Hoofdzekeringen klappen na installatie slimme meter.

We hebben een slimme meter gekregen yippie |:(

We hebben een klein bedrijf aan huis en hebben een kracht aansluiting met 3 meszekeringen van 35 ampere.

Toen de nieuwe meter is geplaatst is zoveel mogelijk uitgetrokken ook van de krachtstroom.
De monteur heeft alle groepen en aardleks uitgeschakeld de nieuwe meter gehangen en nieuwe meszekeringen geplaatst.
Daarna alle aardleks ingeschakeld en een krachtgroep waar ik een fasevolgorde meter in had gestoken , het veld draaide de nog steeds juiste kant uit dus hij ging de rest inschakelen toen de groep van de compressor ingeschakeld werd klapte alle 3 de hoofdzekeringen er uit er waren op dat moment 5 krachtgroepen ingeschakeld waar niets op aan stond.

Nu het rare gedeelte :

De compressor was op druk en de stuurstroom stond uit de motoren konden dus niet inschakelen en op deze groep zit verder niets het is een kabel rechtstreeks van de groep naar de compressor.

De monteur heeft de hoofdzekeringen vervangen en alles weer ingeschakeld en nu werkte alles wel ook de compressor.

Hoe kan iets wat geen stroom trekt 35 ampere zekeringen laten klappen , het leek net een volle sluiting.

mvdk

Golden Member

Ik ben als stoppendraaier wel eens bij iemand geweest die z'n scheerapparaat stekker in het stopcontact deed, en poef, huis donker. Kan.
Maar je hoort nooit hoeveel keer er voor die tijd weleens sluiting is geweest waarbij de eigen beveiliging tripte. Die smeltpatronen krijgen toch elke keer een tikkie..

Edit: wacht, ik lees nieuwe meszekeringen. Hmmm...

Inderdaad een vreemd verhaal. Mijn eerste gedachte is dan ook dat de slimme meter is geplaatst omdat je van één fase naar drie fasen overstapt en de monteur de tijdelijke doorverbinding vergeten is weg te halen en dat later stiekem heeft gedaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Er was al een krachtaansluiting, dus dat zou vreemd zijn.

Waren die eerste patronen die er uit flatste echt nieuwe?

Het waren echt nieuwe patronen.
De monteur moest de patronen vervangen samen met de meter omdat het mogelijk was dat er in de oude patronen asbest zat.
Ook al waren ze maar 5 jaar oud. (je blaast ze wel eens op)