Hyperblinking Honda motor

Hallo allemaal,

Ik heb een Honda XBR 500 gekocht uit 1990. Alles in erg goede staat en netjes onderhouden. Enkel heeft de vorige eigenaar de knipperlichten vervangen vlak voor verkoop voor hallogeen lampen (H6W). Hierdoor heb ik last van het fenomeen dat bekend staat als "hyperblinking" oftewel mijn knipperlichten knipperen enorm snel. Dit zou ik graag oplossen.

Het originele relais: MITSUBA FR-3303
De originele knipperlicht lampen waren 12V 21W.

Nu zijn er voor zover ik weet drie oplossingen:
1. Een nieuw relais installeren welke deze knipperlichten juist kunnen bedienen. Nu komt mijn vraag: Welk relais is hier geschikt voor en hoe sluit ik deze aan?

Er komen drie draden uit de kabelboom van de motor: Groen, Grijs en Wit-groen. Ik kan zo snel nog geen draadschema vinden van de motor. Wel de werkplaatshandleiding maar hier staat helaas geen draadschema in.

Gezien ik in eerste instantie dacht dat het ging om LED lampjes had ik dit relais al besteld: https://www.aliexpress.com/item/4000060443690.html?spm=a2g0s...4c4d0IpRPZ Deze is plug en play met de huidige kabelboom maar is niet bruikbaar vermoed ik.

2. 4 weerstanden plaatsen
Niet mijn voorkeur gezien deze warmte gaan dissiperen.
Wel ben ik benieuwd wat voor weerstanden ik precies zou kunnen gebruiken hiervoor.

3. originele of andere knipperlichten monteren
Niet mijn voorkeur gezien deze erg lomp zijn en ik deze er ook niet bij heb.

op het orginele relais staat de aansluitwaarde van 21wx2 + 3.4w
voor 85 clicks per minuut
daar kom je met 2x 6w halogeen niet aan toe , met andere woorden je moet het relais zwaarder belasten of meer lampen gebruiken .
ik zou zo 123 geen reden weten waarom je de bestelde relais niet kunt gebruiken .
gewoon proberen , je hebt hem al besteld en betaald , mocht hij niet werken kun je altijd wat anders zoeken

Op 1 december 2019 22:58:10 schreef klaasy:
ik zou zo 123 geen reden weten waarom je de bestelde relais niet kunt gebruiken .
gewoon proberen , je hebt hem al besteld en betaald , mocht hij niet werken kun je altijd wat anders zoeken

Beste Klaasy,

Ik heb het bestelde aliexpress relais al binnen. Deze heb ik aangesloten (kan maar op een manier gezien de connector) echter krijg ik nu een grappig fenomeen. De knipperlichten blinken een keer en vervolgens niet meer. Wanneer ik de voorrem inknijp gaan knipperen ze wel nog een keer maar stoppen daarna direct ook weer ook wanneer ik de rem ingeknepen laat.

Het originele relais heeft 3 pinnen de nieuwe "LED max 150" relais slechts twee. Vermoed dat het daar iets mee te maken heeft.

Ik zou snel enkele weerstanden over die lampen zetten. Je verstookt mss wat energie maar die dingen staan toch ook niet constant te knipperen?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

4 weerstanden plaatsen
Niet mijn voorkeur gezien deze warmte gaan dissiperen.
Wel ben ik benieuwd wat voor weerstanden ik precies zou kunnen gebruiken hiervoor.

Origineel 42W voor L en 42W voor R
Nu 12W voor L en 12W voor R
Dus bijzetten 30W L en 30W R of 4,7Ω L en 4,7Ω R
2x zowat https://www.conrad.be/p/nikkohm-rnp-20sa4r70fz03-vermogenswe...ks-1653823 tegen het chassis schroeven zodat de warmte afgevoerd wordt ;-)
Met een duty van 50% moet je ook maar 15W ipv 30W warmte afvoeren

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 1 december 2019 23:11:43 schreef 60204:
Ik zou snel enkele weerstanden over die lampen zetten. Je verstookt mss wat energie maar die dingen staan toch ook niet constant te knipperen?

Klopt, welke weerstanden die ik het liefst ergens in NL zou kunnen kopen zouden zich hiervoor lenen?

