Elektra in mijn tuin overkapping en hoe krijg ik dit veilig

In mijn tuin heb ik een overkapping gemaakt en vanuit mijn huis een heb ik
een grondkabel gelegd.
De kabel heb ik aangesloten een stopcontact met stekker in mijn huis en alle
stopcontacten in de overkapping zijn geaard.

Moet alles uit veiligheid op een aardlek of toch houden zo als het nu is.

Het lijkt mij als ik alles op een aardlekschakelaar zet, dat bij mist en
slecht weer deze eruit gaat.

wie kan me helpen met meer info?

Gebruik je normale stopcontacten buiten of outdoor (dus met een klepje oid)?

Normale kan wel, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat ze ver genoeg onder de overkapping zitten en er geen water/vocht in kan komen, ook niet bij een hoosbui met windvlagen.

Persoonlijk zou ik die grondkabel invoeren in je meterkast. Op een grondkabel past geen stekker, dus dat wordt al een 'gepruts' om die dan in je huis aan te sluiten.

Daarnaast
- Is een stopcontact naar mijn mening niet de meest degelijke manier en gedeeld met andere apparaten
- Kan het best zijn dat je een grootverbruiker gaat gebruiken bij je overkapping (kachel, kookplaatje of weetikveelwat
- Is mijn voorkeur een aparte alamat, dan klapt alleen dat deel eruit als er toch iets is.
- Wordt zo'n overkapping toch ook wel eens misbruikt voor andere doeleinden: Verlengsnoer om de auto op te laden, werkplaatsje bij klussen, frituur, oliebollen bakken, ebike opladen en verzin wat. In al die gevallen is een alamat gewoon praktischer, dan m te delen met een al aanwezige groep

Ok helder,

Ik begrijp het, kan wel maar zorg wel voor stopcontacten met een klepje, dat heb ik ook gedaan.
En wat verder in de overkapping zodat regen en regen inslag minimaal is.

Ja inderdaad ik zou beter de kabel in de meter kast moeten verwerken maar ik zat met het feit wel of niet een alamat, zoals jij dit noemt, maar dat is dan geen aardlekschakelaar maar een aardlek automaat.

Dus door toch een alamat te gebruiken verklein je de risico’s dat er iemand onder stroom komt te staat, toch?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gebruik IP55 materiaal of beter. Gebruik ook deftige wartels. Hier staat er al zowat 30 jaar Niko Hydro buiten naast de vijver. De aardlek is er nog nooit uit gegaan bij mist of regen. Nu zijn de stopcontacten aan vervanging toe omdat de veer van het dekseltje het uiteindelijk heeft begeven.

In de plaats van grondkabel zou ik nu kiezen voor het gebruik van een trekbuis/wachtbuis.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

En wcd's voor buiten, prik het condensgaatje door...Dat doen de meeste niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het goed is dan zitten alle aansluitingen binnen al op een aardlek/alamat?
Wil je nu een extra groep maken buiten de aardlek om?
Voor een gebruikersgroep is een aardlek gewoon verplicht.

Een aardlek geeft geeft inderdaad het risico van uitval bij vocht.
Is dat erg?
Alleen als je vriezer er s´zomers op aangesloten is misschien.
In de andere gevallen doet die gewoon zijn werk en waarschuwt voor vocht dat indringt.
Bij mij gaat de aardlek van de buitengroep (IP55) is hoogstens 1 maal per jaar uit bij zware regen en storm tegelijk.
Dan zit ik toch niet buiten :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 december 2019 13:01:00 schreef mel:
En wcd's voor buiten, prik het condensgaatje door...Dat doen de meeste niet.

Wel aan de juiste kant. Wartel aan de onderzijde is ook een aanrader.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Een alamat tussen bedrading binnen en de leiding naar de tuin heeft geen zin. Er moet voor de buitenleiding een aparte alamat in de meterkast worden geplaatst en daar de buitenkabel direct op aansluiten.

Ik heb dit zelf geprobeerd met een 10mA alamat na een 30mA alamat in de meterkast. Die trippen dan toch gelijktijdig dus wat is het voordeel...?: Niets!

Paaats de WCD's direct onder de kap van je overkapping. Dan zit die altijd uit wind en regen.

Gaatjes in schakelmateriaal heeft het nadeel dat jong ongedierte (spinnen en slakken) binnen kunnen kruipen en aardlek veeroorzaken!!! Ik ben daarom uit ervaring een voorstander van een zo hoog mogelijke IP waarde, liefst beter dan IP66.Tape over de boven naad van schakelmateriaal verkleint ook de kans op indringen van water.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Behandel dergelijke aansluitingen alsof ze buiten zijn. Tuinslangen, sproeiers, waterpret, overlopende dakgoot, lekkend dak. Allemaal heel aannemelijk onder een overkapping.

Duidelijk, ik moet gewoon een alamat er tussen plaatsen en inderdaad dan gaat deze maar eens een keer uit.

De WCD dozen zijn met een hoge IP waarde en ik heb ze ook met siliconenkit aan de bovenzijde en aan de zijkanten dichtgekit, dus aan de Kant van de wand, daar kan geen vocht achter komen.

