pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste gabbers,
Na deze twee voltmeters aan te willen sluiten in mijn versterker, zag ik toen ik hem er weer aan zette een vonkje bij het rode circeltje rechtsboven in. Op de VS+ van 35VDC van mijn eindtrap.
Snel de versterker maar uit gezet, daarna zekeringen waren nog heel, stap voor stap aangesloten en toen deed hij het nog. En durf daarom de voltmeter niet meer opnieuw aan te sluiten.
Op AliXP staat "Meetbereik:00.00-99.99"
Is dit wel van toepassing voor 35VDC of is dit chinese taal?
https://nl.aliexpress.com/item/32843540071.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
Groet, Wouter
PS: Het rode circeltje links onderin is de plek van de witte draad aan vast geschroefd was. Kan ik hem hier op deze plek uberhaupt wel aansluiten? Verder gebruik ik een 5 volt regelaar voor de meters zelf.
Die metertjes zijn goed om spanningen te meten tot 100V DC (witte draad).
Maar de voeding van die metertjes (rode draad) is max 15V.
Vonkje kan komen door een lege buffer elco die eventjes veel stroom trekt bij aansluiten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Spanning er af halen voordat je dingen aansluit. Dat voorkomt dit soort dingen, en erger. (Want zo' n vonkje, tsja, dat is gewoon een bufferelco die oplaad, waarschijnlijk. Maar als je vervolgens van schrik uitschiet kun je dingen beschadigen, iets kortsluiten, of iets aanraken waar spanning op staat. Het is al erg genoeg om af en toe uit te schieten met een meetpen, maar als het niet onder spanning hoeft, doe het dan ook gewoon niet onder spanning.)
(en even controleren of het goed vast zit, voor je weer inschakelt. En op de goede plek vast zit).