PCB print software.

Beste mensen, ik zoek een simple software pakketje waar ik snel een pcb boordje kan maken.
Ik weet dat er een prog.tje is zodat je eerst de componenten kan plaatsen en
dan de print banen kan maken.Ik gebruik EAGLE maar dat wilt bij mij nog niet lukken en om nu verschillende prog. uit te proberen is niet mijn ding.

Wie weet een handig prog.

Op het moment zou ik voor een eenvoudige instap Diptrace aanraden.
Maar ook dat zal enige studie van de tutorials vereisen.

Is het een optie een print te maken vanaf een schema, of wilt u die stap expliciet overslaan ?

Je kan bijvoorbeeld Eagle gebruiken. Werkt echt top.

En ik hoorde laatst over "librePCB". Dat schijnt vergelijkbaar met Eagle te werken zodat als je eagle kent, je makkelijk over kan stappen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Dan zou ik Sprint-layout eens proberen, proefversie kun je hier van de site downloaden.
Maar toch zou ik ook tzt tijd steken in de leercurve van een Eagle of Kicad. Een koppeling met je schema voorkomt printfouten namelijk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

KiCAD is er ook nog een. Schijnt ook wel aardig te werken en is gratis. Maar ja, beetje experimenteren ontkom je toch niet aan. Dergelijke programmas war je vanaf minuut 1 alles snapt bestaan niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ervaar Diptrace wat toegangkelijker als Eagle was toen er nog licenties te koop waren, en veel toegangkelijker als Kicad, dat ik nu zelf gebruik.
Kicad is erg goed, vrij (dus geen risico op Eagle tafrelen) en kan alles, maar het kostte ook met twintig jaar ervaring wel wat zweetdruppeltjes.

Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2020 10:13:35 schreef bprosman:
Dan zou ik Sprint-layout eens proberen, proefversie kun je hier van de site downloaden.

Mee eens, gebruik het al jaren.

Maar toch zou ik ook tzt tijd steken in de leercurve van een Eagle of Kicad. Een koppeling met je schema voorkomt printfouten namelijk.

Dat is een kwestie van opletten, is mij nog niet overkomen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jeever

Golden Member

Op 1 februari 2020 10:13:35 schreef bprosman:
Dan zou ik Sprint-layout eens proberen, proefversie kun je hier van de site downloaden.

Helemaal mee eens! Sprint Layout mag dan 'ouderwets' zijn vanwege het ontbreken van de mogelijkheid om een schema in te lezen, maar het is een heel intuïtief programma, waarmee u zó aan de slag kunt voor eenvoudige projectjes. Ik heb tientallen printjes ontworpen met dit programma en u kunt desgewenst ook Gerber- en Excellon-bestanden door het programma laten genereren voor het laten maken van een print bij een goedkope Chinese fabrikant.
Bovendien staat er op Internet een Nederlandstalige 'Snel aan de slag met Sprint Layout' handleiding.

Een print gemaakt met Sprint Layout.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Sprint-layout is makkelijk te leren en ook nog eens niet duur.
Ik werk er al jaren mee.