Spanningsspoel voor of na stroomspoel?

kan iemand mij hierbij helpen?

(Gelieve bijlage te raadplegen)

Shiptronic

Overleden

Waar zijn de berekeningen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is de bedoeling dat je de meetfout vd wattmeter berekend met de spanningsspoel ervoor en erna, en kijkt welke de kleinste fout geeft.

Aangezien je dit moet doen voor 3 verschillende belastingen zal het resultaat niet altijd hetzelfde zijn. een voorzetje: Met een Hele kleine belasting (= hoge weerstandswaarde) komt de belasting vd spanningsspoel in de buurt van je eigenlijke belasting.. dus wat doe je dan?

denk dat als je goed redeneert rekenen zelfs niet nodig is :-)

Ik heb een berekening geupload in de bijlage.

Klopt dit?

Nee. eerste regel gaat al fout..spanningsspoel en belasting staan parallel, niet in serie. ben daar al gestopt met lezen . :-)

ja maar ik heb eerst de spanningsspoel opgeteld met de belasting aangezien deze dan in serie staan. (bij spanningsspoel na stroomspoel)

En dan staat de stroomspoel toch parallel met de vervangingsweerstand van de spanningsspoel + beslasting?

oooh ja ik zie het.

Ik had het schema verkeerd geinterpreteerd. |:(

Ik denk dat de opgave "vaag" is. Volgens mij kan je in minstens 1 geval significant kiezen of je het vermogen in de Rl wilt meten of het geleverde vermogen van de bron.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 maart 2020 20:35:11 schreef rew:
Ik denk dat de opgave "vaag" is. Volgens mij kan je in minstens 1 geval significant kiezen of je het vermogen in de Rl wilt meten of het geleverde vermogen van de bron.

dat klopt, maar logischer wijze wil je bij dit soort oefeningen het vermogen in de belasting. Wat de bron levert is P belasting + P wattmeter. Wat de student moet onthouden is dat er wat vermogen wordt verstookt in deze laatste en het van de de belasting afhangt welke de gunstigste verbinding is om de meetfout zo klein mogelijk te houden.

Ik heb terug 2 berekeningen geupload in de bijlage.

Als ik mijn berekeningen moet geloven wordt er meer vermogen opgenomen in de belasting wanneer de spanningsspoel voor de stroomspoel wordt geschakeld.

Kloppen mijn berekeningen en mijn bewering?

Kan iemand valideren?

het begint er op te trekken maar er is nog ergens een rekenfoutje ingeslopen. Verbruik in je Rs (of is het R3, en kan het niet goed lezen) moet in beide gevallen kwasi hetzelfde zijn. Het verschil onstaat door het minieme verschil in spanningsval over de Amperemeterspoel, maar dat verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is (het zit meer dan drie cijfers achter de relevante cijfers..)

Weet niet of je oefening vraagt om met dit hele kleine verschil door de A meter rekening te houden of niet? Jouw uitkomst toont alvast een veel te groot verschil, daarvoor moet ik zelfs niet rekenen.

Pffffft.

Ik snap dus niet hoe je die meetfout berekent. :'(

Kan je me hiermee opweg helpen?

allez,

er zit oa een fout bij berekenen IR3 op de eerste pagina.

Je hebt 299,99V, moet je delen door R3, maar je deelt door de som R2+R3.... kom je dus een te grote stroom uit en dus een te groot vermogen..

Oooh ja hoe dom van mij.

Ik heb het aangepast en terug geupload.

Nu kan je wel een duidelijk verschil zien in opgenomen vermogen door de belasting voor de 2 schema's.

Nu neem ik aan dat het schema waar het meeste vermogen wordt opgenomen door de belasting de juiste is.

Klopt dat?

Ook op het andere blad moet er iets fout gelopen zijn, het verschil in vermogen in R3 dat je uitkomt is veel te groot.

In ieder geval, bij de 500K als belasting is het beter de spanningsspoel voor de A meter te plaatsen, gewoon omdat het eigen verbruik van spanningsspoel , dat anders meegemeten wordt, dicht bij het verbruik van de belasting zit en de meetfout dus groot wordt. (33% ? )

Oke ik heb de fout gevonden.

Nu kom ik nagenoeg dezelfde waarden uit.

Maar kan ik dan aan de hand van deze berekeningen aantonen of de spanningsspoel voor of na de stroomspoel moe?

Of hoe toon ik dat dan aan adhv berekeningen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar kan ik dan aan de hand van deze berekeningen aantonen of de spanningsspoel voor of na de stroomspoel moe?

Vul in: (let op, xx, yy en zz hebben telkens andere waarden)

  1. RL= 0,1 Ω
    1. Spanningsspoel voor stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    2. Spanningsspoel na stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    Kleinste fout bij? (1 of 2)
     
  2. RL= 200 Ω
    1. Spanningsspoel voor stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    2. Spanningsspoel na stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    Kleinste fout bij? (1 of 2)
     
  3. RL= 500 kΩ
    1. Spanningsspoel voor stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    2. Spanningsspoel na stroomspoel: werkelijk verbruik xx W, gemeten verbruik yy W; fout zz %.
    Kleinste fout bij? (1 of 2)

--

Op 17 maart 2020 17:14:16 schreef kris van damme:
denk dat als je goed redeneert rekenen zelfs niet nodig is :-)

ja, dat is heel waar. @TS moet dat ook zeker proberen, dat is heel interessant!
Alleen staat in de opgave helaas: 'Bepaal met behulp van berekeningen', dus dat moet ook.. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org