Het originele relais heeft 3 pinnen de nieuwe "LED max 150" relais slechts twee. Vermoed dat het daar iets mee te maken heeft.

Aansluitschema voor je nieuwe relais

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 1 december 2019 23:14:11 schreef cj-tronics:
[...]Origineel 42W voor L en 42W voor R
Nu 12W voor L en 12W voor R
Dus bijzetten 30W L en 30W R of 4,7Ω L en 4,7Ω R
2x zowat https://www.conrad.be/p/nikkohm-rnp-20sa4r70fz03-vermogenswe...ks-1653823 tegen het chassis schroeven zodat de warmte afgevoerd wordt ;-)
Met een duty van 50% moet je ook maar 15W ipv 30W warmte afvoeren

Ik wil het liefst niks hoeven te schroeven aan mijn chassis als het even kan. Als ik voor een weerstandje zou gaan zou ik eerder zo'n soort gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/33020976498.html?spm=a2g0o.p...b201603_52 afgezien van de knullige rode clipjes na dan.

Hoe bepaal je die 4,7 Ohm?

Op 1 december 2019 23:14:40 schreef Driez:
[...]

Klopt, welke weerstanden die ik het liefst ergens in NL zou kunnen kopen zouden zich hiervoor lenen?

Ik denk dat cj-tronics hiermee vertrouwd is. Ik zou met zijn tips verder gaan.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 1 december 2019 23:23:36 schreef cj-tronics:
[...]Aansluitschema voor je nieuwe relais[bijlage]

Het nieuwe relais kan maar op een manier aangesloten worden (ik weet vrij zeker zoals in de afbeelding) gezien de connector past op de OEM connector van de kabelboom of ik moet in de bekabeling gaan knippen maar dat hou ik het liefst origineel.

Ik wil het liefst niks hoeven te schroeven aan mijn chassis als het even kan. Als ik voor een weerstandje zou gaan zou ik eerder zo'n soort gebruiken

Die moet je ook ergens tegenaan schroeven zodat ze hun warmte kwijt kunnen.
Je kunt ze ook in de wind hangen. Moet je wel goed aan het gas blijven ;-)

Hoe bepaal je die 4,7 Ohm?

R= U2/ P

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

misschien een domme vraag maar , zijn de halogeenlampjes niet te vervangen voor normale gloeilampen van de juiste waarde ?
dit is natuurlijk afhankelijk van de fitting en behuizing
en anders voor led lampjes zodat je de nieuwe relais misschien wel kan gebruiken ?

Wat een gedoe.
De klassieke gloeilampen vervangen door halogeen omdat die wat zuiniger zijn, en dan weerstanden bijvrotten die mogelijk voor andere problemen zullen zorgen , om tenslotte evenveel stroom te verbruiken.
Relais vervangen . Een knipperrelais voor LED bedoeld is vermoedelijk evenmin geschikt voor halogeen. En OEM onderdelen vervangen aan een motor door mogelijk minderwaardig budgetspul van twijfelachtige afkomst
vind ik onverstandig.
Waarom zo moeilijk doen?
Vervang de halogeenlampjes gewoon door klassieke standaard lampjes en klaar.
Als de motor 20 jaar zo gereden heeft, zal dit nu het grote verschil niet maken. Voor de koplamp is het verschil gloeilamp/halogeen wel zeer groot, maar bij een motor uit 1995 zal dit zeker al standaard halogeen zijn.

Een 1.7 Ohm weerstand zoals voorgesteld door CJ tronics zal 40.5W dissiperen. Een lamp kan die warmte makkelijk kwijt door straling.
Een weerstand zal voornamelijk door convectie en geleiding zn warmte kwijt moeten raken.
Dus moet je hem ergens bloot in de luchtstroom zetten, wat allesbehalve fraai is.
Eigenlijk moet zo'n weerstand ook altijd op een koelelement gevezen worden en daar goed contact mee maken.
Op een moto is niet veel plaats, en onder het zadel kan de warmte onvoldoende weg. In de winter een warme kont, maar op een hete dag zoals deze zomer smelt je bedrading daar in de buurt misschien, of vliegt je zadel in brand.
Nu ja, een knipperlicht brandt niet zo lang en misschien valt het nog wel mee. Maar het blijft een zwak punt en helemaal nergens voor nodig.
Het is me al vaker overkomen dat ik langs de kant van de weg stop om een praatje te slaan en daarbij mijn richtingaanwijzer niet uitzet.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 2 december 2019 12:22:52 (37%)]

