Packet modem van Baycom

Hallo, ik weet dat een packet modem een beetje ouderwets is maar het wordt nog gebruikt. Nu heb ik een schema gevonden van een universele packet modem: Ik heb de print geëtst, de componenten verzameld maar nu weet ik niet hoe ik de print moet bestukken. Kan iemand mij op weg helpen? Het schema en de print lijken niet overeen te komen? Zijn er te weinig gaatjes? Heb ik draadbrugjes nodig?
Groet,
Reinard
P.S.:Bijgevoegd is het schema en de layout.

Ze komen niet overeen. Geen verstand van modems maar als ik snel google hoort de koperlaag bij dit ontwerp: https://www.qsl.net/sv1bsx/Baycom/baycom.html

Die componentenopstelling kan inderdaad nooit kloppen. Maar door het volgen van de sporen moet je toch wel zelf tot een opstelling kunnen komen?! De 2 IC's kunnen alvast niet missen, dus als je daar begint moet het toch lukken om de rest in te vullen.
Ik heb zelf in het verleden zo'n 3105 modem gewoon op gaatjesprint gebouwd. Kan prima en je hebt nog de mogelijkheid om hier en daar wat aan te passen. Daar zat geen 2211 op, maar alleen een 3015 en wat poortjes. Zou maar zo dat schema van Aart kunnen zijn.

Waar wordt nog Packet gedaan dan? 11m?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wow, 27 jaar geleden heb ik er een paar gebouwd, volgens mij die van Aart. Ik moest uiteindelijk wel iets aan het 'bakkie' modificeren voor betere ontvangst of uitgaand signaal.

Ik zou zeggen dat je dit tegenwoordig met je geluidskaart of een arduinokloontje kan doen, maar goed dat moet ook qua software beschikbaar zijn.

Waarvoor wordt het gebruikt?

fatbeard

Honourable Member

Inderdaad, schema en PCB van de pdf komen niet overeen, het PCB hoort (getuige het opschrift!) bij het schema waar Aart naar linkte.

Oogt als een met een hele vroege versie van Layo1 gemaakte PCB, het schema is duidelijk een vroege versie van OrCad. De link tussen die twee (netlist) was niet al te best en zeker niet makkelijk te doen, waarschijnlijk is dat de reden dat de printlayout een fout bevat: DTR is niet aangesloten op pin 20 van de DB25 maar op pin 19...
Oja, wat nergens staat: gebruik een female connector.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Ik heb nog wel ergens zo'n Baycom printje liggen, Als je er belangstelling voor hebt, hoor ik het wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Er waren tig varianten van het Baycom modem.
De meest simpele versie staat in een Barend bouwboekje.
Zie foto's.

Packet 300 Bd is er(bijna) niet meer op HF,allemaal vervangen door versie 2,3, en 4.
1200 Bd packet is er nog wel in de 2 meter band en 70 cm band.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Packet_Reporting_System

Bedankt allemaal, ik heb de print kunnen opbouwen. Nu alleen nog wat andere componenten bestellen zoals potmeter en switches en 'm tzt. testen(ik hou me nog niet zolang bezig met elektronica en heb weinig voorraad om op terug te vallen. Weet iemand hier iets aan te doen? Soms kun je van die bulkpartijen kopen.). Ik heb nog een PSK10-A Soundcard-Interface op de kop kunnen tikken( op de VERON-beurs). Ook leuk voor mij.

Beste mel, wat is het voor printje precies? Als ie werkt zou ik 'm graag willen overnemen;).
Gr. Reinard
P.S.:
Foto's:PSK10-A Soundcard-Interface en mijn print en print(uitgeprint)van auteur.

mel

Golden Member

Het ding is voor 1200 baud , geschikt voor het programma Baycom, en je zet het op een seriele poort van de pc , en aan de andere kant komen er signalen uit die de TRX ingaan.
Stuur maar een mailtje naar mij toe voor het adres.
Ik moet dat ding wel ff zoeken...

Beste mel, je opgegeven e-mailadres is onbereikbaar.
Heb je mss een ander?
Gr. Bas

mel

Golden Member

hoezo? dit werkt gewoon
Ik heb inmiddels de print gevonden.. Als je m nog wilt, hoor ik het wel.

[Bericht gewijzigd door mel op 28 november 2019 06:42:56 (62%)

Beste mel,
Ik krijg dit bericht van mijn Mail Delivery Subsystem:
Bezorging niet voltooid
Er is een tijdelijk probleem opgetreden bij het bezorgen van je bericht aan mels5924@ketnet.nl. Gmail blijft het nog 47 uur proberen. Je ontvangt een melding als de bezorging definitief mislukt.

Verder de melding dat het domein ketnet.nl niet bestaat.
Gr. Bas

Arlina

Golden Member

Klopt, het is hetnet, geen ketnet.

Dat kump er noe van....
mel

Golden Member

Hubie

Special Member

@Reinard: Als je nog een TCM3105 nodig hebt,ik heb er hier nog een stuk of 12 werkloos in een bakje.

Daar ben ik wel in geinteresseerd. Voor hoeveel bied je ze aan?

Hubie

Special Member

Op 1 december 2019 01:51:05 schreef Reinard:
Daar ben ik wel in geinteresseerd. Voor hoeveel bied je ze aan?

Ik wil ze niet alle 12 kwijt maar ik vind het leuk dat je met packet radio bezig bent.
Mail je adres ff en ik stuur je er 4 stuks op voor een amateurprijs.
(= nada,noppes)

Edit: ik moet ff de voorraad 4.43 MHz X-tallen tellen die ik nog heb,als ik er 12 heb stuur ik er daar ook 4 van mee.

Packet op 4 frequenties tegelijk? Wordt nog een hele setup.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

"Mijn"printje zit al op de bus, zal maandag wel aankomen..(Dit voor TS)

Leuk !
Packet word volop gedaan nog in het hele land is bijna wel wat te vinden op 144.850 en op cb her en der op kanaal 24.
tijdens condities ken je op kanaal 24 heel europa werken.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

Danny-Sneek
Gepost zondag 23 februari 2020 22:57:34 |

Quoten

Leuk !
Packet word volop gedaan nog in het hele land is bijna wel wat te vinden op 144.850 en op cb her en der op kanaal 24.
tijdens condities ken je op kanaal 24 heel europa werken.

Ik heb in regio Overijssel nog geen packet gehoord op kanaal 24 , Helaas