Bij mijn oude computer was het zo dat wanneer deze in slaapstand ging de power led begon te knipperen. Zodoende wist je dat deze in de slaapstand stond.
Nu ben ik bezig met een nieuwe computer in elkaar te steken en wat blijkt nu : Bij dit nieuwe moederbord, type : Gigabyte Designare Z390 is deze optie blijkbaar niet meer voorzien.
Heb echter het idee om toch op de één of andere manier een led op het pront panel hiervoor te gebruiken. Heb er daar nog enkele vrij (zie ook mijn andere post : https://www.circuitsonline.net/forum/view/148355).
Nu was mijn persoonlijk idee : als ik nu ergens een 5 of 12V kan aftakken die nog aanwezig zijn in de slaapstand ben ik eruit.
Nu denk ik dat gevonden te hebben aan de aansluiting achteraan voor bedraad keyboard en muis. Namelijk de PS/2 connector. Als ik het juist heb zou daar nog 5V blijven opstaan want om je computer wakker te schudden is aantikken van een toets of bewegen met de muis voldoende dus die moeten spanning blijven krijgen. Ik heb verder de connector niet nodig want ik gebruik een draadloze muis en keyboard. Dus dacht ik : de stuurspanning komende uit de PSD/2 connector naar binnen leiden en aankoppelen via een voorschakelweerstand aan een led.
Mogelijk zijn er nog andere, betere, eenvoudigere manieren en is het misschien mogelijk gewoonweg af te takken van de ATX voeding toch hier vind ik niks over op welke draad er nog spanning blijft zitten.