelaar aansluiten. dat je maar geen gelijkgerichte ellende krijgt op de led..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Bert_Camper, zoals in mijn eerste bericht al aangegeven dat het een 220V lampje is. ;)
@ testman, dat is volgens mij de beste maar moeilijkste oplossing.
Ik ben dus op zoek naar de manier om de machine te openen.
Ik heb al gevonden dat de belangrijkste boutjes die los moeten van het sterretjes systeem zijn, type T.
De bedrading wijzigen lijkt mij niet moeilijk.
Kniptang, stukje snoer en een soldeerbout.
Dus op zoek naar het service manual van de PFAFF tipmatic /tiptronic model 6152,6122,6112 of 6232.
Die hebben volgens mij dezelfde behuizing.
Wordt vervolgd. ruud

Ik heb geen service manual maar weet toevallig dat je aan de onderzijde moet beginnen met schroeven van de kappen. Die kunnen dan rondom los zodra de nodige knoppen eraf zijn. Dit bij de Tiptronic variant dan...

Bedankt Maus0611.
Ik ga morgen eens kijken of dit lukt.
Hou jullie op de hoogte.
groet, ruud

Eerst vanochtend naar mijn Meriva gekeken.
Na een regenbui 5 cm water onder mijn voetmat :( :(
Daarna zoals beloofd het verslag van mijn verdere werkzaamheden.
Eerst alle bevestigings bouten los geschroefd, daarna de beide plastic zijkanten los van elkaar gehaald (lippen en haken) en dan de machine kaal op tafel.
De stekker van de lampverlichting los gehaald, een namaak stekker gemaakt van epoxy print en daar dan 230 Volt 50 Hz op gezet.
Prachtig en voldoende licht :?
Toen de originele stekker weer geplaatst.
Die spanning op de LED-lamp gemeten. Blijkt 313 Volt gelijkspanning te zijn. Ledlampje losgehaald en de oorspronkelijke gloeilamp van 15 W geplaatst. Gelijkspanning van 209 Volt.
Conclusie: ergens wordt de 230V wissel omgezet naar een gelijkspanning waarvan de waarde op het lampje afhankelijk is van de belasting.
Ergens in het voetpendaal en/of machine.
Het voetpendaal krijg ik (nog) niet uit elkaar en voor onderzoek in de naaimachine moet ik de motor etc demonteren.
Ik zou er eigenlijk een oscilloscoop op moeten aansluiten maar die van mij staat in een meetopstelling.
Voorlopig morgen maar de naaimachine weer in elkaar zetten en proberen aan wat informatie te komen over het regelcircuit.
Bijgevoegd een paar foto's van de losse onderdelen, de machine zelf en de test opstelling.
ruud

Conclusie: ergens wordt de 230V wissel omgezet naar een gelijkspanning waarvan de waarde op het lampje afhankelijk is van de belasting.

Dat zei ik in het begin dus al: dat wordt ook op diverse forums vermeld.
Dat 'ruwe' gelijkspanning inzakt bij belasting is normaal.

beste Arco,
maar de motor is een wisselstroom motor.
Waarom zou men een gelijkstroom maken?
Voor het lampje maakt het toch niets uit.
Of zou men met die gelijkstroom het toerental regelen van de motor?
Door met een regelbare gelijkstroom/spannig een triac of thyristor regeling te voeden?
Ik heb geen idee. Graag wat uitleg, ruud

Waarom zou men een gelijkstroom maken?

Ik bepaal niet waarom men zoiets doet; ik stel alleen vast dat ze het doen... ;) (er zal vast wel een reden voor zijn...)

beste Arco,
ik wist niet zeker of de LED lamp zoals door jou aangegegevn wél zou werken.
Misschien bestel ik evengoed het ledlampje uit jouw Ebay advertentie.
Maar ik dacht even snel bij "lampgoedkoop" even zo'n ledlampje te kopen. Ik had daar toch twee ovenlampjes te bestellen.
Binnen een dag in huis.
En kon mij niet voorstellen waar die gelijkspanning voor nodig.
Ik had nog in gedachte de vroegere toerental regeling zoals die werd gebruikt.
Een voetpendaal met daarin een draadgewonden weerstand waarvan de loper gekoppeld was aan de beweging van het pendaal.
Zo zie je maar, ruud

Naschrift, onze Haarlemse naaimachinezaak vertelde mij dat zij tegenwoordig een ledlamp voor deze machines verkoopt.
Verkoopsprijs op Ebay niveau.
Maar zij kon mij geen garantie geven dat "haar" ledlampje wél zou werken. En omruilen of teruggeven wilde zij niet. Vandaar mijn aankoop voor dan maar een ouderwets gloeilampje. Ik kon mijn machine wél ter onderzoek/reparatie afgeven. Kassa!!!!
MAAR ik ben nog steeds op zoek naar de gebruikte electrische regeling, ik ben erg benieuwd.