De kabel ligt er al, maar het is ook een goede tip om een trekbuis bij een volgend project je gebruiken.

Ik begrijp dat het eigenlijk niets uit maakt of ik een 10mA alamat of een 30mA gebruikt, deze begrijp ik nog even niet en vraag me af welke ik zelf zou kunnen gebruiken. In de overkapping zijn 4 WCD’s geplaatst en inderdaad een 2000 watt lamp wordt gebruikt, dus ja, wat is slim : )

Een 30 mA aardlek is standaard voor woningen.
Een extra 10 mA heeft zoals Tidak Ada al aangaf weinig zin.
Hooguit zou het een voorwaarschuwing kunnen zijn dat er een harde aardlekstoring aan zit te komen.
Aardlekschakelaars kunnen twee doelen hebben.
Ten eerste het beschermen van personen tegen elektrocutie, hiervoor is 30 mA voldoende.
Verder het beschermen van de installatie tegen b.v. brand door aardlek stromen.
Hiervoor is 300 mA gebruikelijk, dit beschermt niet tegen elektrocutie.

In de overkapping zijn 4 WCD’s geplaatst en inderdaad een 2000 watt lamp wordt gebruikt, dus ja, wat is slim : )

2000 watt? Dat is nogal wat. Is dat dan zo'n ouderwets floodlicht/bouwlamp ding? Die zijn bij mij op het werk gewoon verboden verklaard wegens overmatige warmte ontwikkeling en daar bijkomende brandgevaar. Dit nadat er een paar beginnende brandjes waren ontstaan.

Ik zou zelf deze als eerste er uit uit donderen. Niet alleen vanwege het brandgevaar maar ook vanwege het energie gebruik en het onnodig zwaar belasten van je kabel en schakelmateriaal. Er zijn tegenwoordig hele mooie led alternatieven.

Zet je bij die lamp ook nog eens een BB-knoei, bierkoeler en weet ik wat, dan gaat ook nog eens de gewone zekering er uit wegens over belasting.

Verder zou ik die grondkabel op een eigen aparte groep met eigen aardlek schakelaar zetten. Dan gaat in elk geval alleen je buitengroep uit en staat niet het hele huis op zwart.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Alles voor buiten moet in NL achter een (minimaal) 30 mA aardlekschakelaar.
Een grondkabel aansluiten via een steker is geen goed idee, maak daar een vaste aansluiting van, eventueel met een (dubbelpolige) schakelaar.
Gebruik schakelmateriaal en verlichting minimaal IP44, en dan nog opletten.
Een klein “dakje” boven een stopkontakt of schakelaar of lichtpunt is een goede oplossing.
Vooral als er een steker in de kontaktdoos zit is de kans op vochtproblemen vele malen groter.
Een heel klein gaatje onder in de doos kan ook wel eens helpen. 2 mm is groot zat.
Komt er vocht in ( en dat is vrijwel niet uit te sluiten dan kan het er ook weer uit.
Eventueel iets WD40 (of kruipolie) in de doos spuiten. Werkt vochtverdrijvend.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De informatie die ik heb gekregen is, inderdaad 2000 watt lamp dit wordt aangepast. 30 Ma aardlekschakelaar dat gaat het worden.

Hartelijk bedankt voor alle technische en andere aanvullende informatie ??

Ik kan hier wel wat mee : )

Tidak Ada

Golden Member

Bedenk dat die aardlek in de meterkast NAAST de al aanwezigeen NIET tussen een WCD en de tuinkabel!!
Een 30mA aardlek is nog onzinniger dan een 10mA exemplaar als je vanuit een WCD (=stopcontact) zou gaan voeden. Dus verleng die kabel naar de meterkast en laat daar een extra ALS in monteren (Tenzij je zelf voldoende kennis van installatietechniek hebt) door een installateur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Goed dat je dit zegt en mogelijk heb ik de indruk gewekt dat de kabel buiten aan een WCD zit.

Maar ik heb de kabel tot in de meterkast gebracht en daar een stekker aan gemonteerd om deze in de meterkast in een stopcontact te stoppen.

Ik begrijp alleen het begrip dit niet “ een extra ALS in monteren“. ?

Tidak Ada

Golden Member

Normaal gesproken zit er al een ALS in je groepenkast. Die moet je niet gebruiken voor je buiten installatie. Denk maar aan wat er gezegd is over koel- en vrieskasten en andere essentiële apparaten (modem, PC’s, verwarming, alarm, etc.). Bovendien mogen er niet meer dan 7(?) groepen achter één ALS worden aangesloten. Het is het beste dat die buitenboel een eigen groep, inclusief zekeringautomaat en ALS krijgt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 22 december 2019 19:57:34 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik begrijp het nu, Aard Lek Schakelaar (ALS) , klopt deze zit al in de meterkast en voor de uitbreiding naar de overkapping moet ik een nieuwe ALS erbij plaatsen, dat is het meest veilige om te doen.
Bedankt voor de aanvulling, veiligheid gaat voor alles.

