goedendag
ik heb een vraag ik heb ooit via werk een fluke T5-600 gekregen en heb die nog ik gebruik hem regelmatig en vind hem fijn maar kan in de specificaties niet lezen of hij ook als tweepolige spanningsaanwijzer gecatalogiseerd is
echter nu kwam ik laatst iets tegen dat je om een netwerk geheel spanningsloos wilt maken je ( eerst natuurlijk in meterkast alles uitzetten ) eerst een tweepolige spanningsmeter ( merknaam duspol ) moet gebruiken
ik begrijp uit het verhaal dat dit is om iets van zwerf stroom of rest spanning weg te halen
ik snap niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat in vergelijk met een traditionele ( goede , geen action ding ) multimeter ik zie mijn fluke als multimeter wat doet een duspol anders ?? maar die een soort kortsluiting of zoiets ?
graag hoor ik iets
vr gr hr middelburg
benleentje
Golden Member
Een normale multimeter is een te gevoelig meet instrument voor het 230V net. En met te gevoelig bedoel ik dat ook spanning meet die er eigenlijk niet zijn. Dit komt omdat lange draden als antennes werken en dus waardoor er op een niet gebruikte of uitgeschakelde draad toch lijkt of er spanning op staat. Ook kan er door capacitief inkoppelen van naast gelegen spanningvoerende draden een spanning op een zo een draad komen te staan.
Als je deze draden zo gaan belasten zoals normaal dan zouden stoor spanningen zo zijn ontladen en heb je er dus geen last van. Een duspol heeft een ingebouwde spoel waardoor je deze draden kan belasten. Om die spoel te actieveren moet je dan op beide handgrepen een knop indrukken. Ook is een duspol van zichzelf veel minder gevoelig en heeft daardoor ook al meteen veel minder last van stoor spanningen.
Een ander groot voordeel van een sommige duspol is dat er geen batterijen in zitten die niet leeg kunnen raken en de gemeten spanning niet afhankelijk is van een bijna lege batterij.
Maar Verweg het grootste voordeel is dat je lompe meter aan 2 dunne draadjes hebt zoals bij een multimeter maar je alles gewoon in je 2 handen vast kan houden. Want in groepenkast is er nooit plaats om je meter ergens fatsoenlijk neer te leggen of het legt te ver weg dat je het scherm niet kan lezen e n in veel kasten is het ook vaak te donker om het display goed te zien.
dank u wel voor uw antwoord
ik begrijp dat ik eigenlijk niet veel aan die dure fluke heb
ik meet wel eens in een woning als ik dan de automaat uitschakel dan controleer ik met de meter of deze 0 aangeeft of ik meet onder spanning wat die aangeeft etc etc maar ik kan dan beter een tweepolige spanningsaanwijzer kopen begrijp ik die kunnen ook gewoon spanning meten ( dat is het meeste waarvoor ik hem gebruik ) stroom bijna nooit en soms de pieper om zekeringen te testen en kabels
Jouw fluke is gewoon een tweepolige spanningstester wij gebruiken die ook om spanningsloosheid vast te stellen.
Wij hebben de T5-1000 maar dat is omdat wij ook 690 V voedingen hebben.
Duspol is een merknaam die vaak gebruikt wordt om een tweepolige spanningstester aan te duiden vergelijkbaar met de Megger om een isolatietester aan te duiden.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (30%)]
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Een duspol heeft een veel lagere weerstand dan een multimeter, zoals Benleentje al aangaf. Hierdoor is deze enkel geschikt om vast te stellen of er al dan niet spanning aanwezig is, niet voor nauwkeurige metingen.
Het toestel dat ik dagelijks gebruik heeft geen knoppen en ook geen batterij. Als ik me niet vergis wordt er ook voorgeschreven dat dergelijk toestel gebruikt moet worden om vast te stellen of een installatie spanningsloos is.
ok dank u
maar hoe moet ik dat dan spanninsloos maken ik begreep van vorige antwoorder dat je op een knop moet drukken en dat er dan via een spoel de spanning weggaat
ik zie dat niet op mijn fluke zitten
mvdk
Golden Member
Wat bij cursussen veilig werken aan e-installaties óók benadrukt word, is dat je met die multidingen je wel eens kan vergeten om de stekkers om te steken. Ooit eens een cursusleider gehad, die had het erover dat je dan onmiddellijk direkte uitlezing hebt: het display zit dan in je voorhoofd geplakt. Ik kan niet goed zien bij die Fluke of voor spanningsmeting en weerstandsmeting verschillende aansluitbussen voorhanden zijn.