Jinny

Golden Member

Hoe moeilijk is het om even een veter te trekken van de 230V invoer naar je lampje?
Dat ze het originele lampje op gelijkspanning willen hebben draaien snap ik dan weer wel.
Enige onderspanning en het lampje heeft het eeuwige leven.

Is het wel een mooie gelijkspanning?
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een botte enkelfasige diode in zit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
bprosman

Golden Member

Dan kom je volgens mij nooit op 200+ Volt uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste Jinny,
@Hoe moeilijk is het om even een veter te trekken van de 230V invoer naar je lampje?

Je zou gelijk hebben wanneer de 230 Volt van het lichtnet direct naar de naaimachine gaat.
Máár die spanning gaat eerst naar het voetpendaal toe waar ook electronica inzit.
Vandaar met een 3 aderig snoer met een vreemde contra stekker voor platte pennen naar de naaimachine. Daar past hij aan op een stekkerachtige plug die in het inwendige verbonden is met iets wat ik niet kan zien. Dan moet ik eerst de motor los halen met allerlei beugeltjes, hefbomen en een tandriem.
En volgens mij komt er dus géén 230 Volt wissel op die contastekker aan.
Ik denk dat daar die gelijkspanning al op staat.
Ook de aan/uitschakelaar zit daar ergens onder verborgen. Het aan en uit zetten van de machine gaat dmv een lange plastic knop die over diep verborgen vierkant stangetje de schakelaar bedient.
Een veter trekken? Was het maar waar.
Wordt vervolgd, ruud

Wat gebeurt er als je parallel aan je SPL buislamp LED 2.3 W een 15W gloeilampje monteert?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

@Ohm Pi,
Vanochtend gemeten.
De spanning op de lamp connector :
alleen gloeilamp 15 Watt 205 Volt gelijk

alleen led 2,5 W 307 Volt gelijk
Bij het aansluiten van de spanning gaat hij heel even helder
branden en dimt dan.

beide lampjes parallel 205 Volt gelijk
Waarbij opgemerkt moet worden dat dan de licht opbrengst van de ledlamp meer is dan bij de enkele aansluiting maar minder dan direct op het lichtnet.

zonder lampjes 213 Volt gelijk.

Bij aansluiting van het LED lampje direct op het lichtnet (230 Volt wissel) geeft hij een flinke hoeveelheid licht.
Tot zover de meting, helaas geen scoopmeting kunnen doen, dus ook geen betrouwbare rimpel meting. De motor van de naaimachine laat ik niet draaien, voetpendaal niet ingetrapt.
Op de stekker van de uitgaande kabel naar de naaimachine
.. X
X.....X
a b c
Tussen a en b -312 Volt gelijk, op c geen spanning
Tussen a en c bij het in trappenn van het voetpendaal een oplopende gelijkspanning van 0 tot +310 V
Ik ga de machine weer in elkaar zetten.
Dus geen enkele 230 Volt netspanning naar de machine toe. En ik ga geen apart netsnoer monteren naar de naaimachine toe.
We gaan voor een aparte lichtbron die náást de naaitafel wordt geplaatst.
Iedereen bedankt, ruud

Bij de ledlamp uit mijn link staat dat 'ie speciaal voor deze machine geschikt is; ik neem aan dat die dan wel werkt.
Ik neem aan dat iedere 'simpele' ledlamp wel werkt. (een niet dimbare). Meeste van die lampen richten de spanning intern toch gelijk.
Dimbare lampen begrijpen ruwe gelijkspanning niet erg, omdat de frequentie verdubbeld is en de nuldoorgangen ontbreken...

Beste Arco, mijn ledlampje is simpel en niet dimbaar.
ruud

Tidak Ada

Golden Member

Ha meneer Tus,

Led goedkoop wat is dat voor een zaak? of bedoel je alleen maar 'een goedkoop LED-lampje'?
Google maakte me niet wijzer.

groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Shiptronic

Golden Member

Op 9 november 2019 21:01:09 schreef Jinny:
Hoe moeilijk is het om even een veter te trekken van de 230V invoer naar je lampje?
Dat ze het originele lampje op gelijkspanning willen hebben draaien snap ik dan weer wel.
Enige onderspanning en het lampje heeft het eeuwige leven.

Is het wel een mooie gelijkspanning?

DC lijkt me zeker aanbevolen als je met een LED lamp gaat werken, om knipperen en schijnbaar stilstaande naaimachine te voorkomen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@TA
gloeilampgoedkoop.nl, denk ik.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA