Ik heb een domoticasysteem (Nikobus) met een SMS-interface in mijn vakantiewoning. Die interface is een Falcom Tango (zie handleiding http://online.fliphtml5.com/ovcy/lrct/#p=4).
Sinds enige tijd werkt dit systeem niet meer. Normaal stuurt de SMS-modem een bericht uit via de RJ11-stekker naar een Nikobus-module (PC-logic) en reageert die module daar op. Nu reset die module als er een SMS binnenkomt. Er komt dus wel degelijk iets door, maar iets wat niet klopt. Bij Niko geven ze aan het probleem te kennen maar geen oplossing te hebben. Het is natuurlijk ook al een oud systeem dus dat ze daar geen volk op gaan zetten is ergens begrijpelijk.

Maar dus: heeft er iemand enig idee of er iets veranderd is aan de normen van SMS? Is er iets te wijzigen aan de instellingen?

Voor de zekerheid heb ik bij Proximus al gevraagd om de 4G-mogelijkheden van het kaartje in de SMS-modem af te zetten, zodat dit puur telefonie is, maar dat heeft niks opgebracht.

is er niet ergens iets gereset, off een acu die leeg is zodat de bassis instellingen ergens geladen worden? Kan je zelf in de software van de div. systemen? heb je iets van config-files backups?

[dit soort systemen en aangelegd door een instalateur is vaak een drama, geen gegevens bekend, en/of instalateur is er niet meer, of geeft zaken niet vrij.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (29%)]

Ik heb het zelf aangelegd, het heeft gewerkt tot enige tijd geleden. Het bereik van de toenmalige provider (Orange) verslechterde waardoor de betrouwbaarheid achteruitging. Toen ben ik op prepaidkaartjes van Proximus overgeschakeld - de enige provider met goed bereik daar - en sindsdien heb ik het niet meer werkend gekregen.

In dit systeem worden geen logs opgeslagen (het is dan ook een oud systeem...) - configuratie van SMS-modem en al de rest is zeker in orde.

Is het een mogelijkheid dat de pin code op het nieuwe simkaartje nog actief staat ?

Je kan dit uitzetten door de sim kaart eerst in een gewone gsm te steken en ergens in de instellingen de pin code uit te zetten op de simkaart zelf.

Wordt de sms via een analoge lijn verstuurd?
Kan het hier mee te maken hebben: https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2018/09/28/kpn-stopt-met-sms-d…

Sorry dat ik dit even heb laten liggen.
Pin-code staat zeker af, anders komt er niks uit de modem.
Het gaat niet over een analoge lijn.

Bedankt voor het meedenken, ik ga voorlopig een ander type SMS-module gebruiken.

had hem even gemist,

(Orange) verslechterde waardoor de betrouwbaarheid achteruitging. Toen ben ik op prepaidkaartjes van Proximus overgeschakeld

dat zal het zijn, Orange gaat er blijkbaar anders mee om dan Proximus, maar in een gewoone telefoon moet je de verschillen toch zien? komen de sms-jes wel op een telefoon aan? en als je de PIN niet zelf heb uitgezet, moet je dat eerst in een telefoon doen. PIN mag dus ook niet 0000 zijn maar moet echt "UIT" staan

[edit] er komt data uit, kan je ook mee lezen/kijken wat eruit komt? Anders even een terminal progje eraan hangen?