Edit: als je een fals-positief krijgt, (het lijkt of er nog spanning op je installatie staat, terwijl je op de klemmen van de uitgeschakelde automaat meet) kan je ook een meetlampje gebruiken. Moeilijkheid word wel dat het steeds lastiger word om aan gloeilampjes te komen...
[Bericht gewijzigd door mvdk op (25%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Wat jij hebt is een multimeter met een Amperetang.
Handig meetinstrument, maar niet laagohmig als een zg Duspol.
Evengoed als je ermee om kunt gaan een zeer bruikbaar instrument.
nou ik die meter heb ik gekregen omdat ik toen als mechanisch monteur op pad moest en wel basis kennis van elektro heb maar geen el monteur ben dus die meter heeft maar twee aansluitingen je kan niet verkeerd aansluiten dus eigenlijk een beetje voor domme mensen zoals ik 
volt stel je ook niet in op gelijk of wissel dat doet hij zelf maar ik werd een beetje huiverig van dat spanningsloos maken heb laatst nog veel overtollige kabels boven plafond ergens weg moeten halen dus eerst in meterkast alles uitgezet nog extra met een de fluke gemeten en met een contactloze meter ( wel een flut ding van wish ) maar toch gecontroleerd en toen bepaalde kabels uit verdeeldozen gehaald maar wel hoog op de trap
daar stond ik in verleden eens op en ik werkte onder spanning en raakte de groen / gele draad aan en laat daar nou verdorie 230 op staan verkeerd aangesloten en ik donder met trap en al naar beneden dus graag wil ik zeker weten dat ik spanningsloos werk maar nogmaals ik zou niet weten hoe ik met mijn huidige meter die functie die ik begrijp een duspol wel heeft door een knop in te drukken moet uitvoeren op de fluke
gr hr middelburg
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 29 november 2019 22:00:57 schreef bert226:
ok dank u
maar hoe moet ik dat dan spanninsloos maken ik begreep van vorige antwoorder dat je op een knop moet drukken en dat er dan via een spoel de spanning weggaat
Spanningsloos maken doe je met de installatie, niet met de Duspol of 'tweepolige spanningsaanwzijer'.
Er zijn verschillende soort Duspollen in omloop, types mét en zónder drukknop. De types zonder knop geven alleen een indicatie van de spanning op de gemeten geleiders, de ouderwetse een neonlampje te branden in 1 (of was het beide?) handvatten.
Het ouderwetse type met knop zal bij indrukken van die knop een elektromagneet bekrachtigen die een kern aantrekt die - afhankelijk van de gemeten spanning - tot een bepaalde merkstreep op het uitlees-raampje van een van de meetpennen laat komen en zo de spanning weergeeft.
Die functie is er om, bij eventueel vals oplichten van een neonlampje (dat is echt zo gebeurd), de boel als het ware 'kort te sluiten' door relatief veel stroom te trekken. Eventuele spanning opgepikt door draden in de buurt, zal zo onmiddelijk instorten.
De nieuwere exemplaren werken met LEDs.
Types met knop hebben een vermogensweerstand ingebouwd die ongeveer dezelfde stroom trekt als de spoel in de oude varianten.
Voor beide varianten met knop geldt dat je er aardlekschakelaars mee uit kan schakelen als je fase-aarde meet en de testknop op de Duspol/tweepolige spanningsmeter gebruikt.
Wat betreft waarom wel of niet: ik vind de Duspol handiger. Die kan je tenminste om je nek hangen. Dat gaat met een mulimeter niet.
Misschien je chef eens vragen om een instruktie hoe je eea moet doen.
En verder , goede tip, altijd meten op de plaats waar je met je tengels aan de draden enz. komt en er niet vanuit gaan dat het wel spanningsloos is.
