Aansturing LED display

bprosman

Golden Member

Ik was aan het kijken naar het schema van een Single Board computer de TEC1-D. Daarin zitten 6, 7-segment LED displays.
Nu ken ik deze vorm van multiplexing ook uit andere ontwerpen maar dan zit er meestal toch wel een weerstand in de segment lijnen om de LED stroom te beperken. Is dat hier niet nodig ? Wordt er hier vertrouwd op de max stroom die een 74LS273 kan leveren of word de stroom beperkt door de basisweerstand van de BC547 ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Er zit per output pin in het IC al een stroom begrenzende serieweerstand van 100/120Ω vanaf de 5 volt voedingsspanning, dus kan het zonder externe weerstand.
De display wordt ge-multiplext dus staan niet alle segmenten tegelijk aan in de tijd gezien.
Het menselijk oog is te traag om dat waar te nemen, maar met een (smartphone)camera zou het zichtbaar kunnen zijn.
De basisweerstand (1kΩ) beperkt alleen de basisstroom, daarom heet hij basisweerstand :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 3 maart 2020 23:21:33 (29%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

De basisweerstand (1kΩ) beperkt alleen de basisstroom, daarom heet hij basisweerstand :)

Maar door de versterkingsfactor van de transistor die een constante is beperkt hij, of kan hij indirect dan toch ook de collectorstroom beperken ?

De display wordt ge-multiplext dus staan niet alle segmenten tegelijk aan in de tijd gezien.

De segmenten kunnen (en staan) toch wel tegelijkertijd aan ? De displays juist niet.

Er zit per output pin in het IC al een stroom begrenzende serieweerstand van 100/120Ω vanaf de 5 volt voedingsspanning, dus kan het zonder externe weerstand.

Bedankt voor de uitleg, dat mysterie weer opgelost :)

[Bericht gewijzigd door bprosman op 4 maart 2020 01:17:25 (17%)

Arco

Special Member

Is wel griezelig om op zo'n feature te vertrouwen, want da's fabrikant afhankelijk. (TI heeft dat bijv, maar Motorola niet)
Daar staat dat er max. 1 uitgang tegelijk en maar voor 1 sec. mag worden kortgesloten (loopt dan 100mA)
Een led mag je (tot op zekere hoogte) toch wel als kortsluiting beschouwen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Denk dat ik er dan toch maar een setje weerstanden in zet, kan ik ze altijd nog vervangen door 0 Ohm versies.

Sine

Moderator

Op 4 maart 2020 09:25:03 schreef Arco:
Is wel griezelig om op zo'n feature te vertrouwen, want da's fabrikant afhankelijk. (TI heeft dat bijv, maar Motorola niet)

Motorola had wel vaker afwijkende ideeen, de clock ingangen van de 4013 hebben een schmitt-trigger.
Behalve die van de CD4013 (motorola)
Eeeh... wut?