Weerstandje.

Mijn nichtje zegt op school een bruin-zwart-groen-bruin weerstandje te hebben gebruikt als voorschakelweerstand voor een led....

Theorieen over wat er aan de hand is? Afleesfout of onthoudfout is natuurlijk mogelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Andersom? 15 Ohm zou kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Idd penlite en 15 ohm op een rode of groene led zal wel werken??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 18 januari 2020 07:58:49 (95%)

Op die school hebben ze toch wel een universeelmeter. Kan ze even meten wat het is.

vergeten

Golden Member

Op 17 januari 2020 21:31:37 schreef rew:
Mijn nichtje zegt op school een bruin-zwart-groen-bruin weerstandje te hebben gebruikt als voorschakelweerstand voor een led....

Theorieen over wat er aan de hand is? Afleesfout of onthoudfout is natuurlijk mogelijk.

4 bands met die kleuren komt overeen met 1MΩ 1%, dan moet je wel een heeel zuinige led hebben. :)
Zal dus inderdaad wel 15Ω 1% zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik vind 15 ohm te klein. Ik verwacht eerder 150. Maar dan had het bruin groen bruin bruin moeten zijn. Maar dat vind ik dan weer een rare aflees of onthoud-fout. Maar geen betere theorie tot nu toe...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

bruin groen zwart bruin bruin misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik niet lees is welke voeding er gebruikt is. Lijkt me redelijk essentieel voor het antwoord. Ik geloof niet direct in een penlite. Eerder een regelbaar voedinkje. En dan is er veel mogelijk.

Op 18 januari 2020 00:28:49 schreef vergeten:
[...]
4 bands met die kleuren komt overeen met 1MΩ 1%, dan moet je wel een heeel zuinige led hebben. :)
Zal dus inderdaad wel 15Ω 1% zijn.

1Meg is toch prima voor op het lichtnet...

Op een kleine batterij heb ik wel vreemdere dingen gezien dan 15Ω. Throwies zónder weerstand bijvoorbeeld.

Mijn broer heeft zo'n strengetje kerstverlichting op 3 penlites en daar zag ik een 5Ω weerstand in zitten.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2020 21:31:37 schreef rew:
Mijn nichtje zegt op school een bruin-zwart-groen-bruin weerstandje te hebben gebruikt als voorschakelweerstand voor een led....

Is je nichtje soms kleurenblind? En dat bedoel ik niet verkeerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is op voorhand erg onwaarschijnlijk gezien ze van het vrouwelijk geslacht is. En /nog/ onwaarschijnlijker omdat mijn broertje niet ook kleurenblind is.

Ik denk dat Maarten met de in mijn ogen meest waarschijnlijke theorie is gekomen. (of eigenlijk aanzet).

Ik geloof dat ze 2 penlights als voeding gebruikten. Als we dat als 3.0V spanningsbron beschouwen dan kan die led een nominale spanning van rond de 3V gehad hebben (zeg:1.8-2.2). Met 15 Ohm krijg je dan 53-80 mA. Dat is te veel, dat kan niet het mik-getal van de leraar geweest zijn. Andere leds hebben een brandspanning van rond de 3.3 - 3.6V, maar dan heeft zo'n weerstand helemaal geen zin.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 10:28:01 schreef rew:
Dat is op voorhand erg onwaarschijnlijk gezien ze van het vrouwelijk geslacht is. En /nog/ onwaarschijnlijker omdat mijn broertje niet ook kleurenblind is.

Dat zegt niets, maar we gaan er vanuit dat het niet zo is. Laten we het er dan maar op houden dat ze de kleuren verkeerd onthouden heeft.

Ik geloof dat ze 2 penlights als voeding gebruikten. Als we dat als 3.0V spanningsbron beschouwen dan kan die led een nominale spanning van rond de 3V gehad hebben (zeg:1.8-2.2).

Als je hier vanuit gaat en dan met een weerstand van 150Ω, dan gaat er toch +/- 8mA tot 5mA door de led. Niets mis mee lijkt mij. Al is het wel aan de veilige kant, maar voor het zelfde geld is het een low current led.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 januari 2020 21:31:37 schreef rew:
Mijn nichtje zegt op school een bruin-zwart-groen-bruin weerstandje te hebben gebruikt als voorschakelweerstand voor een led....

Ha! Nu weten we eindelijk waar @rew zijn wijsheid vandaan heeft! :-)

Vervangen DOOR.
Arco

Special Member

We weten niet eens wat voor kleur de led heeft: speculeren is dus zinloos.
(een witte led met 15 Ohm kan goed, zelfs zonder weerstand overleeft 'ie wel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 10:42:12 schreef Arco:
speculeren is dus zinloos.

Ach, dat gebeurt zoveel hier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 januari 2020 10:36:31 schreef Lambiek:
[... kleurenblind... vrouwen ... haar-vader]
Dat zegt niets, maar we gaan er vanuit dat het niet zo is.

Kleurenblindheid zit op het X-chromosoom en is recessief. Ongeveer 5% van de X-genen is drager van deze eigenschap. Ben je naast drager van dit gen ook nog man, dan ben je direct kleurenblind: Er is geen andere X-chromosoom om je toch nog niet-kleurenblind te maken. 5% van de mannen is kleurenblind. Bij vrouwen moeten beide ouders drager zijn, waarvan de man dus al kleurenblind is, om ook kleurenblind te kunnen zijn. De kans is ongeveer 1/400 voor vrouwen. Omdat al > 40 jaar niets bekend is over kleurenblindheid bij m'n broer is het extreem onwaarschijnlijk dat z'n dochters kleurenblind zijn. En ondanks dat z'n tweede dochter een stuk donkerder is dan de eerste hebben we er vertrouwen in dat ze echt van hem zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2020 10:45:24 schreef Lambiek:
[...]
Ach, dat gebeurt zoveel hier. :)

Klopt!, eigenlijk veel te veel!
Hoe komt dat?
Omdat de topicstarter onvoldoende informatie geeft! :) (hier&nu n.v.t.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 12:05:45 schreef rew:
Kleurenblindheid zit op het X-chromosoom en is recessief. Ongeveer 5% van de X-genen is drager van deze eigenschap.....

Op dit gebied kun je me van alles wijs maken, maar ik geloof je zomaar. :)

Ben je naast drager van dit gen ook nog man, dan ben je direct kleurenblind:

Zal bij mij ook wel zo zijn, want ik ben het ook. Maar mijn multimeter is niet kleurenblind en die verteld mij de weerstandwaardes. :)

Op 18 januari 2020 12:21:30 schreef vergeten:
Omdat de topicstarter onvoldoende informatie geeft! :) (hier&nu n.v.t.)

Is vaak wel zo ja.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.