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 1 december 2019 23:47:52 schreef cj-tronics:
[...]Die moet je ook ergens tegenaan schroeven zodat ze hun warmte kwijt kunnen.
Je kunt ze ook in de wind hangen. Moet je wel goed aan het gas blijven ;-)
[...] R= U2/ P

Zou ik deze 25W 5Ohm weerstanden kunnen gebruiken? Een links en een rechts?
https://www.aliexpress.com/item/32878913239.html?spm=a2g0o.c...8q0VL&mp=1

Op 1 december 2019 22:33:26 schreef Driez:
Ik heb een Honda XBR 500 gekocht uit 1990.
.
Enkel heeft de vorige eigenaar de knipperlichten vervangen vlak voor verkoop voor hallogeen lampen (H6W).
.
3. originele of andere knipperlichten monteren
Niet mijn voorkeur gezien deze erg lomp zijn en ik deze er ook niet bij heb.

Wat een gedoe. Waarom zo moeilijk doen?

Welk deel van TS zijn openingspost begrijp je niet? :Z

Zou ik deze 25W 5Ohm weerstanden kunnen gebruiken? Een links en een rechts?

Nee, 12V2/5Ω=28W.

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 2 december 2019 11:33:01 (12%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

De behuizingen zijn vastgelijmd van de nieuwe knipperlichten om vochtinsluiting tegen te gaan. Ik kan de lampjes dus niet wisselen dus wellicht toch handig om andere knipperlichten aan te schaffen op den duur. Zal dan wel voor LED knipperlichten gaan dus zal alsnog wat moeten aanpassen.

De originele knipperlichten heb ik niet bij de motor gekregen anders had ik die wel terug geplaatst. Vind ze ook lomp staan.

Op 2 december 2019 11:26:04 schreef cj-tronics:
[...]Nee, 12V2/5Ω=28W.

ja en links en rechts moet aan beide kanten 1 x 30W bij. Zou die 2 watt zo'n verschil maken?

Je moet eigenlijk rekenen met een boordspanning van 13,8V ipv 12V
Dan zit ik met mn voorgestelde 35W zelfs te laag :-(
Maar omdat je met een duty van zowat 50% zit voorzie ik niet echt een probleem
Worstcase heb je 40W weerstanden nodig, met 50% duty heb je dus minimum 20W weerstanden nodig

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 2 december 2019 11:26:04 schreef cj-tronics:
[...]

[...]
Welk deel van TS zijn openingspost begrijp je niet? :Z

Och, ik lig wel vaker te slapen. :-)
Maar O wakkere jongeling en groot kenner van de wet van oom, licht dan deze seniele grijsaard eens bij en vertel over je fantastische voorgestelde oplossing. :-)

-Hoe dissipeer je 40 W in een 30W weerstand?

-Ik dacht altijd dat zo'n weerstand in een TO220 gedefinieerd was bij 20°C en een perfecte koeling. Dus dat in de praktijk het maximale vermogen flink wat lager ligt dan opgegeven.

-Dat door de relatief kleine afmetingen absoluut een flink koelprofiel nodig is dat voldoende zijn warmte kwijt kan . Rechtstreeks de weerstand op een geverfde ronde stalen buis schroeven? Dan zal de warmteoverdracht in vergelijking met een geribd aluminium en vlak koelprofiel volstrekt onvoldoende zijn en door de kleine afmetingen en bijhorende kleine warmtebuffercapaciteit zal de weerstand snel overlijden.

Als je twee relatief dikke draden aan zo'n fragiele pootjes soldeert zul je voor een trillingsvrije en stevige bevestiging moeten zorgen willen ze niet afbreken.

Ik heb de specs niet bekeken, maar misschien ligt één van de zijden van de weerstand doorverbonden met het koelvlakje.
Voor auto en moto kan dit weer extra problemen teweegbrengen omdat er meestal naar het chassis geschakeld wordt.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.