PCB vraagjes

Heren
Als prille vijftiger en verstokt “old school” elektronicus heb ik eindelijk de moed gevonden om mijn achterstand bij te benen (vorig jaar oa gestart met arduino en microcontrollers) en ben ik begonnen met het tekenen van mijn schema’s met eagle. Dat is met veel vallen en opstaan gelukt maar nu wil ik ook graag proberen om eens een PCB te laten maken. Stap 1 is ook al gedeeltelijk gelukt , namelijk het omzetten van het schema naar PCB (ook met vallen en opstaan). Echter voor ik het ontwerp door kan sturen moet er denk ik nog het één en ander gebeuren. Ik heb een aantal vragen , vragen die een bevestiging of een antwoord nodig hebben. Het leek me verstandig om met iets heel simpels te beginnen en het is een temperatuur gestuurde ventilator geworden (met oa nano , LM35 ,I2C LCD , IRF530 ,enz). Het is een enkelzijdig printje geworden met aan de ene kant de componenten en aan de andere kant uiteraard de koperbanen. Mijn vragen :
-ik snap niet goed wat “polygon” is en doet en of ik dit nodig heb bij dit eenvoudig ontwerp?
-eigenlijk hetzelfde verhaal voor “solder mask”? Daar snap ik het nut wel van (bescherming van de koperbanen tegen oxidatie en het voorkomen van soldeerbruggen) maar heb ik dit nodig en speelt de kleur een rol of is dit puur een persoonlijke keuze?
-bij “surface finish” heb ik de mogelijkheden cheapest , cheapest lead free ,HASL (with lead) , lead-free HASL en ENIG? Moet ik mij daar druk over maken?
-“silk screening” is gewoon de opdruk van de componenten?
-“PCB stencil” heb ik enkel nodig als ik met SMD werk (wat bij mij niet het geval is)?
-En dan het grootste struikelblok : de gerber files. Blijkbaar moet het PCB getransformeerd worden naar data voor de fabrikant. Dit is me totaal niet duidelijk hoe ik dat moet doen!? Ik vermoed dat ik de gerber viewer moet downloaden?
Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden en hulp!
Chris

Ik zou wel altijd een soldeermask doen dan blijft de PCB veel langer mooi. De kleur maakt niets uit en soms kan je ook de kleur van de pcb zelf kiezen. Soldeermask is moeilijk las je zelf printen thuis maakt. Als je het toch laat doen is een soldeermask gewoon een paar centen meer maar kost jouw geen moeite

Printen zijn tegenwoordig minimaal dubbelzijdig.
Enkelzijdig kan nog wel maar is al heel speciaal.

Alle gaten worden ook bij produktie voorzien van door-metalisering aan de binnenkant, tenzij je opgeeft dat dat niet nodig is.

Een Polygoon is gewoon een veelhoek. Kan een driehoek zijn, of een vierkant, een rechthoek, of .. enz. Die kun je tekenen op de print als je wilt.

Solder mask moet je ook aanmaken. Dat gaat vanzelf, hoef je niks voor te doen. Want dat zit ingebouwd in de footprint library van je komponenten. Daarmee laat de fabrikant gaten zitten in de beschermlaag op de plaatsen waar straks soldeer komt.

Silk screen is inderdaad de tekst op de print. Is makkelijk bij plaatsen van de komponenten.

Stencil heb je alleen nodig bij produktie als je soldeerpasta gebruikt. Die wordt nooit standaard meegeleverd, maar kun je wel
bestellen als ekstra optie.

En Gerber files heeft de fabrikant nodig. Eagle kan die aan maken via een 'cam job'. Een viewer kun je dan gebruiken om het resultaat te controleren.

Een fabrikant heeft meerdere gerbers nodig
- 2 voor de koper, bovenkant en onderkant apart
- 2 voor de soldeermaskers, ook bovenkant en onderkant apart
- 2 voor de silkscreen,
- Dan nog een tekening van de omtrek van de print.
- En een drill file die aan geeft waar de gaatjes moeten komen.

bprosman

Golden Member

bij “surface finish” heb ik de mogelijkheden cheapest , cheapest lead free ,HASL (with lead) , lead-free HASL en ENIG? Moet ik mij daar druk over maken?

Als hobbyist kies ik nog altijd voor HASL met lood , Sn/Pb solderen vind ik nog altijd het prettigst.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zet de cam processor in bijlage on de map 'cam' van eagle of in een map die jezelf verkiest. Je moet dan wel zorgen dat eagle weet dat die map bij je cam lijst hoort.

Bovenaan links heb je een aantal symbolen. Klik daar op het 'fabriekje' zonder groene punt.

In het scherm dat dan opent,

klik je links van het disketje. Daar zoek je de gerber generator.

Klik onderaan op 'process job' en de processor maakt een zip bestandje met alle nodige gegevens.

Mijn laatste printjes heb ik laten maken bij ALLPCB(12€ 160mm*65mm)). Waren een stuk goedkoper dan SEEED(25€).

Zoals al vermeld is 2 layer doorgemetaliseerd de standaard. 1 layer is niet goedkoper. Zit dus zeker niet te prutsen met draadbrugjes.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heren , alvast allemaal bedankt voor jullie moeite en de uitleg! Hier kan ik mee aan de slag. Zal wel niet meer voor vanavond zijn want ik ben juist thuis van mijn werk. Het is echt de allereerste keer dat ik een print ga laten maken. Ik begin dus compleet van nul.Het tekenen van het schema in eagle en datzelfde schema omzetten naar PCB was al een gans karwei maar dankzij google en dit forum is het toch gelukt EN ik heb heel veel geleerd! Het projectje is bewust simpel gehouden. Het telt hoop en al 15 componenten en die kunnen perfect op 1 zijde. Het gaat mij dus zeer zeker niet om het geld. Aan de andere kant is het prijsverschil tussen pakweg Conrad en bv PCBway (China) enorm.Bij Conrad betaal ik 52€ en bij PCBway net geen 1,5€. Enfin , mochten er nog vragen rijzen dan richt ik mij terug tot jullie heren. Nogmaals hartelijk dank voor jullie reactie. Chris

buckfast_beekeeper

Golden Member

Tip: zet aan de componentzijde tekst op je print en aan de onderzijde doe je hetzelfde. Standaard zet ik componentside aan de bovenkant en solderside aan de onderkant. Is het voor de maker ook duidelijk. De afmetingen zet ik ook steeds op de print. Gemakkelijk bij het bestellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.