Nu las ik ook nog het volgende maar heeft niets met de vraag over aanlag naar de overkapping te maken. Ik heb gelezen hetgeen hier onder staat, Nu heb ik een huis uit de jaren 80 dus nog met een stoppenkast en heb niet voor elke apparaat een aparte groep. Wel voor de wasmachine, wasdroger, oven, combimagnetron en boiler en inductie kookplaat hebben we niet. Maar voor bv een water koker of elektrische kachel van 2000 watt heb ik geen aparte groep, hoe erg is dit, kan hierdoor brand ontstaan?

Daarnaast móeten energievretende apparaten op een aparte groep aangesloten zijn. Hieronder vindt u een overzicht:

Wasmachine
Wasdroger
Combimagnetron
Oven
Vaatwasser
Inductiekookplaat
Elektrische kachel
Boiler
Waterkoker

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als er in je meterkast al een ALS zit en deze is 30 mA dan hoef je er. erder niets aan toe doen.
Moet die ALS wel voor je tuin/buiten situatie zijn.

Voor de rest hoef je niet bang te zijn voor brand.
Als je niet voor elke groot-verbruik een eigen beveiliging hebt dan betekend dat je deze vaak niet gezamenlijk kan gebruiken, dan springt je beveiliging eruit. Dat kan hinderlijk zijn, maar niet gevaarlijk.
Hoe vaak is het bij je al gebeurt dat er een beveiliging uit springt omdat je te veel apparaten tegelijk gebruikt hebt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Als het goed is, heeft de bouwer van het huis al gezorgd voor een correcte verdeling van de groepen, zoals bijv.:

  • Lichtpunten boven
  • WCD's(stopcontacten) boven
  • Lichtpunten benedennning gehopudenmet
  • WCD's beneden
  • Keuken
  • Wasmachine
  • Afwasautomaat

Hij heeft er rekening mee gehouden, dat niet alles tegelijkertijd aan staat. Iedere groep is afgezekerd met een 16A (smelt)zekering(= 'stop'). Dat betekent dat per groep 16×230 = 3600VA (~Watt) kan worden afgenomen.
Met enig inzicht kun je hiermee verder.

@Toeternietoe:
Mijn ervaring heet me geleerd dat het toch verstandig is om zo'n buitengroep apart af te zekeren en te beveiligen met een ALS.
Ik heb er genoeg ellende mee gehad.
Overigens blijkt dat de laatste problemen zijn veroorzaakt door de buren, die een snoer van een bouwlamp met sensor had doorgeknipt :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ok, bedankt voor de laatste aanvulling op mijn vraag.

Ondanks dat de buren niet juist hebben gehandeld, blijft het probleem toch beperkt door de duidelijk indeling van een aparte groep met een ALS. Zo kijk ik erna als ik dit lees, mogelijk wilde de buurman iets anders bereiken en dat is maar mooi niet gelukt ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor de duidelijkheid;
Je moet voor je buitenelektra dus een aardlekschakelaar (ALS) met een verschilstroom van 30mA hebben EN een installatiebeveiliging (bv zekering of installatie)automaat) van bv 10 of 16 Ampere.
Een beveiliging waar beide in zitten heet een aardlekbeveiliging, dat is dus een ALS en installatieautomaat in een, dat is vaak de beste oplossing.

en zoals Tidak Aka aangeeft, het wel handig een aparte beveiliging voor buiten te hebben.
Dan heb je bij problemen alleen buiten geen stroom, maar blijft de rest in huis gewoon werken.
Het is niet verplicht, maar wel aan te bevelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 22 december 2019 19:54:39 schreef Tidak Ada:
Bovendien mogen er niet meer dan 7(?) groepen achter één ALS worden aangesloten.

Ietsje minder, 4 maximaal.

Tidak Ada

Golden Member

Oh ja, da's waar. Daarom ook dat vraagteken ;)
Ik heb zelf nu 7 groepen over 2 ALS-en. Ik denk dat daar de verwarring zit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit is ook een goede aanvulling voor mij :

Gepost zondag 22 december 2019 22:31:53 |Quoten
Voor de duidelijkheid;
Je moet voor je buitenelektra dus een aardlekschakelaar (ALS) met een verschilstroom van 30mA hebben EN een installatiebeveiliging (bv zekering of installatie)automaat) van bv 10 of 16 Ampere.

Dab heb ik nog gevonden, dan lijkt het me beter voor in de tuin / overkapping een 2 polige te gebruiken, de overige ALS is iets te veel van het goede

Wij hebben enkele handleidingen bij elkaar gebracht voor onze bezoekers van de meeste verkochte aardlekschakelaars.

2 Polig – Aardlekschakelaar 2-polig 40 A 0.03 A 230 V/AC, 400 V/AC ABB –
4 Polig – Aardlekschakelaar 4-polig 40 A 0.03 A 230 V/AC, 400 V/AC ABB –
4 Polig – Aardlekschakelaar 4-polig 63 A 0.3 A 400 V/AC Eaton –