Gr.F_S
60204
Op 29 november 2019 22:13:59 schreef bert226:
nou ik die meter heb ik gekregen omdat ik toen als mechanisch monteur op pad moest en wel basis kennis van elektro heb maar geen el monteur ben dus die meter heeft maar twee aansluitingen je kan niet verkeerd aansluiten dus eigenlijk een beetje voor domme mensen zoals ik
volt stel je ook niet in op gelijk of wissel dat doet hij zelf maar ik werd een beetje huiverig van dat spanningsloos maken heb laatst nog veel overtollige kabels boven plafond ergens weg moeten halen dus eerst in meterkast alles uitgezet nog extra met een de fluke gemeten en met een contactloze meter ( wel een flut ding van wish ) maar toch gecontroleerd en toen bepaalde kabels uit verdeeldozen gehaald maar wel hoog op de trap
daar stond ik in verleden eens op en ik werkte onder spanning en raakte de groen / gele draad aan en laat daar nou verdorie 230 op staan verkeerd aangesloten en ik donder met trap en al naar beneden dus graag wil ik zeker weten dat ik spanningsloos werk maar nogmaals ik zou niet weten hoe ik met mijn huidige meter die functie die ik begrijp een duspol wel heeft door een knop in te drukken moet uitvoeren op de fluke
gr hr middelburg
Jouw toestel is geschikt om eenvoudige metingen uit te voeren. Daarvoor is het ook ontwikkeld. Je hebt een instelling voor spanning, stroom en weerstand. Meer niet.
Wil je zeker zijn dat iets spanningloos is, bvb nadat je een kring hebt uitgeschakelt? Meet even voor de automaat, vervolgens na de automaat. Nu heb je je meettoestel gecontroleerd. Vervolgens meet je op de wcd, schakelaar, armatuur... of deze spanningloos is. Nu kan je aan het werk zonder van je ladder te vallen.
Mvg
Bart
ik denk toch dat het handig is een duspol aan te schaffen ik vond deze van Fluke T90
dat lijkt me een goede keuze of wat is jullie mening ? hiermee lees ik kan je dmv druk knop de zaak spanningsloos maken en ook de aardlek testen
of de benning duspol expert of hebben jullie een beter alternatief ? liefst niet al te veel duurder de baas betaald niet meer valt buiten werkveld maar ik wil zelf de controle houden ook buiten werktijd om bij vrijwilligerswerk wat ik doe dat is erg amateuristisch en ik houd wel van zekerheid heb ontzag voor elektro heb mtw wtb gedaan en jaren geleden stuk 3 cursussen gehad basis kennis elektrotechniek en elektrisch schakelen maar dat is al weer even geleden bij rovc ( rotte van elektrotechniek is je kan het niet zien dus in je koppie moet je duidelijkheid hebben 
hoor van jullie graag
vr gr hr middelburg
benleentje
Golden Member
Op 29 november 2019 22:00:57 schreef bert226:
ok dank u
Een Kabel spanningsloos maken doe je door in de meterkast de betreffende groep uit te schakelen. En daarna controleren met een meter of deze inderdaad is uit geschakeld. HEt kan dan dat je met een multimeter nog steeds een spanning meet dit is geen 230V meer maar meestal een stuk of veel lager. Als je dan wilt weten of dit een fantoom (niet bestaande) spanning is 0of toch nog een spanning van iets anders dan kan je dat testen met een duspol.
de groen / gele draad aan en laat daar nou verdorie 230 op staan verkeerd aangesloten
Ook dat is een gevaarlijke en verkeerde conclusie. Als een apparaat of toestel defect en deze is geaard dan gaat er een stroom door de groen gele draad lopen. Daar is deze gewoon voor bedoelt. Daarom is het ook levens gevaarlijk om aarde draden te gaan onderbreken of doorknippen. Aarde draden zijn daarom ook potentieel veel gevaarlijker. In kruipruimter vallen ook regelmatig doden omdat de waterleidingen of radiator leidingen als aarde worden misbruikt. Zolang de buizen aan elkaar zitten is dat geen probleem, maar ga je deze los halen dan heb je ineen een gevaarlijke spanning en dat in een vochtige kruipruimte is levensgevaarlijk. Kabels weghalen is dan ook werk voor een ervaren persoon en mag eigenlijk nooit door een leek gedaan worden. Officieel moet een schakel bevoegde dan eerste de heel installatie spanningsloos te maken en dat te controleren maar daar geen deze discussie niet over.
Op 29 november 2019 22:11:44 schreef Jinny:
Wat jij hebt is een multimeter met een Amperetang.
Handig meetinstrument, maar niet laagohmig als een zg Duspol.
Evengoed als je ermee om kunt gaan een zeer bruikbaar instrument.
Dit is natuurlijk niet zo hij voldoet aan alle criteria van een tweepolige spanningstester.
@bert226 je hebt gewoon een "zeer" goede tester alleen weet je schijnbaar niet hoe je die moet gebruiken.
Verder maak je een installatie niet spanningsloos met een knopje op een duspol maar door zekeringen te trekken en dan spanningsloosheid te meten en dat kan heel goed met jouw Fluke.
Gr.F_S
60204
@bert226, het meettoestel dat je nu hebt voldoet perfect.
