Verliesstroom op waterkraan?

Op 31 maart 2020 17:22:45 schreef evelo:
Is inderdaad een dingetje: scheiders die in vochtige kelder of buiten staan.

Soms door en door verroest.

Zijn die dan van ijzer?

vergeten

Golden Member

Op 31 maart 2020 17:20:26 schreef Juju:
Nen dikke proficiat. De man die mn aardweerstand heeft komen meten was er voor dat de onderbreker er stond, die heb ik zelf gezet en die is ok geweest want heb geregeld gehad dat mn verliesstroom er uit ging door een probleem met mn vijverpomp. Das nu wel al een tijd geleden maar weet nu precies waarom.

die is ok geweest want heb geregeld gehad dat mn verliesstroom er uit ging door een probleem met mn vijverpomp.

FOUTE redenering een verliesstroom beveiliging heeft helemaal geen aarde nodig!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evelo

Golden Member

Ijzer met een koperlaagje op denk ik.

De roest is grotendeels donkerbruin met wat groen thv de koper geleiders.

Zijn goedkope dingen, 10€ of zo.

evelo

Golden Member

Op 31 maart 2020 17:38:25 schreef vergeten:
[...]

[...]
FOUTE redenering een verliesstroom beveiliging heeft helemaal geen aarde nodig!

Als je zelf voor aarde speelt...

Ik heb liever dat de diff er uit gaat voor dat ik er met mijn vingers aan zit.

Mooi dat het opgelost is. Enige doel van zo'n aardingsscheider is om het de keurder eenvoudiger te maken om de spreidingsweerstand te meten. Het grote nadeel van deze is dus dat hij opengezet kan worden en het pas opgemerkt wordt als het te laat is.

De differentieel meet inderdaad een verschilstroom, waar het verschil naar toe gaat maakt niet uit, bij deze begrijp ik de reactie van Vergeten.

Toch ga ik in deze mee met Evelo dat voor een goede werking van de differentieel in de meeste gevallen toch voor huis, tuin en keukentoepassingen een aarde nodig is.
Mocht nu het verlies te groot worden van de gebruikte boiler (of andere toestellen) in combinatie met de goed aangesloten aarde zal zijn differentieel nu wel aanspreken.

Mvg

Robbe

Shiptronic

Overleden

Mooi Idd dat het is opgelost, alleen vind ik die verliesstroomschakelaar van 300 mA wat aan de hoge kant, zeker voor in een keuken of douche, zelf zou ik liever voor 30mA gaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iets te vroeg victorie gekraaid. Nadat aarding ok was aangesloten, alles terug op zn plaats gezet en in her stopcontact aangesloten. Water nemen en alles ok. 1 ding wel vergeten nl kring stc boiler stong nog af. Deze ochtend gemerkt vanwege geen warm water. Zekering op en terug prijs. Als ik de aarde terug meet krijg ik wel een geluidssignaal op mn ohmmeter maarde waarde blijft wel op OL staan? Is dat normaal?ik meet tss de kraan en de grond 90 volt! Zou het kunnen dat de elek weerstand spanning door geeft naar het water en zo op de kraan. Waarom spring mn differentieel dan niet? Ga nu eens testen met een 30mA ertussen. Ik denk wel dat ik mag concluderen dat er iets aan de boiler scheelt of niet?

Anoniem

Ik heb liever dat de diff er uit gaat voor dat ik er met mijn vingers aan zit.

Ik heb liever een goede aarding zodat het potentiaal op een defect toestel veilig blijft mocht mijn diff toevallig defect zijn ;)
De Catohm wordt hier dan ook meermaals per jaar gebruikt ;)
.
Edit

Ik denk wel dat ik mag concluderen dat er iets aan de boiler scheelt of niet

Misschien wel, misschien niet.... kan ook een ander toestel op die kring zijn
Maar de aarding van die kring is zeker niet in orde

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 april 2020 11:18:23 (29%)

Shiptronic

Overleden

Op 1 april 2020 11:07:26 schreef Juju:
Iets te vroeg victorie gekraaid. Nadat aarding ok was aangesloten, alles terug op zn plaats gezet en in her stopcontact aangesloten. Water nemen en alles ok. 1 ding wel vergeten nl kring stc boiler stong nog af. Deze ochtend gemerkt vanwege geen warm water. Zekering op en terug prijs. Als ik de aarde terug meet krijg ik wel een geluidssignaal op mn ohmmeter maarde waarde blijft wel op OL staan? Is dat normaal?ik meet tss de kraan en de grond 90 volt! Zou het kunnen dat de elek weerstand spanning door geeft naar het water en zo op de kraan. Waarom spring mn differentieel dan niet? Ga nu eens testen met een 30mA ertussen. Ik denk wel dat ik mag concluderen dat er iets aan de boiler scheelt of niet?

Je weet alleen niet wat er nu op 90V staat, de grond of de kraan. Maar dat moet toch simpel te meten zijn, anders boiler open halen.(inwendig nul en Aarde gewisseld?)

