Led voorzien op front panel PC voor indicatie van slaapstand.

Bij mijn oude computer was het zo dat wanneer deze in slaapstand ging de power led begon te knipperen. Zodoende wist je dat deze in de slaapstand stond.
Nu ben ik bezig met een nieuwe computer in elkaar te steken en wat blijkt nu : Bij dit nieuwe moederbord, type : Gigabyte Designare Z390 is deze optie blijkbaar niet meer voorzien.

Heb echter het idee om toch op de één of andere manier een led op het pront panel hiervoor te gebruiken. Heb er daar nog enkele vrij (zie ook mijn andere post : https://www.circuitsonline.net/forum/view/148355).

Nu was mijn persoonlijk idee : als ik nu ergens een 5 of 12V kan aftakken die nog aanwezig zijn in de slaapstand ben ik eruit.
Nu denk ik dat gevonden te hebben aan de aansluiting achteraan voor bedraad keyboard en muis. Namelijk de PS/2 connector. Als ik het juist heb zou daar nog 5V blijven opstaan want om je computer wakker te schudden is aantikken van een toets of bewegen met de muis voldoende dus die moeten spanning blijven krijgen. Ik heb verder de connector niet nodig want ik gebruik een draadloze muis en keyboard. Dus dacht ik : de stuurspanning komende uit de PSD/2 connector naar binnen leiden en aankoppelen via een voorschakelweerstand aan een led.
Mogelijk zijn er nog andere, betere, eenvoudigere manieren en is het misschien mogelijk gewoonweg af te takken van de ATX voeding toch hier vind ik niks over op welke draad er nog spanning blijft zitten.

waarschijnlijk heeft het iets met die 2e set "power led" pinnen te maken op je front panel connector
normaal zit er een verschil tussen de PLED en de PWR_LED pinnen
Of kun je ergens in de bios de toekenning tussen message / power toekennen aan deze connector

Als ik het juist heb zou daar nog 5V blijven opstaan want om je computer wakker te schudden is aantikken van een toets of bewegen met de muis voldoende dus die moeten spanning blijven krijgen

Ook dit is een optie die niet default aan staat

verder vind ik maar gefrot aan een 250 euro moederbord voor een lampje, ik zou het risico er niet voor nemen

blijft usb ook niet actief? want wie heeft er tegenwoordig nog een PS2 muis/keyboard.

extra usb connectoren vind je vast nog wel op het moederbord als pinnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

USB kan ook een "slaap" gaan. Mogelijk wordt dat onderdrukt voor de poort waar het keyboard aan zit. Op de ATX power stekker zit een "5VSB" dat is de standby 5V voeding. Daar kan je je 5V voor de led van aftappen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: die 5V standby is me bekend. Maar die geeft altijd spanning, ook als de computer volledig uit staat.

Ik zoek ergens op voeding, moederbord, of een interne of externe aansluiting waar ik spanning heb die er nog is wanneer de computer in slaapmodus staat. Het is een functie die ik regelmatig gebruik en nu zou ik nergens een led of wat ook hebben die aangeeft dat deze nog in slaapmodus staat. Ik wil ook niet dat hij continu in slaapmodus staat dur moet een aanduiding (led) hebben die me erop wijst.

Je ziet het trouwens duidelijk in de handleiding staan dat de power aan is wanneer de computer aan is en uit wanneer de computer uit is of in een slaap of andere mode gaat. En het klopt !

USB is inderdaad en naar alle waarschijnlijkheid ook nog een (betere) optie want ik gebruik draadloos via USB en dus moet inderdaad de USB nog spanning geven. Ook in te stellen in het bios dacht ik.

Even dit zaakje weer opgepikt.

Het is dus mijn bedoeling om de power led of, liever nog, een extra led op het frontpaneel te voorzien die aan staat of, als dat kan, via een klein schakelingetje een knipperende led wanneer de PC in slaapstand staat. De betreffende led mag zekers aan blijven, of knipperen wanneer de PC aan staat.

Mijn eerste idee was dus om de spanning te gebruiken van de aansluiting voor muis en keyboard (PS/2 connector) achteraan het moederbord. Dit blijkt echter niet te lukken, met dien verstande, er staat namelijk altijd spanning op ook als de PC uit staat.

Nu dacht ik dus terug aan een USB mogelijkheid.
Ik kan in de instelling van energiebeheer de USB poorten instellen dat deze spanning krijgen in slaapstand maar ze blijven dan ook onder spanning wanneer de computer uit staat, dus dat helpt me ook niet verder.

Iemand een idee of ik nergens anders een instelling kan aanpassen of er geen software programmatje bestaat of welke andere "truc" dan ook ?