Hallo,
Wij hebben recent een huis gekocht waar momenteel een PLC "Moeller PS4" wordt gebruikt voor de aansturing van o.a. de verlichting (dimmers, ...).
Deze zou ik graag koppelen aan een pc of een RPi waarop OpenHab staat en dus daarmee "slim" de verlichting kan schakelen.
Ik heb alvast volgende gevonden / kunnen verkrijgen:
- Het is een PS4 , type kan ik pas bepalen wanneer wij in het huis gaan (hopelijk toch midden april, maar door het coronavirus...)
- Eveneens heb ik (nog) geen plan van de programmatie / elektriciteitsplan van het huis; In bijlage kan je hiervan enkele foto's terugvinden
- ik heb reeds online een rs232 to usb omvormer besteld (chipset (CH?) 340)
- ik heb ook reeds een VM verkregen met daarop de Moeller software op (windows 2000)
- mijn eerste idee is om serieel communicatie te sturen van/naar de moeller plc aangezien
- er geen modbus, ... op de plc zit
- opc server, ... niet ondersteund wordt door OpenHab
- er dan de mogelijkheid is om de hardware te kiezen afhankelijk van het gebruik (pc, Rpi, NUC, ...)
Heeft er iemand ervaring, of nog wat documentatie liggen over het serieel sturen van/naar de plc?
Moet hierbij het huidige programma aangepast worden voor deze seriële communicatie? zoals vb nog n (functie)blok toevoegen? of kan een signaal uitgelezen en/of overschreven worden puur via de seriële communicatie zonder de huidige programmatie aan te passen?
Groeten,
Bastn