Heren
Als prille vijftiger en verstokt “old school” elektronicus heb ik eindelijk de moed gevonden om mijn achterstand bij te benen (vorig jaar oa gestart met arduino en microcontrollers) en ben ik begonnen met het tekenen van mijn schema’s met eagle. Dat is met veel vallen en opstaan gelukt maar nu wil ik ook graag proberen om eens een PCB te laten maken. Stap 1 is ook al gedeeltelijk gelukt , namelijk het omzetten van het schema naar PCB (ook met vallen en opstaan). Echter voor ik het ontwerp door kan sturen moet er denk ik nog het één en ander gebeuren. Ik heb een aantal vragen , vragen die een bevestiging of een antwoord nodig hebben. Het leek me verstandig om met iets heel simpels te beginnen en het is een temperatuur gestuurde ventilator geworden (met oa nano , LM35 ,I2C LCD , IRF530 ,enz). Het is een enkelzijdig printje geworden met aan de ene kant de componenten en aan de andere kant uiteraard de koperbanen. Mijn vragen :
-ik snap niet goed wat “polygon” is en doet en of ik dit nodig heb bij dit eenvoudig ontwerp?
-eigenlijk hetzelfde verhaal voor “solder mask”? Daar snap ik het nut wel van (bescherming van de koperbanen tegen oxidatie en het voorkomen van soldeerbruggen) maar heb ik dit nodig en speelt de kleur een rol of is dit puur een persoonlijke keuze?
-bij “surface finish” heb ik de mogelijkheden cheapest , cheapest lead free ,HASL (with lead) , lead-free HASL en ENIG? Moet ik mij daar druk over maken?
-“silk screening” is gewoon de opdruk van de componenten?
-“PCB stencil” heb ik enkel nodig als ik met SMD werk (wat bij mij niet het geval is)?
-En dan het grootste struikelblok : de gerber files. Blijkbaar moet het PCB getransformeerd worden naar data voor de fabrikant. Dit is me totaal niet duidelijk hoe ik dat moet doen!? Ik vermoed dat ik de gerber viewer moet downloaden?
Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden en hulp!
Chris