Ik ben bang dat jij gewoon niet goed begrijpt hoe dat je deze meter moet gebruiken. Of hoe je een installatie veilig moet stellen. (@benleentje gaf dit ook al aan).
ok dank u allen voor de vele antwoorden
sorry ik ben inderdaad geen expert en weet ook niet 100% hoe alles werkt ik begreep alleen je maakt de zaak spanning loos door in de meterkast alles uit te zetten , dit te controleren met de multimeter maar was bang voor "rest spannig " o i d waarvoor men een duspol kon gebruiken die dan dmv een drukknop de rest stroom ( ik haal bijna stroom en spanning door elkaar ) uit systeem te halen
mij is helder dat er verschil is tussen de multimeter en duspol ik zal jullie niet verder lastig vallen maar een gecertificeerd elektricien mij eens duidelijk laten uitleggen dat stap voor stap te doen met welke apparatuur voor zover al niet door jullie uitgelegd dank daarvoor
ik heb ooit ook al een cursus voldoende opgeleid persoon gevolgd voor keuren el handgereedschap maar is allemaal lang geleden en veel is gebeurd
nogmaals excuses ik weet niet alles ik probeer helderheid te krijgen voor mezelf en dank voor de helderheid die jullie toch hebben gegeven
vr gr hr middelburg
60204
Ten eerste, met iets te vragen doe je nooit fout. Zeker niet als het over veiligheid en elektriciteit gaat.
Ten tweede, heel goed idee, vraag een ervaren persoon om je het nodige uit te leggen. In feite zou je werkgever hiervoor moeten zorgen!
Mvg
Bart
benleentje
Golden Member
Werken aan een elektrische installatie is niet iets wat je simpel kan uitleggen. Je kan best in 1 groepenkast alles uitzetten en dat er in het gebouw nog steeds kabels onder spanning staan. Het is dan verder kijk dan je neus lang is en nooit aan een kabel werken waarvan je niet weet uit welke groep of groepenkast deze komt.
officieel is er een procedure om een kabel spanningsloos te maken. En de eerste stap is om eerste meten of er al spanning op de kabel staat. Dan uitschakelen in de groepenkast dat meten of de spanning ook echt weg is dan de uitgeschakelde groep borgen met een slot of iets dergelijks dat deze niet meer ingeschakeld kan worden en dan een label bij de groep plaatsen bv wie deze heeft uitgeschakeld of gewoon een label met uitgeschakeld wegen werkzaamheden o.i.d..
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 29 november 2019 22:49:22 schreef F_S:
[...]Dit is natuurlijk niet zo hij voldoet aan alle criteria van een tweepolige spanningstester.
Nou nee, een tweepolige spanningstester, Duspol in de volksmond, heeft een laagohmige feature.
Dat mist deze per definitie.
Het is een luxe multimeter.
@bert226 je hebt gewoon een "zeer" goede tester alleen weet je schijnbaar niet hoe je die moet gebruiken.
Dat het een prima apparaat is had ik ook al gemeld.
En dat de TS wat moeite heeft om het ding te gebruiken kan ik me ook nog voorstellen
Verder maak je een installatie niet spanningsloos met een knopje op een duspol maar door zekeringen te trekken en dan spanningsloosheid te meten en dat kan heel goed met jouw Fluke.
Gr.F_S
Ook hier eensch.
Moet ik je toch tegenspreken Ik en met mij tientallen monteurs moeten deze t5 gebruiken om spanningsloosheid vast te stellen in installaties van tot 690 V en motoren tot 1000 kW dus best wel redelijke vemogens.
Dus geen veredelde multimeter.
Gr.F_S
Anoniem
maar ik wil zelf de controle houden ook buiten werktijd om bij vrijwilligerswerk wat ik doe dat is erg amateuristisch
Dan ga je mijns inziens nooit spanning door capacitieve of inductieve koppeling tegenkomen
In een industriele omgeving is dat wat anders.
Als je T5 zegt dat er spanning is gaat een duspol je dat ook vertellen.
Een digitale duspol is ook hoogohmig maar heeft meestal wel een schakelbare laagohmige last.
Een duspol kan je dus enkel meer vertellen of het een spanning is door cap of ind koppeling waarvan (in mijn ervaring) het vermogen dan ook nog verwaarloosbaar klein is.
Dus als T5 of duspol zegt dat er spanning is moet je altijd op zoek waarom!