Maar wat meet je met de stekker uitgenomen tussen de pootjes van de steker en de aarde? liefst meten in koude toestand.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tussen stekkerbeentjes en aardingspunt tov aarde out of limit.
Als ik tussen mn 2 pinnen van de stekker meet zou ik verwachten dat ik de weerstand van mn boiler zou meten maar ik meet OL. Begin toch echt te denken dat de boiler inwendig fout zit.
Of ben ik verkeerd?

mvdk

Golden Member

Het is een huis, geen appartement. Maar hoe ver woont de naaste buur? Geen 2 onder 1 kap?

Shiptronic

Overleden

De eerste meeting lijkt me goed, geen verbinding tussen aarden en pootjes !

de tweede meting komt omdat de boiler nog te warm is , en het verwarmingselement niet is ingeschakeld. (vandaar mijn opmerking , liefst koud meten)

Dan word het waarschijnlijk terug zoeken vanaf het WCD naar meterkast, ergens moet de boel onderbroken zijn, heb je het WCD al los gehad?

[edit] meet je wel iets tussen aarde van de steker en buitenkant/metalen aanraakbare delen boiler? hoe groot is die weerstand?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 1 april 2020 11:50:04 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb nu aparte draad aarde mee aangesloten op de aardingpin van het stc. Nu meet ik 1 ohm weerstand tussen aardingspin en aparte draad naar aarde. Daarstraks was het enkel signaal van kortsluiting maar geen waarde. Als ik nu alles aan zet en zorg dat weerstand is ingeschakeld, dan meet ik geen restspanning meer op mn kraan en kan ik probleemloos mn handen onder het water houden. Zit dus wss toch een probleem in de kabel tss stc en bord. Ik vraag me wel af of de boiler op zich ok is, want in normale werking zou er toch geen stroom mogen vloeien naar de aarde?

Anoniem

Steek in het stopcontact niet je boiler maar een strijkijzer
Spanning op de strijkzool? Boiler OK maar aarding van de kring niet :X
.
Misschien koelkast op dezelfde kring?
Vanwege het vele kunststof en poederlak het ideale apparaat om ongemerkt met een aardfout door het leven te gaan als de aarding van die kring niet in orde is....
...tot iemand een nieuwe elektrische boiler op diezelfde kring hangt >:)
.
Edit

Heb nu aparte draad aarde mee aangesloten op de aardingpin van het stc. Nu meet ik 1 ohm weerstand tussen aardingspin en aparte draad naar aarde.

Dus originele aarding van die kring niet in orde

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 april 2020 12:24:32 (21%)

evelo

Golden Member

Het zou kunnen dat je boiler een 'beetje' stuk is. Daarvoor je de isolatieweerstand tussen de massa van je boiler en respectievelijk de twee spanningsdraden moeten meten. Dat kan met een isolatiemeter(megger).

Of je steekt er inderdaad eens je 30mA diff tussen. Als die uitvalt dan ben je zeker dat er al een redelijk verlies op je boiler zit.

mvdk

Golden Member

Het lijkt me toch veiliger er iemand met kennis van zaken naar te laten kijken.
@evelo: zoiets had ik ook al in gedachten, maar ik had er teveel woorden voor nodig..

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 1 april 2020 12:29:26 (36%)

Shiptronic

Overleden

Gezien deze post:

Op 1 april 2020 12:11:35 schreef Juju:
Heb nu aparte draad aarde mee aangesloten op de aardingpin van het stc. Nu meet ik 1 ohm weerstand tussen aardingspin en aparte draad naar aarde. Daarstraks was het enkel signaal van kortsluiting maar geen waarde. Als ik nu alles aan zet en zorg dat weerstand is ingeschakeld, dan meet ik geen restspanning meer op mn kraan en kan ik probleemloos mn handen onder het water houden. Zit dus wss toch een probleem in de kabel tss stc en bord. Ik vraag me wel af of de boiler op zich ok is, want in normale werking zou er toch geen stroom mogen vloeien naar de aarde?

Ben ik het volledig eens met :

Op 1 april 2020 12:27:19 schreef mvdk:
Het lijkt me toch veiliger er iemand met kennis van zaken naar te laten kijken.
@evelo: zoiets had ik ook al in gedachten, maar ik had er teveel woorden voor nodig..

Een 30mA plaatsen is nu symptoom bestrijding zeker geen oplossing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 april 2020 12:11:35 schreef Juju:
Ik vraag me wel af of de boiler op zich ok is, want in normale werking zou er toch geen stroom mogen vloeien naar de aarde?

er vloeit ook niet echt een grote stroom, anders was je al lang het haasje.

maar ongeaarde toestellen gaan zweven, ergens tussen 0 en 230V in, door capacitieve koppelingen. En dat voel je. tevens kunnen er in dezelfde ongeaarde kring andere toestellen zijn die meehelpen in dat zweven en wat meer stroom kunnen duwen. (enkele mA)