Jinny
Golden Member
Op 30 november 2019 00:07:18 schreef F_S:
Moet ik je toch tegenspreken Ik en met mij tientallen monteurs moeten deze t5 gebruiken om spanningsloosheid vast te stellen in installaties van tot 690 V en motoren tot 1000 kW dus best wel redelijke vemogens.Dus geen veredelde multimeter.
Gr.F_S
Heeft ie een laagohmige functie als een Duspol?
Eerlijk antwoord.
Dat was namelijk de vraag van de TS
En ik gebruik ook diverse Fluke apparatuur, van een handheld scope tot een procesmultimeter en een 20 mA stroomtang tot een meer gebruikelijke stroomtang.
En de bewuste Fluke van de TS heb ik bij mijn toenmalig werkgever ook mee gewerkt.
Er liggen ook twee Duspols (een Benning met alle opties en een oude (eerste LED denk ik) die trilt op de spanning) in mijn auto, die gebruik ik in de regel om inderdaad te kijken of een installatie daadwerkelijk spanningsloos is.
Vaak zelfs de oude, immers, die voel je, hoef je niet op te kijken...
Tja dit is de eeuwige discussie. Een ding komt hier wel een beetje uit. Een amateur of iemand die onzeker is over hoe veilig te schakelen en meten zou niet in onderstations moeten willen/mogen komen.
Ikzelf ben meer van de elektronica. Daar doe en deed ik (voor andere werkgevers) ook zo ongeveer alles in. Kleine, grote en hele grote zenders en ontvangers, radar enz. Dat vind ik leuk en daar weet ik de weg in.
In onder- of schakel-stations kom ik zelden. Soms moet het er komen als een collega op vakantie bijvoorbeeld. Ik heb heb alle benodigde cursussen daarvoor. Cursussen die om de paar jaar verplicht ververst moeten worden. De cursussen zijn een vervelende verplichting maar zonder mag ik niet eens in onderstations komen. En ze zijn zeker nuttig. Elke keer verbaas ik me weer over dingen die ik niet (meer) weet en dan dus gelukkig weer aan herinnerd wordt.
Verder kom ik omdat het mijn interesse niet echt heeft ook gewoon liever niet in onderstations. En als het dan toch moet vraag ik altijd een kenner van de installatie (meestal een beheerder) even een rondje mee te lopen met de tekeningen erbij om te kijken of alles echt spanningsloos is gezet, aardingen zijn aangebracht enz. De installaties zijn groot en niet altijd even overzichtelijk en levensgevaarlijk.
De discussie multimeter of duspol hebben we op het werk niet. Iedereen heeft verplicht een duspol en dan een 1000 volt type die elke paar jaar verplicht vervangen wordt door een nieuwe. Elk jaar gaat er dus een afval container vol met doorgeknipte duspols naar de recycling. Ook de mijne die in drie jaar misschien 3 x gebruikt is. Het is is duurder om ze te laten testen/controleren dan nieuwe te kopen. Ik heb dat overigens niet bedacht hoor. Het doet mij alleen pijn om die container elk jaar weg te zien gaan.
Maar even voor de TS. Volgens mij is jou werkgever verplicht je te voorzien van veilig en gekeurd gereedschap. Dus ook een duspol. Hoe het exact zit weet ik niet. Maar dit soort dingen staan niet in de wet ofzo maar wel in de betreffende normen en arbobesluiten waar de wet dan weer naar verwijst. Daar wordt dan ook niet over duspols gesproken maar meer algemeen in de zin van een geschikt en veilig meetapparaat. Dat dat dan uiteindelijk een duspol wordt is een tweede verhaal.
En zoals gezegd is een duspol gewoon handiger en daardoor ook veiliger. Door de wat lagere impedantie is de kans op meetfouten (en de daar uitvloeiende conclusies) kleiner. Bij de oude magnetische duspols kon een monteur aan de klik al horen of hij op een 220 of 380 net zat te meten. Alleen werkte deze dacht ik weer niet bij gelijkspanningen.
Een moderne duspol geeft veel meer informatie. Hij geeft de spanning waarop gewerkt wordt, maar ook de richting van het draaiveld en of het ac of dc is wat er op staat. En het meet gewoon veel makkelijker op lastig bereikbare plaatsen. Door de grote meetpennen hebben je handen ook een grotere afstand van spanningsvoerende delen.
Met een multimeter kun je als weet hoe en wat je meet ook meten of iets spanningsloos is of niet. Maar daar is zo'n meter gewoon niet voor gemaakt. Met een een duspol gaat het gewoon veel handiger en veiliger. Met een multmeter lopen klooien boven op een te hoge trap is gewoon vervelend en daardoor al gevaarlijk.